وزیر خارجه قطر:

هیچ یک از نیروهای سپاه پاسداران در قطر حضور ندارند

کدخبر: 2102795

وزیر امور خارجه قطر در سخنرانی در مرکز مطالعاتی چتم‌هاوس لندن گفت که هیچ یک از نیروهای سپاه پاسداران ایران در قطر حضور ندارند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، تسنیم به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر روز چهارشنبه گفت ما روابطی سالم و سازنده با ایران داریم.

وزیر امور خارجه قطر در مرکز مطالعاتی چتم هاوس لندن گفت ما یک میدان گازی مشترک با ایران داریم و باید در کنار این کشور زندگی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: هیچ یک از نیروهای سپاه پاسداران ایران در قطر حضور ندارند.

محمد بن عبدالرحمن با بیان اینکه باید در منطقه در کنار ایران زندگی کنیم، تصریح کرد، قطر به همراه دیگر کشورهای شورای همکاری خلیج(فارس) در تعیین چارچوب روابط با ایران سهیم بوده است در نتیجه متهم کردن دوحه به حرکت در خارج از چارچوب شورای همکاری، نادرست است.

وی با رد این اتهام که قطر امنیت کشورهای شورای همکاری را تهدید کرده است، افزود، ریشه بحران ارتباطی به تروریسم ندارد بلکه این بحران با هدف بستن دهان کسی است که صدای متفاوتی از او شنیده می شود.

این دیپلمات عالی رتبه قطری افزود: دوحه با ایران در میدان گازی شریک است و باید با این کشور همزیستی مسالمت آمیزی داشته باشد، همه ما باید روابط درست و سازنده ای با تهران داشته باشیم.

وزیر امور خارجه قطر خواستار گفتگو برای حل بحران دیپلماتیک میان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، کشورهای عربی را متهم کرد که روابط خود را با دوحه قطع کرده اند تا حاکمیت ملی این کشور را تضعیف کنند.

وزیر امور خارجه قطر گفت: کشورش ادامه گفتگوها را خواستار است.

وی افزود: رژیم های عربی برای اجتناب از مسئولیت پذیری در جریان جنبش های انقلابی در منطقه، رسانه ها را مقصر قلمداد کردند. رژیم های عربی از حجم گسترده تظاهرات مردمی متعجب شدند و تصمیم گرفتند با متهم کردن رسانه ها از زیر بار مسئولیت فرار کنند.

محمد بن عبدالرحمن در بخش دیگری از سخنانش افزود: شبکه الجزیره بدون سوگیری در زمینه موضوعات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی برنامه پخش می کند. ضرورت داشتن رسانه های آزاد و بدون سوگیری که به مسائل شهروندان عرب بپردازد به شدت احساس شد. عزم قطر برای تأسیس رسانه ای مانند الجزیره بدون تردید کشور را به مردم عرب متصل کرد. سیاست های رسانه ای قطر مورد استقبال مردم عرب و آمریکا و اروپا قرار گرفت. در مقابل، این رسانه ها باعث ناراحتی کسانی شدند که قبلاً می توانستند جلوی جریان آزاد اطلاعات را در سراسر منطقه خاورمیانه بگیرند. این ناراحتی به دنبال انقلاب مردمی موسوم به بهار عربی در سال 2011 تشدید شد. رژیم های عرب از حجم گسترده تظاهرات مردمی متعجب شدند و تصمیم گرفتند با متهم کردن رسانه ها از زیر بار مسئولیت فرار کنند.

وزیر امور خارجه قطر در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: حتی اگر محاصره ادامه یابد ما باید اطمینان حاصل کنیم که می توانیم مسابقات جام جهانی فوتبال را به شکلی جذاب برای جهان برگزار کنیم.

محمد بن عبدالرحمان آل ثانی گفت به سبب تدابیری که چهار کشور عربستان سعودی، امارات عربی متحده،‌ بحرین و مصر علیه دوحه

به اجرا گذاشته اند هزینه های کشتیرانی اکنون 10 برابر شده است.

وی افزود: به اعتقاد وی اقدامات کشورهای عربی علیه قطر عمدتا با هدایت عربستان سعودی و امارات عربی متحده صورت می گیرد و هر گونه تلاش میانجیگرانه بر عربستان سعودی و امارات عربی متحده متمرکز است.

ارسال نظر: