شهردار تهران در سومین جشنواره و همایش عمران شهری مطرح کرد:

دولت در ۶، ۷ سال گذشته پول یک لاستیک اتوبوس را هم به ما نداد/ ریالی از مصوبات مجلس در حوزه بافت فرسوده به شهرداری داده نشد

کدخبر: 2103121

شهردار تهران با بیان اینکه در قانون حمل و نقل سهم شهرداری از خرید اتوبوس چقدر بوده است، خاطرنشان کرد: در ۶ – ۷ سال گذشته پول یک لاستیک اتوبوس را هم به ما ندادند.

به گزارش « نسیم آنلاین »، محمدباقر قالیباف در سومین جشنواره و همایش عمران شهری و رونمایی از اولین نقشه پهنه بندی ژئوتکنیک شهر تهران با بیان اینکه امروز فعالیت‌های عمران شهری در تهران به سطحی رسیده است که پروژه ها در حوزه های طراحی و اجرا تک هستند و در نشست های علمی در سطح جهانی روی پروژه های شهری بحث می شود و این پروژه ها دیده می شوند، گفت: طرح های عمرانی تهران امروز در سطحی قرار دارد که در مسابقات جهانی دیده شده، انتخاب شده و در سطح بین المللی رتبه های خوبی کسب کرده اند.

قابلیت برگزاری جشنواره عمران شهری به صورت بین المللی

وی افزود: با توجه به موارد مطروحه اکنون این قابلیت وجود دارد که جشنواره عمران شهری به صورت بین المللی برگزار شود؛ همانند کنفرانس حمل و نقل و ترافیک که با حضور چهره های سرشناس بین المللی برگزار می شود و از کنفرانس های برجسته در این حوزه است.

شهرداری ها و دهیاری ها پل ارتباطی بین مردم و دولت

شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه تاریخچه شهرداری های قصه پر غصه ای است، اظهارکرد: ما هیچ نهاد عمومی غیردولتی ای فراگیرتر، پرمسئولیت و خدمتگزارتر مثل شهرداری نداریم. مردمی ترین و پراثرترین نهاد در کشور شهرداری ها هستند، به نحوی که ما پل ارتباطی محکم تری بین مجموعه دولت و مردم از شهرداری ها و دهیاری ها نداریم.

امروز فرمانداران مصوبات شوراها را وتو می کنند

شهردار تهران با اشاره به هفت اصل قانون اساسی برای مجموعه مدیریت شهری شامل شوراها و شهرداری ها در قانون اساسی نظام اسلامی بیان کرد: در اصل یکصد و سوم قانون اساسی تاکید شده است فرمانداران و استانداران مکلف هستند در چهارچوب وظایف شورا این مصوبات را اجرا کنند، بگذریم که امروز فرمانداران مصوبات شوراها را وتو می کنند. در قانون آنطور نوشته شده است و امروز اینگونه اجرا می شود، این موارد از غصه‌های پر غصه مجموعه مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: در نظام اداری و اجرایی کشور هر مجموعه ای جایگاهی دارد که از اهمیت خاصی برخوردار است. به عنوان مثال در ساختار مشخص است که جایگاه گردشگری، ورزش و ... کجا است. در کشوری که 71 درصد جمعیت آن در شهرها زندگی می کنند و بار مردم از تولد تا پس از مرگشان بر دوش مدیریت شهری است، جایگاه مدیریت شهری در نظام اداری و اجرایی کشور کجا است.جایگاه شهرداری ها در یک وزارتخانه، آن هم در حوزه معاونت و در یک سازمانی به نام سازمان شهرداری ها و دهیاری ها است که الان اساسنامه آن سازمان هم غیر قانونی است. بعد نتیجه این مدیریت یکپارچه شهری نظام درآمدی پایدار شهرداری ها است.

33سال انتظار برای ارائه لایحه درآمد های پایدار توسط دولت به مجلس

قالیباف با بیان اینکه از سال 63 قرار است دولت لایحه ای به مجلس بدهد که درآمد های پایدار تبدیل به قانون شود، تصریح کرد: به باور من بعد از ضعف مدیریت در کشور، مهم ترین چالش کشور ما بی توجهی در همین اصلاح نظام اداری و اجرایی کشور است که به عنوان یک خدمتگزار که در حکمت نظری و عملی این موضوع سابقه دارم، در فرصت مناسب به این آسیب بزرگ در کشور خواهم پرداخت.

محمدباقر قالیباف با بیان اینکه تلاش ما این بود نه تنها برای فعالیت های خدماتی و عمرانی خود پیوست فرهنگی و اجتماعی تهیه کنیم، بلکه رویکرد ما در شهر اجتماع محور و انسان محور باشد، گفت: سعی کردیم در دوره اخیر مدیریت شهری برای ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی یک پیوست اجتماعی و فرهنگی داشته باشیم و برای این حرکت یک پیوست عمرانی و زیرساختی داشته باشیم.

وی افزود: روزی که توفیق خدمت در شهرداری تهران را پیدا کردم، به دلیل اینکه غافلگیرانه وارد شورا شدم عرض کردم الان برنامه ای ندارم که به شما بدهم. البته از این برنامه هایی که شب تا صبح می نویسند می توانم بدهم اما برنامه ای که منطبق بر اجرا و نیاز باشد را ندارم، چرا که برنامه باید منطبق بر دغدغه مردم باشد نه دغدغه شهرداران.

رویکرد انسان محوری این است که دغدغه مردم دغدغه مدیران باشد

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه محور اصلی رویکرد انسان محوری و نگاه اجتماع محوری این است که دغدغه مردم دغدغه مدیر باشد، اظهارکرد: در آن زمان من از شورای شهر سه ماه وقت گرفتم و در دی ماه در یک برنامه مفصل دو ساعته در شورای شهر این برنامه اجتماع محور را با رویکرد محله محوری و انسان محوری به شورای شهر ارایه کردم. اولین لایحه بودجه را هم بر همین اساس ارایه دادم، از دیگر سو مقدمه برنامه پنج ساله اول را هم فراهم کردیم.

قالیباف خاطرنشان کرد: همیشه این سخن در بین مدیران شهرداری تهران و همکاران من بود که می گفتند به دنبال آن هستیم که شهرداری را از یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی تبدیل کنیم، این ادبیات از سال 84 تا امروز در شهرداری تهران وجود دارد.

از شورای شهر دوم تا چهارم تلاش کردیم تا مدیریت منفعل را به سمت مدیریت فعال سوق دهیم

وی با بیان اینکه هم اکنون دو رویکرد پیش روی مدیریت شهری در کشور است، گفت: یک رویکرد «مضطر» بودن است که همیشه در اضطرار هستند و با اضطرار تصمیم می گیرند. قریب به اتفاق مدیریت شهری در کشور ما نوع رویکردشان به صورت ناگزیر مدیریت با اضطرار است. یعنی با اضطرار باید زباله شهر را جمع کنند و چاره ای جز این ندارند که با هر مشکل و مکافاتی این زباله ها را جمع کنند. در این میان اینکه فرایند جمع آوری و دفن زباله چه مشکلاتی دارد دیگر مهم نیست. مهم این است که زباله از شهر جمع شود و آلودگی ایجاد نکند. این مدیریت با اضطرار در ترافیک، مدیریت شهری و ... وجود دارد و هیچ فرصتی برای برنامه ریزی وجود ندارد. مدیریت شهری که نمی تواند ماه ها حقوق کارمندان و کارکنان خودش را بدهد چه آرامش ذهنی خواهد داشت که بخواهد برنامه ریزی کند؟ این مدیریت همیشه مضطر است؛ البته مضطر به معنای درمانده و ناتوان نیست بلکه به خاطر فشارهای فراوانی که در اختیار او نیست و باید آن فشارها را سامان دهد، مضطر است.

قالیباف ادامه داد: این مدیریت مضطر در همه چیز منفعل است و سوار بر کار نیستند. در مقابل این نوع مدیریت، یک رویکرد برنامه ریزی و رویکرد فعال در برنامه ها است، به نحوی که در این روش دوم یک قدم جلوتر از شهر حرکت می کنند تا بتوانند شهر را مدیریت کنند. همه سعی ما در این سه دوره مدیریت شهری از شورای شهر دوم تا چهارم این بود که بتوانیم مدیریت منفعل را به سمت یک مدیریت فعال پیش ببریم و شهر را از یک مدیریت خدماتی به سمت یک مدیریت اجتماع محور هدایت کنیم.

از روز اول گفتیم شهر و مدیریت شهری باید در اختیار شهروند باشد

وی با بیان اینکه همیشه حرف ما این بود که با سه راس شهر، شهروند و مدیریت شهری کار خود را آغاز کرده ایم و محور اصلی در این میان نیز شهروند است، عنوان کرد: معتقدیم مدریت شهری و شهر باید در اختیار شهروند باشد. این نگاه مبنای حرکت ما بوده است و این حرف ها را امروز در هفته های آخر مدیریت نمی زنیم بلکه در ماه های اول فعالیت گفتیم. البته آن روز چنین سالنی در برج میلاد نبود که در آن سخن بگوییم اما همواره در اجتماع شهرداران نواحی و مدیران در حوزه های مختلف این را مطرح کرده ایم.

اگر مردم از صحنه تصمیم گیری و کار خارج شوند شهر و کشور پیشرفت نمی کند

شهردار تهران بابیان اینکه ما ابتدا باید آگاهی بخشی کنیم و مردم را با حقوق خود آشنا کنیم تا بعد مردم با وظیفه خودشان آشنا شوند، تصریح کرد: اگر این چنین عمل کنیم مردم به ما اعتماد خواهند کرد. همچنانکه اعتماد بزرگ ترین سرمایه اجتماعی هر جامعه ای است. اگر مردم اعتماد کنند، به دنبال آن مشارکت معنی دار خواهند کرد و این مشارکت به معنی موفقیت و پیروزی شهر و کشور است. اگر امروز شهر و کشوری پیشرفت نمی کند به دلیل آن است که مردم را از صحنه تصمیم گیری و کار خارج کرده اند.

وی با اشاره به رویکردهای مختلف زیر ساخت های شهر بیان کرد: بخشی از زیر ساخت های ما از جنس زیر ساخت های نرم بوده اند. وقتی امروز به هوشمند سازی شهر نگاه می کنید، یک زیر ساخت نرم است. تا پیش از این سامانه و سیستمی نبوده است اما 5 سال متوالی است که شهر تهران در بین همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و نهاد های غمومی بر اساس رای دولت ها رتبه اول را آورده است. طرح تفصیلی ما نیز کار نرم افزاری بوده است. در حوزه فرهنگی بیش از 5 میلیون متر مربع فقط در حوزه احداثات کار صورت گرفته است که این رقم با رقم احداث پل ها بزرگراه ها قابل قیاس نیست. به طوری که هم اکنون 354 محله شهر تهران دارای سرای محله با رویکرد 18 فعالیت، هیات امنا، خانه فرهنگ و فرهنگسرا هستند.

احداث 327 کتابخانه در تهران طی دوره اخیر مدیریت شهری

قالیباف با پرداختن به اقدامات فرهنگی صورت گرفته در پایتخت اظهارکرد: این شهر را با 73 کتابخانه تحویل گرفتیم اما امروز این شهر بیش از 400 کتابخانه دارد،اوج آن هم باغ کتاب تهران است که دارای سه بخش علم، کتاب و سرگرمی های علمی است. به طوری که در حال حاضر 65 هزار متر مربع مکان مسقف با بهترین معماری و امکانات و 60 هزار متر مربع فضای باز در باغ کتاب تهران تنها در اختیار موضوع کتاب، کودکان و نوجوانان این شهر است.

ایجاد 1600 پارک طی 12 سال اخیر در تهران

شهردار پایتخت با پرداختن به توسعه فضای سبز در تهران خاطرنشان کرد: در فضای سبز از 1100 پارک به 2700 پارک افزایش پیدا کرده است که بعضی از این پارک ها دارای مساحت های بسیار وسیع مانند 1200 هکتار یا 300 هکتار است. همچنین رود دره هایی با طول 13 کیلومتر در این شهر تبدیل به تفرجگاه شده است.

قالیباف با بیان اینکه اقتصاد فرهنگ در حوزه سینما و تئاتر از سوی شهرداری تهران متحول شده است، تاکید کرد: این اقتصاد چند ده برابر شده است، این در حالی است که دولت ها نتوانسته اند این کار را انجام دهند.

وی افزود: با افتخار از زحمات همکارانم در شهرداری دفاع می کنم که با تلاششان باعث شده اند این افتخار بزرگ در عرصه سینما و تئاتر در پایتخت اتفاق بیفتد. سالن های سینما و تئاتر چند برابر شد. پردیس ملت تهران در معماری نمونه شد و در دنیا امتیاز آورد. آرزوی همیشگی ای مانند ساخت سینما آزادی محقق شده است. در حالی که حزب اللهی ها متهم بودند که این سینما را آتش زده اند آنجا را 18 ماهه ساختیم. در روز افتتاح آن سینما عرض کردم اگر قبول داشته باشیم ما با فرهنگ دفاع مقدس عجین هستیم، فرهنگ دفاع مقدس این است که این سینما را می سازند و تقدیم شما سینماگران می کنند. بر اساس کلام حضرت امام(ره) ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد مخلف هستیم.

واگذاری 400 مکان برای احداث مساجد در تهران

شهردار تهران با اشاره به ساخت بزرگترین پردیس تئاتر در تهران در کنار مساجد و حسینیه های متعدد، عنوان کرد: 400 مکان برای احداث مساجد واگذار شده و نزدیک به 180 مسجد ساخته شده است. مسجد یک کار مردمی است و شهرداری نیز در این زمینه برای واگذاری پروانه و زمین به مردم کمک کرده است.

وی با پرداختن به توسعه مراکز فرهنگی افزود: امروز زندان قصر به موزه تبدیل شده و پادگان های شهر تهران مثل قلعه مرغی نیز به فضای تفریحی و فرهنگی تبدیل شده اند. در حوزه زیرساخت ها بخش قابل توجهی از زیر ساخت های ما زیر ساخت های فرهنگی برای حرکت های نرم افزاری بوده اند. البته بخشی از زیرساخت ها مثل بزرگراه ها نیز زیر ساخت های سخت بوده اند.

احداث بالغ بر 250 کیلومتر بزرگراه و 196 پل در دوره اخیر مدیریت شهری

شهردار تهران ادامه داد: از اول بلدیه تا روزی که شهر را تحویل گرفتیم طول بزرگراه های شهر 304 کیلومتر بود اما امروز بزرگراه های شهر 525 کیلومتر است. البته با بزرگراه هایی که هفته های آینده افتتاح می شود این به 555 کیلومتر می رسد. از اول بلدیه تا روزی که شهر را تحویل گرفتیم تعداد پل ها 159 بود. این در حالی است که امروز 352 پل در تهران داریم. یعنی 196 پل در این 12 سال در شهر تهران ساخته شده است.

افزایش طول خطوط مترو از 70 به 300 کیلومتر

قالیباف با تاکید بر اینکه مجموع مترو شهرهای مختلف را نگاه کنید و با فعالیت 12 سال گذشته شهر تهران مقایسه کنید، گفت: در حوزه مترو زمانی که شهر را تحویل گرفتیم تنها 70 کیلومتر مترو بعد از 22 سال فعالیت در حوزه مترو احداث کرده بودند اما امروز با احتساب خط هشت که در مراحل نهایی قرار دارد و به زودی افتتاح خواهد شد و به عبارتی پرونده مترو در شهر تهران بسته می شود، نزدیک به 300 کیلومتر مترو در پایتخت داریم.

وی با بیان اینکه در این شهر در حوزه زیر ساخت ها اقشار خاص و معلولان را هم دیده ایم، اظهارکرد: البته نمی گوییم زیر ساخت ها در حوزه معلولان کامل شده است خیلی عقب ماندگی داریم اما پیاده روها و پیاده راه‌هایی که در این شهر ساخته شده است در کنار پارک های خاص ویژه معلولان در هر شهر، توجه به توانمند سازی محیط شهری، احداث بهترین مراکز ورزشی با استانداردهای جهانی که نمونه آن در چند کشور پیشرفته دنیا وجود دارد، اقداماتی است که صورت گرفته است.

اسکان بیش از 12 هزار بی خانمان در شب

قالیباف در بخش دیگری از سخنانش به آسیب دیدگان اجتماعی پرداخت و گفت: ما در حوزه های عمرانی برای آنهایی که آسیب دیده بودند نیز بر اساس وظیفه کار کردیم و زیر ساخت های لازم برای آنها را نیز فراهم کرده ایم. به نحوی که هر شب بیش از 12 هزار نفر از بی خانمان ها را در نقاط مناسب اسکان می دهیم. پیش از این می گفتند فلانی در کنار خیابان از سرما ماند و مرد، این ننگ ما در نظام اسلامی بود، اما در 12 سال اخیر برای آن فرد زیر ساخت ها را فراهم کردیم و خوابگاه ساختیم، سامان سرا درست کردیم و نزدیک به 40 مرکز بهاران برای توانمندسازی پس از ترک اعتیاد در کنار کمپ های ترک اعتیاد احداث کرده ایم.

عدالت محوری اساس برنامه ریزی ها در شهر

وی با تاکید بر عدالت محوری بیان کرد: در زیرساخت های عمرانی شهر هدفمند و عدالت محور حرکت کردیم. به طوری که تلاش کردیم تا به محرومان توجه شود. به عنوان مثال اجرای خطوط مترو را از جنوب به شمال آغاز کردیم؛ نه از شمال به جنوب . البته ما سرعت پیشرفت در شمال شهر را متوقف نکردیم بلکه شتاب پیشرفت در جنوب شهر را افزایش دادیم. از این رو نه تنها فاصله شمال و جنوب افزایش پیدا نکرد بلکه فاصله طبقاتی کاهش پیدا کرده است.

شهردار پایتخت با بیان اینکه 54محله محروم شهر تهران مورد تاکید ویژه ما بوده است، گفت: واحد های فرسوده در سه هزار هکتار بافت فرسوده شهر صد درصد از عوارض ساختمانی معاف شده اند. بدین ترتیب از درآمد بزرگی چشم پوشی کرده ایم و این چنین توانستیم پیشرفت نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران را به 34 درصد برسانیم.

ریالی از مصوبات مجلس در حوزه بافت فرسوده به شهرداری داده نشده است

وی تصریح کرد: ریالی از مصوبات مجلس برای تامین 50 درصد معافیت های بافت فرسوده در طول این 10 سال به شهرداری تهران داده نشده است اما این روند ادامه پیدا کرد و زیر ساخت ها نیز در شهر تهران بی وقفه توسعه پیدا کرد.

قالیباف با اشاره به مواردعنوان شده اخیر گفت: متاسف هستم گاهی اوقات می گویند در این شهر تنها به سازه توجه کرده اند. ما سازه را در اختیار انسان ها قرار دادیم. افتخار ما این است از مدیریت با اضطرار به مدیریت فعال در حوزه برنامه و بودجه حرکت کردیم.

هزینه جاری در شهرداری تهران تنها 30درصد بودجه است

وی ادامه داد: امروز رابطه بودجه های دولت به نحوی است که 80 درصد هزینه جاری و 20 درصد توسعه ای است اما افتخار شهرداری تهران این است که 70 درصد بودجه در حوزه برنامه ریزی و توسعه ای است و 30 درصد جاری و نگهداشت. این در شرایطی است که دولت همواره درآمد های پایدار شهرداری ها را زده است و حمایت های ویژه ای هم صورت نگرفته است.

دولت در 6 ، 7 سال گذشته پول یک لاستیک اتوبوس را هم به ما نداد

شهردار تهران با بیان اینکه در قانون حمل و نقل سهم شهرداری از خرید اتوبوس چقدر بوده است، خاطرنشان کرد: در 6 - 7 سال گذشته پول یک لاستیک اتوبوس را هم به ما ندادند. یک کیلومتر مترو بیش از 230 میلیارد تومان هزینه دارد، این درحالی است که کل بودجه واگذار شده از سوی دولت برای مترو در حوزه عمرانی به 120 میلیارد هم نمی رسد یعنی دولت کمتر از نیم کیلومتر به ساخت مترو کمک کرده است.

آلودگی هوا و دستفروشی تبعات بی تدبیری در دولت و بیکاری

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز مهم ترین دغدغه مردم در شهر تهران آلودگی هواست، اظهارکرد: در آلودگی هوا بخشی از کار دست ما و بخشی در دست دولت است. در طرح آلودگی هوا دوستان در دولت متقاعد شدند که منشا 82 درصد آلودگی در شهر وسایل متحرک شهر مثل ماشین و موتور است. حال این سوال مطرح است که چرا هنوز موتورهایی باید تولید کنیم که هر کدام حداقل 6، 7 برابر یک ماشین به شهر آلودگی وارد می کند؟ چرا باید کارخانجات بی حساب و کتاب خودرو تولید کنند و روزانه هزار خودرو به این شهر اضافه شود. ببینید در 12 سال گذشته چند میلیون ماشین به شهر اضافه شده است؟ این موارد دیگر در دست ما نیست. به خاطر مشکلات اقتصادی ببینید چقدر از شهرستانی ها خانواده های خود را رها می کنند تا با ماشین هایشان در شهر تهران مسافرکشی کنند. چقدر افراد بیکار از شهرستان ها در تهران دستفروشی می کنند؟ این تبعات برای شهرداری‌ها است، این در حالی است که این آسیب را بی تدبیری در دولت و بیکاری درست می کند.

وی با اشاره به 10 خط بی آر تی در تهران گفت: این در حالی است که پیش از این ادبیات خطوط سریع السیر در کشور وجود نداشت. در کنار آن توسعه مترو، مدیریت عرضه و تقاضا، کاهش تقاضا و توسعه محلات از دیگر اقداماتی بود که صورت گرفت.

حفاری تونل امیرکبیر قبل از دوره اخیر مدیریت شهری آغاز شده است

شهردار تهران افزود: در کارهای عمرانی ما در ابتدا هر کار نیمه تمام را در شهر تمام کردیم و سپس پروژه های جدیدی را در شهر کلید زدیم. به عنوان نمونه به ما می گویند چرا تونل امیر کبیر را ساختید؟ ما وقتی به شهرداری تهران آمدیم دیدیم یک بخشی از کار تونل امیر کبیر حفاری شده و 13 سال یک گودال در مرکز شهر رها شده است. همچنین تونل رسالت یک پروژه نیمه کاره دیگر بود که حدود 9 سال تنها 45 درصد پیشرفت کرده بود.

کار را با مدیریت پیر و بسته دنبال نکردیم

وی با اشاره به فعالیت سه معاون فنی و عمرانی مختلف در 12 سال گذشته گفت: ما حواسمان است که مثل بقیه کشور مدیریت را به صورت پیر و بسته دنبال نکنیم، بلکه هر معاون ما مدیریت را به نسل بعدی خود تحویل داده است. هم اکنون هر سه معاون فنی و عمرانی در سالن حضور دارند و تایید می کنند که در حوزه شهری ما رفتار سیاسی نداریم. هر سه معاون فنی و عمرانی حتما سه سلیقه متفاوت سیاسی دارند، اما همه آنها در سه چیز مشترک هستند؛ اول پایبندی به نظام ولایی و جمهوری اسلامی، دوم آنکه خدمت به این مردم از آمال و آرزوهای آنان است و سوم اینکه در کار خود حرفه ای هستند.

در حوزه شهری رفتار سیاسی نداریم

وی تاکید کرد: در مدیریت شهری باید اینگونه کار کرد، نمی شود گفت با کدام دار و دسته و سلیقه سیاسی کار کنیم. ما در اداره شهر هیچ وقت رفتار سیاسی نکردیم؛ هر کسی این سه اصل ذکر شده را داشت در شهرداری او را به کار گرفتیم. حتی برخی ها مخالف قطعی قالیباف هم بودند اما اشکالی ندارد. اگر مخالف من هم باشد ولی بتواند شهر را با این سه اصل آباد کند، ما نوکری اش را می کنیم و به او فرصت و پست می دهیم.

تفکر «هر که با ما نیست، بر ما است» منابع مادی و معنوی را از بین می برد

وی گفت: ما حتی معاون و شهردار منطقه هم داشته ایم که در محافل خارج از مدیریت شهری نسبت به گرایش من سخنرانی کرده و یا مقاله نوشته اند. حتی گاهی صدایشان می کردم و می گفتم اینجایش بی انصافی کرده ای اما ایرادی ندارد. اینکه بگوییم «هر که با ما نیست، بر ما است» نتیجه اش آن می شود که منابع مادی و معنوی را از دست می دهیم.

قالیباف در ادامه با اشاره به تکمیل پروژه های نیمه تمام قبلی در شهر تهران طی 12 سال گذشته، گفت: در ابتدا زمانی که بازدیدی از اتوبان آزادگان داشتم، متوجه شدم در لاین کندرو درخت کاج کاشته بودند. بعد فهمیدم این مسیر کندرو است که آن را نساخته اند و اصلا بزرگراه آزادگان که در طرح بوده است را کسی اجرا نکرده! آزادگان شلوغ ترین آزادراه کشور است که در این دوره ساخته شده است و همه مسیرهای کشور از مرکز، شمال، جنوب، شرق و غرب از این بزرگراه عبور می کنند. این در حالی است که پیش از ساخت اتوبان آزادگان در این دوره مدیریت شهری هر هفته در آنجا تلفات جانی داشتیم.

وی گفت: قسمت شمالی اتوبان امام علی (ع) ساخته شده بود اما آن را اول نظام آباد به مدت 25 سال رها کرده بودند. همچنین قسمت شمالی اتوبان صیاد شیرازی اجرا شده بود و در اول منطقه محروم آن را رها کرده بودند. مثل این نمونه ده ها پروژه نیمه تمام بود که در این دوره مدیریت شهری به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه ما سعی کردیم دقت، سرعت و صحت را در پروژه ها رعایت کنیم، ابراز داشت: گاهی می گویند هیچ وقت معلوم نشد هزینه پروژه ها چقدر است؟ همه چیز در تفریغ بودجه هست. هزینه ها همه وجود دارد و همه مشخص است؛ بعضی ها نمی خواهند بنشوند، خب نشوند اما همه چیز روشن و مشخص است.

قالیباف ابراز داشت: ما سعی کردیم در طراحی ها خلاقیت لازم، مهندسی ارزش، زیبایی ، نو بودن و معماری را رعایت کنیم.

شهردار تهران ابراز داشت: سعی کردیم از پیشکسوتان کار در بخش خصوصی، پیمانکاران و مشاوران با تجربه استفاده کنیم. البته هیچ موقع غفلت نکردیم و در کنار آنها بچه های جوان خلاق امروزی را به کار گرفتیم. ترکیب این دو با هم برای ما انفجار کاری و پیشرفت درست کرد. این روحیه جوانی به کمک پیشکسوتان آمد و از تجربه آن ها نیز استفاده شد، در نتیجه پروژه هایی همچون تونل نیایش، پل صدر، دریاچه شهدای خلیج فارس، بزرگراه ها و پیشرفت در شهر اتفاق افتاد.

وی تاکید کرد: از نیروهای جوان و فعال درخواست دارم همیشه حرمت بزرگان خودمان را داشته باشیم و از بزرگان هم درخواست دارم هرگز نگاه تحقیر آمیز و ناتوانی به نیروهای جوان و خلاق در این عرصه نداشته باشند.

به گزارش شهرنوشت قالیباف با ذکر خاطره ای از به کار گیری نیروهای جوان گفت: در همین تونل نیایش و صدر یک دانشجوی فوق لیسانس صنعتی شریف را دیدم که به دنبال کار بود. به او گفتم اول باید بپذیری که سر شلنگ بتن را بگیری و فوق لیسانس را کنار بگذاری؛ با این شرایط آن جوان گفت من می خواهم کار کنم. این دانشجو سر شلنگ بتن را گرفت و سه ماه بعد مسئول همانجا شد. باید این فرصت را فراهم کنیم تا جوانان بتوانند این کار را انجام دهند.

ارسال نظر: