قالیباف: بحران مدیریت؛ مهمترین چالش امروز کشور است/ انتخابات دوره بعدی شورایاری‌ها برگزار نمی‌شود

کدخبر: 2103024

قالیباف با اشاره به اینکه همه آرزوی ما این است که مشکلات حل شود، گفت: اشکال در کشور ما نه امکانات است، نه منابع انسانی است و نه بودجه، بلکه تمامی موارد موردنیاز را داریم، ولی بحران ما مدیریت است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدباقر قالیباف با حضور در سیصد و پنجاه و هشتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران که در باب کتاب برگزار شد، اظهار داشت: واقعیت این است که ساختار اداری و اجرایی در کشور ما قبل از انقلاب به گونه‌ای این سیستم اداری و اجرای کار خود را پیش می‌برد که سیستم از بالا به پایین اداره می‌شد که با انقلاب اسلامی و نقشی که مردم پیدا کردند و مردم در همه عرصه‌ها حضور پیدا کردند توقع این بود که روح قانون اساسی که هر کاری را مردم می‌توانند انجام دهند، در آن، دولت‌ها ورود نکنند.

وی افزود: یکی از موضوعات مهم در هر جامعه و دولتی آگاهی‌بخشی به مردم است.

شهردار تهران گفت: شهرداری‌ها و شورای شهر در کشور ما می‌توانند بار جدی و اساسی را از دوش مردم بردارند.

قالیباف با اشاره به اینکه شوراها مردمی‌ترین نهاد جامعه هستند،‌گفت: وقتی مردم به نمایندگان خود رای می‌دهند، صبح تا شب آنها با مردم سروکار دارند.

وی ادامه داد: شهرداری نیز نهاد عمومی غیردولتی است و رویکردی که در شهرداری‌ها تا به امروز بوده است، عمدتاً یک رویکرد خدماتی بوده ولی این رویکرد صرف خدماتی در شهرداری تهران با فرهنگی و اجتماعی بدل شده است و به دنبال یک انضباط و نظم‌بخشی در جامعه هستیم.

شهردار تهران افزود: در دو تا سه دوره شورای شهر و مدیریت شهری هم اقداماتی مبتنی بر انسان‌محوری انجام شده است و آگاهی‌بخشی اساس کار بوده است.

قالیباف اظهار داشت: محله‌محوری در این دهه در شهرداری تهران اساس بوده است و در شهرداری‌های دیگر اصلاً محله‌محوری وجود ندارد.

وی افزود: بر اساس بخشنامه‌ای که به شهرداری ارسال شده است، انتخابات دور بعد شورایاری‌ها برگزار نمی‌شود که این مایه تأسف است.

شهردار تهران بیان داشت: تهران دارای 354 سرای محله است و همه محلات دارای شورای محله و هیأت‌امنا هستند. انسان‌محوری مبتنی بر آگاهی‌بخشی با رویکرد اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی در برنامه‌های شهرداری تهران بوده است.

قالیباف گفت: امروز در مجلس شورای اسلامی مصوب می‌شود که کارهای عمرانی پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشد. در صورتی‌که اقدامات شهرداری تهران به گونه‌ای بوده است که برای اقدامات فرهنگی و اجتماعی و آگاهی‌بخشی در شهر پیوست عمرانی تهیه می‌شد.

وی افزود: بعضاً سوال می‌شود که چرا اینقدر در شهر اتوبان ساخته شده است؟ اگر شهر دارای یک مدیریت یکپارچه باشد، بدون هیچ هزینه‌ای قطعاً اقدامات بهتری صورت می‌گیرد.

شهردار تهران ادامه داد: روزانه هزاران ماشین به این شهر اضافه می‌شود و در 14 سال گذشته چند میلیون ماشین به شهر اضافه شده است و ما بالاجبار باید تردد این ماشین‌ها اتوبان بسازیم.

قالیباف یادآور شد: در سرای محلات برای کودکان و نوجوانان مکان‌هایی تعبیه شده است که می‌توانند با حضور در آنجا خدمات لازم را دریافت کنند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای بعضی از افرادی که آمال و آرزوهایشان خارج است نیز می‌گویم اگر فلان شخصیت خارجی وارد کشور می‌شود، می‌گوید تهران قابل مقایسه با شهرهای خاورمیانه نیست و باید با شهرهای اروپایی مقایسه شود، حال اگر تهران را سوخته بدانند، پس چه چیزی را تحویل خواهید داد.

شهردار تهران اضافه کرد: دلمان می‌سوزد برای اینکه چرا برای پیشرفت کشور دست به دست هم نمی‌دهیم تا کاری را پیش ببریم.

قالیباف اظهار داشت: کسانی هستند که سالیان سال در وزارت ارشاد و دیگر سمت‌های فرهنگی مسئولیت دارند ولی نگاه کنید اقتصاد فرهنگی را در تهران شهرداری متحول کرده است.

وی افزود: ما 400 کتابخانه فعال در تهران داریم که 75 کتابخانه شبانه‌روزی است.

شهردار تهران گفت: می‌گویند برج میلاد ساخته شده است به چه دردی می‌خورد؟ ما پل طبیعت را هم ساخته‌ایم، وقتی که وارد شهرداری شدیم، یک میله نصفه را دیدیم ولی آن میله نصفه در تفکر آنها بنا شد و پل طبیعت با تفکر ما بود.

قالیباف با اشاره به اینکه همه آرزوی ما این است که مشکلات حل شود، گفت: ما همه باید دست به دست هم دهیم تا مسائل شهر را پیش ببریم. اشکال در کشور ما نه امکانات است، نه منابع انسانی است و نه بودجه، بلکه تمامی موارد موردنیاز را داریم، ولی بحران ما مدیریت است.

وی ادامه داد: در لوازم آرایشی چرخش ریالی آن حدود 20 هزار میلیارد تومان است ولی در حوزه کتاب و انتشار هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

شهردار تهران تأکید کرد: سه هکتار بافت فرسوده تهران به صورت صد درصد رایگان پروانه نوسازی و بازسازی داده شده است.

قالیباف گفت: برای معلولان در حوزه‌های مختلف اقداماتی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: 15 سال پیش تپه‌های عباس‌آباد را ببینند و امروز نیز مشاهده کنند که چه اتفاقاتی در این حوزه صورت گرفته است.

شهردار تهران با اشاره به اینکه چون مدیریت یکپارچه شهری نیست، شهر چالش دارد، گفت: مهم‌ترین چالش شهر درآمد پایدار است که دولت نیز ارزش افزوده و درآمد پایدار شهری را منهدم کرد.

قالیباف بیان داشت:‌ در مدیریت شهری آینده در صورتی‌که بخواهند تجربیات خود را در اختیار آنها قرار می‌دهیم تا بتوان مشکلات شهر را حل کرد.

ارسال نظر: