سردار اشتری در نشست کالکان ۲۰۱۷:

اقدامات تروریستی صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند/ شناسایی ۴۵۰ گذرنامه مسروقه با استفاده از سامانه "ماین"

کدخبر: 2103105

فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه اقدامات تروریستی صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کنند، گفت: عزم جهانی می‌تواند ریشه جرایم سازمان یافته و تروریستی را بخشکاند، جمهوری اسلامی ایران همواره در مبارزه با تروریسم پیشگام بوده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل از سایت پلیس، سردار حسین اشتری در اجلاس کارگروه عملیاتی پروژه کالکان (بررسی سازوکارهای مبارزه با تروریسم) ضمن خیر مقدم به جانشین فرماندهی معظم کل قوا (وزیر کشور) ؛ دکتر «رحمانی فضلی» و دبیر کل سازمان اینترپل؛ "یورگن اشتاک" اظهار کرد: امروزه تروریسم به عنوان یک چالش بزرگ جهانی مطرح است و هیچ کشوری به تنهایی قادر به مبارزه با این معضل جهانی نیست و ضرورت دارد همه کشورها با همدلی و تعامل نسبت به مبارزه با این معضل اقدام کند.

وی افزود: تقویت همکاری و استفاده از تجارب بین المللی برای پیشگیری از تروریسم و مقابله با آن ضروری است و مبارزه با این پدیده شوم از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: تروریسم در همه جای دنیا به عنوان یک تهدید مطرح است و ضرورت حفظ منافع ملی و بین المللی ایجاب می کند که مبارزه با آن در چارچوب " تعهدات بین المللی" باشد و مبارزه با این پدیده در قالب تعهدات بین المللی به موفقیت در این عرصه منتج می شود.

سردار اشتری خاطر نشان کرد: تروریسم و افراطی گرایی نتیجه بی عدالتی ، نژاد پرستی و ... است و در حقیقت این معضل نه به یک منطقه و نقطه خاصی و نه به یک مذهب و دین مشخصی مربوط است، این معضل جهانی است و نمی توان صرفا با ادوات نظامی با آن مبارزه کرد.

عالی ترین مقام انتظامی کشور تأکید کرد: سازمان اینترپل می تواند در راستای مبارزه با تروریسم و افراطی گری راهکار موثری را در جهت همکاری همه کشورها برای مبارزه با آن ارائه کند.

سردار اشتری با بیان اینکه تبادل اطلاعات در این حوزه میان کشورها می تواند راه نفوذ تروریسم ها را به کشورها محدود کند ، عنوان کرد: برقراری عدالت اجتماعی و مبارزه باتروریسم باید از اهداف همه کشورها باشد و دولت ها باید در مبارزه با ریشه های جرایم سازمان یافته و تروریستی اقدامات لازم را داشته باشند.

فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: امروزه اقدامات تروریستی صلح و امنیت جهانی را تهدید کرده و عزم جهانی می تواند ریشه این پدیده را بخشکاند.

وی اشاره کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره در مبارزه با جرایم سازمان یافته و تروریستی پیشگام بوده است و امروز علیرغم ناامنی در منطقه ، امنیت مطلوبی در کشور ما حاکم است.

وی افزود: ساختار پلیس و نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که قابلیت رصد و کنترل تحرکات امنیتی را در فضای حقیقی و مجازی دارند و کوچک ترین تحرکات امنیتی را کشف و خنثی می کنند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خود قربانی ترور بوده و در طول 38 سال عمر شکوهمند انقلاب اسلامی بیش از 17 هزار نفر از شهروندان و مردم عادی قربانی اقدامات شوم تروریستی شده اند. کشور ما با اقدامات مقابله ای و پیشگیرانه تعدادی از این گروهک ها را نابود کرده اما برخی دیگر با فرار به خارج از مرزها متأسفانه همچنان به اقدامات پلید خود ادامه می دهند.

سردار اشتری اضافه کرد: یکی از این گروهک های تروریستی گروهک " M-K-O" موسوم به منافقین است که تاکنون بیش از 12 هزار نفر از مردم بی گناه را ترور کرده اند. گروهکی که دست در دست یکی از بزرگترین جنایتکاران تاریخ ( صدام حسین) داشت و با پشتیبانی تسهیلاتی وی، مرتکب جنایات بزرگی از جمله نسل کشی و قتل عام بیش از 5 هزار نفر از زنان ، مردان و کودکان بی گناه قوم کرد عراق شد.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: این گروهک تا مدتها قبل در لیست گروهک های تروریستی آمریکا و اتحادیه اروپا بود که چندی پیش به دلایل نامعلومی از لیست مذکور خارج شد که این اقدام برای جامعه جهانی جای تأمل دارد.

فرمانده نیروی انتظامی بیان کرد: استفاده گروهک ها از اینترنت و فضای مجازی و ظرفیت های آن معضل جدید جامعه بشری است . آموزش ، تبادل اطلاعات ، انتقال پول ، عضوگیری ، حملات سایبری و سایر اقدامات تروریستی شیوه نوین مجرمانه ای است که گروهک های یاد شده و سازمان های جرم از آن استفاده می کنند؛ بنابراین جامعه بین المللی پلیس نیز می بایست اقدامات تکنیکی و پیشگیرانه در مقابله با این پدیده را اتخاذ کند.

سردار اشتری خاطر نشان کرد: کارشناسان فضای مجازی معتقدند دسترسی به زیرساخت های فنی اینترنت و فضای مجازی می بایست در اختیار همه کشورهای جهان قرار گیرد؛ اما متأسفانه این دسترسی منحصرا در اختیار یک کشور است. با عنایت به این موضوع لازم است سازمان های بین المللی بخواهند با دسترسی به زیرساخت های فنی، فضای مجازی در اختیار پلیس تمامی کشورهای جهان قرار گیرد.

وی ادامه داد: مقابله با تأمین مالی تروریست از موضوعات مهم دیگری است که مورد توجه و کارشناسی این نشست قرار می گیرد، قاچاق مواد مخدر و قاچاق زنان و کودکان از منابع مالی مورد استفاده تروریست ها است، اما مهم ترین منابع مالی آنها به ویژه گروهک های تکفیری در مناطق گسترده ای از جهان، منابع و درآمدهای نفتی چندکشور خاص است که متأسفانه به راحتی و سهولت در اختیار تروریست ها قرار می گیرد.

فرمانده نیروی انتظامی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در همکاری با سازمان اینترپل سامانه "مایند" را در مرزهای خود راه اندازی کرده و با استفاده از آن و با کنترل خروج و ورود مسافران، موفق شده در 2 سال اخیر بیش از 450 مورد گذرنامه های مفقودی و مسروقه در سطح بین المللی را مورد شناسایی قرار دهد.

سردار اشتری گفت: در تبادل اطلاعات در 3 سال اخیر بیش از 16 هزار پیام با کشورهای عضو و سازمان اینترپل مبادله شده و در راستای این همکاری تاکنون بیش از 30 نفر ازمجرمان و متهمان تحت تعقیب، شناسایی، دستگیر و پس از سیرمراحل اداری و قضائی به کشور خواهان مسترد شده اند.

عالی ترین مقام انتظامی کشور بیان کرد: پلیس جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر در تأمین امنیت برخی رویدادهای مهم جهان از جمله المپیک و جام جهانی فوتبال نیز حضور فعال و چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: با انجام اقدامات و اتخاذ تدابیر و ارائه راهکارهای نوین و مناسب و از طریق تعامل همکاری و حسن اعتماد به یکدیگر می توان از حملات تروریستی پیشگیری و با آنها مبارزه قاطع و کارگشا داشت.

فرمانده ناجا، تصریح کرد: ما در این نشست باید به نقشه راهی برسیم که بتوانیم از آن به عنوان یک دستاورد برای مبارزه با تروریسم استفاده کنیم و نتیجه حاصل از این نشست باید به گونه ای باشد که بتوان به عنوان برنامه های مهم و کاربردی در دستور کار پلیس کشورها قرار گیرد.

سرداراشتری تأکید کرد: مقابله با تروریسم مقدور نخواهد بود مگر با ارائه راهکارهای تخصصی ، مناسب و تعامل همکاری نزدیک پلیس کشورها و همچنین سازمان های منطقه ای و بین المللی ، زیرا امروزه تروریسم و افراطی گری فضای جهان را آلوده کرده و به عنوان معضلی مشترک برای همه کشورها تبدیل شده است و هرگز یک کشور به خودی خود نمی تواند مدعی مبارزه با این پدیده شوم شود و حتما لازم است در این عرصه همکاری همه کشورها را داشته باشد.

گفتنی است در این نشست از برخی از خانواده های شهدای ترور نیز تقدیر شد.

ارسال نظر: