فلاحت‌پیشه در گفتگو با «نسیم آنلاین»؛

طرح مقابله با آمریکا با نظر کارشناسان تدوین شود/ برای مقابله با آمریکا باید توان موشکی و عملیاتی نیروها را ارتقاء دهیم

کدخبر: 2102840

عضو کمیسیون امنیت ملی با تاکید براینکه طرحی که قرار است در مورد تحریم‌های جدید آمریکا ارائه ‌شود باید طرح قوی باشد اظهار داشت: معتقدم برای مقابله با آمریکا باید توان موشکی و عملیاتی نیروهای مقابله با ترور جمهوری اسلامی ارتقاء پیدا کند.

گروه سیاسی « نسیم آنلاین »، از مدتی پیش اعلام شد که مجلس شورای اسلامی تصمیم دارد در واکنش به تحریم‌های اخیری که سنای آمریکا برعلیه ایران وضع کرده است طرحی را در جهت مقابله با این تحریم‌ها و همچنین پاسخ متقابل به سیاست‌های خصمانه آمریکا به تصویب برساند، طرحی که البته هنوز خبری از بندهای آن منتشر نشده است. به منظور اطلاع از کم و کیف این طرح و بررسی راهکاری موجود برای مقابله با سیاست‌های خصمانه آمریکا به سراغ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس رفته‌ایم؛ آنچه در ادامه می‌آید متن گفتگوی خبرنگار « نسیم آنلاین »، با این عضو کمیسیون امنیت ملی است.

هنوز طرحی در خصوص مقابله با تحریم‌های آمریکا دست نمایندگان نرسیده « نسیم آنلاین »: طرحی که گفته شده توسط نمایندگان در واکنش به تحریم‌های جدید آمریکا نوشته شده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فلاحت‌پیشه: البته هنوز چیزی به عنوان طرح تدوین شده که مرکز پژوهش‌های مجلس یا دیگران ارائه کنند به دست نمایندگان مجلس نرسیده است و مشخصا هنوز در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم نیامده است، فقط گفته شده، پیشنهادهایی که عده‌ای داده‌ بودند در این طرح آمده است ولی ما هم منتظر هستیم که این طرح از طرف مرکز پژوهش‌ها بیاید و آن را ببینیم.

دولت به وظیفه خود برای احقاق حقوق ملت عمل نکرده « نسیم آنلاین »: در طرحی که قرار است ارائه شود چه موضوعاتی باید گنجانده شود؟

فلاحت‌پیشه: من چند دغدغه دارم که باید در طرح بیاید، دغدغه اول این است که مجلس باید مانند هر ارگان دیگری طرحی عملیاتی و قابل اجرا داشته باشد و مانند طر‌ح‌های گذشته نشود، ببینید در گذشته ما سه طرح خیلی قوی در مورد احقاق حقوق ایرانیان دادیم، یک قانون الزام دولت به احقاق حقوق ایرانیان قربانی حملات شیمیایی، دو احقاق حقوق ایرانیان قربانی ترور و سه احقاق حقوق ایرانی‌های قربانی نقض حقوق‌بشر توسط کشورهای اشغال‌گر در منطقه به‌ویژه آمریکا بود که هیچکدام از اینها تا به حال نه توسط دولت و نه قوه‌قضائیه به هیچ حکمی نرسیده است و این به معنای این است که دولت به وظیفه خود برای احقاق حقوق ملت عمل نکرده است.

در حالی که مثلا 70 شرکت آمریکایی‌ به تجهیز صدام به سلاح شیمیایی کمک‌ کرده‌اند یا سازمان سیا با تروریست‌ها همکاری کرده‌ است و غیره، هنوز هیچ حقی برای ایرانیان اثبات نشده ولی در طرف مقابل دادرسی آنها منجر به ایجاد غرامت برعلیه ایران می‌شود مانند همین رای دادگاهی که منجر به مصادره ساختمان علوی شد یا موضوع مصادره 2 میلیارد دلار و مواردی از این دست. این دغدغه الان وجود دارد که مجلس قبل از این هم قوانینی را نوشته ولی بعد از آن دیگر برای اجرای قوانین پیگردی انجام نداد.

در قانون بودجه امسال برای طرح مقابله با آمریکا مبلغی در نظر گرفته نشده

موضوع دوم این است که در این طرح جدید پیش‌بینی بودجه شده است؛ ما به عنوان نمایندگان کمیسیون امنیت ملی در کمیسیون تلفیق خیلی تلاش کردیم تا بودجه‌های دفاعی را آنقدری افزایش دهیم که در نهایت از دو محل، یکی غرامت‌های ناشی از دعوای چیزی نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان و 1.3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بودجه دفاعی گذاشته شود تا بتوانیم طرح‌هایی از این دست را اجرایی کنیم که متاسفانه در کمیسیون تلفیق به تخصیص بودجه نیجامید، الان وسط سال پیدا کردن منبع جدید مقداری دشوار است، حال آنکه وقتی طرحی داد می‌شود باید منبع آن مشخص باشد تا دولت بلافاصله بتواند از آن به خصوص در دستگاه‌های نظامی، انتظامی، سپاه قدس و زمینه موشکی استفاده کند و من این دغدغه را دارم که اینها طرح‌ها واقعا تبدیل به بودجه شود.

طرح مقابل با آمریکا باید با نظر کارشناسان تدوین شود

موضوع سومی که برای بنده مهم است بُعد کارشناسی موضوع است؛ همین که چند نفر دارند می‌گویند طرحی هست ولی هنوز طرحی در مجلس نیامده حاکی از آن است که معلوم هم نیست این طرح رای بیاورد، به خصوص اینکه دوستان درخواست فوریت هم برای این طرح داده‌اند؛ من به هیچ وجه با دو فوریت موافق نیستم چون طرح هرچیزی که باشد جنبه‌های مختلف اقتصادی، بودجه‌ای، امنیتی، سیاست‌خارجی و غیره دارد که اینها باید به کمیسیون‌های مربوطه برده شود تا نظر کارشناسی بخورد؛ سابقه مجلس هم نشان داده اینگونه نیست که عده‌ای در پشت صحنه طرحی را بیاورند و این طرح هم رای بیاورد. من مثال این مساله را از همین مجلس می‌زنم، ابتدای سال گذشته دیدید که یک طرحی را مرکز پژوهش‌ها داده بود، طرح اقدام متقابل در برابر آمریکا که من همانجا با فوریت آن مخالفت کردم و رای هم نیاورد چون طرحی در خلا و بدون توجه به فضای مجلس نوشته شده بود.

تا وقتی قوانین قبلی اجرا نشود، معلوم نیست تدوین طرح‌های جدید نتیجه بخش باشد « نسیم آنلاین »: راهکار فعلی در برابر تحریم‌های جدید آمریکا چیست؟

فلاحت‌پیشه: تا وقتی قوانین قبلی اجرا نشود، معلوم نیست که تدوین طرح‌های جدید چقدر نتیجه بخش باشد. جالب است این قوانین وقتی در مجلس هشتم تدوین شد من خودم انشاگر آن قوانین بودم و تا زمانی هم که ما بودیم توسط دستگاه‌ها گزارش داده می‌شود ولی زمانی که ما رفتیم در مجلس نهم دیگر این گزارش‌ها داده نشد و هنوز هم نمی‌آید، من در ابتدای این مجلس به کمیسیون امنیت ملی و هیات رئیسه مجلس نامه زدم که طبق قانون باید گزارش داده شود ولی هیچ کسی این مساله را پیگیری نکرد.

ما برای همه 290 کشته شده ایرباس 60 میلیون دلار غرامت گرفتیم و آمریکا برای افسردگی یک زن 1.150 میلیارد دلار « نسیم آنلاین »: قرار بود در چه خصوص گزارش داد شود؟

فلاحت‌پیشه: در مورد اجرای سه قانونی که عرض کردم، مثلا پیگرد حقوق 70 شرکت آمریکایی که صدام را مجهز به سلاح شیمیایی کردند یا پیگیری حقوق 17 هزار ایرانی قربانی ترور، اینها مواردی است که نه قوه‌قضائیه و نه دولت گزارش عملیاتی آن را نداده است و تا به حال یک ریال هم به نفع یک ایرانی غرامتی پرداخت نشده ولی ببینید من مقایسه می‌کنم با آن کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند. الان چیزی از سالگرد جنایت سقوط ایرباس نگذشته است، برای ایرباس و 290 شهید آن آمریکایی‌ها 60 میلیون دلار به ایران دادند حال این را مقایسه کنید با یک پرونده که آمریکایی‌ها علیه ایران اقامه دعوا کردند و ربطی هم به ما نداشت مبنی براینکه زنی چون شوهرش 5 سال در لبنان توسط یک گروهی گروگان بود و حتی نکته جالب این است که با پایمردی و مساعدت ایران بازگشته است و اکنون هم پیش خانمش است، این خانم به خاطر 5 سال افسردگی نبود شوهر علیه ایران اقامه دعوا کرده که البته محل اقامه هم قابل اعتنای حقوقی نیست و یک میلیارد 150 میلیون دلار برای غرامت 5 سال افسردگی آن خانم حکم دادند که پرداخت شود یعنی خورده این افسردگی از مبلغ غرامتی که به ایران بابت 290 شهید و یک هواپیمای ایرباس داده‌اند بیشتر است. این نشان می‌دهد که کوتاهی جدی شکل گرفته است.

در چالش جدی که با آمریکا داریم باید توان موشکی و توان عملیاتی نیروهای مقابله با ترور را ارتقاء دهیم

اعتقاد من این است که چالش جدی ایران و آمریکا جنبه‌های مختلف پیدا کرده و قوانینی هم که تصویب شده هم به خوبی اجرا نشده است. اکنون امیدواریم طرحی که قرار است در مورد این تحریم‌های جدید ارائه ‌شود طرح قوی باشد ولی معتقدم برای مقابله با آمریکا باید توان موشکی و عملیاتی نیروهای مقابله با ترور جمهوری اسلامی مانند سپاه قدس و آن بخش از نیروهای دیگر از ارتش و غیره که در قالب مدافعین حرم یا مستشاران می‌جنگند ارتقاء پیدا کند؛ در عین حال با هرگونه طرح یا لایحه دو فوریتی هم مخالف هستم چون معتقدم این طرح یک کار کارشناسی می‌طلبد، می‌بینید آمریکایی‌هایی که خیلی ادعا می‌کنند هم هنوز طرح ضدایرانی‌شان در آمد و شد بین مجلس سنا و نمایندگان است.

ارسال نظر: