انتقاد فعالان اقتصادی و مدیران سابق اقتصادی به آمارسازی‌های دولت در حوزه اشتغالزایی:

معجزه اقتصادی دولت روحانی در ایجاد یک میلیون شغل در ۳ ماه!/ احتمالا اشتباهی رخ داده است!

کدخبر: 2102924

درباره آمارهای اشتغال باید درنظر داشته باشیم که مردم قطعاً می‌توانند میزان اشتغالزایی کشور را تجربه کنند به این ترتیب که تعداد افراد شاغل یا بیکار خانواده، فامیل و اطرافیان آنها نمادی دقیق از آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان است.

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: محسن بهرامی ارض اقدس، که مشاور معاون اجرایی دولت یازدهم است و دبیری ستاد تنظیم بازار را بر عهده دارد درباره گزارش مرکز ملی آمار گفت: درباره این خبر باید دقت کنیم شاید از عبارت‌های خاصی استفاده شده که بیانگر نیاز کشور به یک میلیون شغل است یا اینکه در سال گذشته این تعداد شغل ایجاد شده است، به همین دلیل ممکن است اشتباهی رخ داده باشد.

بهرامی ارض اقدس در ادامه افزود: اینکه اعلام شود در طول سه ماه این تعداد شغل ایجاد شده اشتباه است چون براساس تجربه و همچنین شاخصه‌های اقتصادی این تعداد شغل در یک سال هم ممکن است ایجاد نشود از این رو باید دقت لازم در بررسی و تحلیل این خبر را داشته باشیم تا مبادا ناخواسته سیگنال‌های اشتباهی به جامعه بفرستیم.

وی با تاکید براین که اشتباهی رخ داده تصریح کرد: درباره اعلام این آمار از سوی مرکز ملی آمار ایران ممکن است شاخصه‌ها متفاوت درنظر گرفته شده باشند که این عدد به دست آمده که باید براساس این پارامترها و مقایسه میزان اشتغال ایجاد شده با دوره سال گذشته اظهار نظر کرد.

مرکز آمار شفاف‌سازی کند

از سوی دیگر سید حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به گزارش مرکز ملی آمار درباره میزان اشتغال ایجاد شده در بهار 96 گفت: اینکه بخواهیم آمار ارائه شده از سوی این مرکز را زیر سئوال ببریم کار منطقی و اصولی نیست به این دلیل که مرکز آمار یکی از نهادهای علمی و قابل استناد است.

حسینی در ادامه افزود: از این رو لازم است این مرکز برای شفاف‌سازی درباره ابهام‌های موجود اعلام کند این میزان اشتغال در کدام بخش‌ها ایجاد شده است به‌عنوان مثال بخش‌های صنعتی، خدماتی، کشاورزی و غیره.

وی تاکید کرد: با درنظر گرفتن رونق نسبی ایجاد شده در اقتصاد کشورمان احتمال ایجاد این تعداد شغل دور از ذهن نیست اما همانطور که قبلاً اشاره کردم بهتر است مرکز آمار اعلام کند مشاغل ایجاد شده مربوط به کدام بخش‌های اشتغالزا در کشور بوده‌اند.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است با درنظر گرفتن واقعیت‌های موجود در بازار اشتغال کشور احتمال زیاد بیشترین بخشی که فرصت شغلی ایجاد کرده‌ بخش خدمات بوده و احتمالاً کمترین مربوط به بخش ‌صنعت است چون همچنان صنایع با مشکلات اقتصادی و رکود دست و پنجه نرم می‌کنند اما در بخش نفت و گاز و خدمات رونقی نسبی مشاهده می‌شود که می‌تواند ملاک تعیین تعداد مشاغل جدید فصلی باشد.

وی با اشاره به سهم قابل توجه بخش کشاورزی در رشد اقتصادی کشورمان به گفت البته نباید فراموش کنیم در این دوره بخش کشاورزی ایران هم جایگاه مناسبی در میزان تولید ناخالص ملی کشور داشته و احتمالاً این بخش هم شاهد رشد اشتغال بوده که در این آمار تأثیر گذار شده است.

قطعاً آمار دقیق است

از سوی دیگر بازید مردوخی، اقتصاددان درباره آمار اشتغال منتشر شده از سوی مرکز ملی آمار گفت: با درنظر گرفتن شیوه آمارگیری این مرکز که کاملاً مستند و با استفاده از ثبت اطلاعات میدانی است قطعاً آمار ارائه شده صحیح و غیرقابل انکار است.

مردوخی در ادامه افزود: مرکز آمار برای دستیابی به آمارهای دقیق بخصوص درباره اشتغال معمولاً به بنگاه‌های مختلف تولیدی، خدماتی و صنعتی و ... مراجعه کرده و با ارائه پرسش‌نامه‌هایی اقدام به ثبت اطلاعات و بعد استخراج آمار می‌کند به همین دلیل به هیچ عنوان نمی‌تواند درباره ارائه آمار این نهاد تردید داشت و آن را زیر سئوال برد.

یک میلیون شغل فقط با رشد اقتصادی 35 ممکن می‌شود

در همین حال علی‌دهقان‌کیا، فعال کارگری با اشاره به آمار ارائه شده از سوی مرکز آمار درباره اشتغال گفت: اینکه مرکز آمار اعلام کرده یک میلیون شغل ایجاد شده به نوعی با رشد اقتصادی کشورمان مناسب نیست به این دلیل که باید درنظر داشته باشیم برای ایجاد یک میلیون شغل در طول سال نیازمند 8.5 درصد رشد اقتصادی هستیم، حال آنکه اعلام شده تنها در سه ماه این میزان شغل ایجاد شده است.

دهقان‌کیا در ادامه افزود: برای محقق شدن دستیابی به یک میلیون فرصت شغلی جدید طی سه ماه ایران باید شاهد رشد اقتصادی نزدیک به 35 درصد بوده باشد درحالی که همه مسئولان در برنامه‌های مختلف اعلام می‌کنند اکنون اقتصاد گرفتار رکود شده و تولید کنندگان با چالش دستیابی به بازار و فروش محصولات شده‌اند. خوب حالا سئوال اینجاست که کدام مورد را باید قبول کنیم؟

وی ضمن تاکید براینکه در بهار امسال نسبت به سه ماهه ابتدایی سال گذشته تغییری در ایجاد شغل نداشته‌ایم، گفت: اگر حتی میزان اشتغالزایی این دوره ثابت مانده باشد پذیرفتنی است چون مشکلات و افق‌های ناروشن اقتصادی برای بسیاری از تولید کنندگان چالشی است که می‌تواند به تعدیل نیرو و کاهش فرصت‌های شغلی منجر شده باشد.

این فعال کارگری تصریح کرد: ارائه چنین آماری که با واقعیت‌های اقتصادی و شرایط خانواده‌ها یکی نیست باعث کاهش اعتماد به دیگر آمارها شده و می‌تواند نظر مردم درباره کل دولت را تغییر دهد بنابراین مسئولان نباید باعث توسعه بی‌اعتمادی در کشور شوند و درباره شفافیت آمارهای ارائه شده کوشا باشند.

دهقان‌کیا درباره شرایط اقتصادی تولید کنندگان نیز گفت: اخبار سیاسی منتشر شده از تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران باعث شده تا کارخانه‌های تولیدی نسبت به ادامه فعالیت یا افزایش سرمایه‌گذاری‌هایشان بلاتکلیف شوند به این ترتیب تقریباً توسعه فعالیت‌های اقتصادی دیده نمی‌شود و بعید است که کارخانه‌ها جذب نیروی جدیدی را تجربه کرده‌باشند و در بررسی‌های میدانی ما شواهدی از استخدام‌های جدید نیست.

ایجاد یک میلیون شغل در 3 ماه فقط با معجزه اقتصادی عملیاتی می‌شود!

حمید صافدل، رئیس کل اسبق سازمان توسعه تجارت هم در همین زمینه گفت: اساساً در بحث‌های اقتصادی یک چالش جدی داریم درباره آمار و در مورد مبانی ارائه آمار و صحت ارائه آنها به این ترتیب که آمارهای غیرواقعی می‌تواند انحرافی را در تولید، تجارت و سرمایه‌گذاری‌های اصلی کشورمان ایجاد کند که نباید این اتفاق درهیچ دوره‌ای از دوران مدیریتی صورت پذیرد به این دلیل که مشکلات دوبرابر خواهد شد.

وی بیان کرد: آمارهای واقعی آماری است که مردم بتوانند ملموس آن را در زندگی و سفره خود لمس کند. به عنوان مثال مردم اخبار مربوط به تورم را سر سفره خود می‌بینند و اگر این اخبار با واقعیت سفره‌هایشان یکی نباشد زمینه‌های بی‌اعتمادی حاصل می‌شود در این زمینه حتی در دوره‌ای دولت‌ها برای ایجاد آرامش و رضایت به کالاهای شاخصی در سفره‌های مردمی یارانه ارائه می‌کنند تا مردم دقیقاً این روند را سرسفره‌هایشان لمس نمایند.

این مقام سابق مسئول گفت: مردم مبانی قابل اعتمادی برای لمس و درک شاخصه‌های اقتصادی در سفره خود دارند که باید به آنها توجه داشته باشیم و برای آنها برنامه‌ریزی کرده باشیم، بنابراین آماری می‌تواند از صحت لازم برخوردار باشد که مردم بتوانند به صورت ملموس احساس کنند.

صافدل اظهار کرد: درباره آمارهای اشتغال نیز باید درنظر داشته باشیم که مردم قطعاً می‌توانند میزان اشتغالزایی کشور را تجربه کنند به این ترتیب که تعداد افراد شاغل یا بیکار خانواده، فامیل و اطرافیان آنها نمادی دقیق از آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان است.

وی خاطرنشان کرد: اینکه از سوی مرکز آمار به ایجاد یک میلیون شغل اشاره شده ممکن است در راستای نتایج یک معجزه اقتصادی در کشور باشد چون امروز در شرایط رکود اقتصادی هستیم بنابراین قطعاً ارائه چنین آماری بجز منحرف کردن اذهان عمومی حاصل دیگری نخواهد داشت.

ارسال نظر: