نشست خبری نشست بشری؛

توجه به صنعت داخلی و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی در جشنواره بشری/ آستان قدس رضوی به دنبال ایجاد چرخه تولید و توزیع

کدخبر: 2103139

نشست خبری نخستین جشنواره ملی بُشری با هدف حمایت از تولید و ایده پردازی در عرصه تولید سوغات فرهنگی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی « نسیم آنلاین »، نشست خبری نخستین جشنواره ملی بُشری با هدف حمایت از تولید و ایده پردازی در عرصه تولید سوغات فرهنگی برگزار شد.

در این نشست که با حضور مهدی یک پسر دبیر جشنواره ملی بشری و مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی و سید رفیع الدین رضوی عضو هیئت مدیره به ‌ نشر و عضو هیئت داوران جشنواره ملی بشری در دفتر مرکزی تهران آستان قدس رضوی برگزار شد جشنواره ملی بشری به عنوان نخستین جشنواره با رویکرد حمایت از تولیدکنندگان، ایده پردازان و طراحان محصولات فرهنگی معرفی شد.

در ابتدای این نشست مهدی یک پسر با اشاره به اهمیت صنعت سوغات و محصولات فرهنگی در شهرهای زیارتی در آستان ‌ های متبرکه به خصوص آستان قدس رضوی اظهار داشت: صنعت سوغات علاوه بر عنصری تاثیرگذار در عرصه های تجاری و اقتصادی ابعاد تاثیر گذار فرهنگی دارند و انتقال دهنده پیام فرهنگی هستند که تاکید ما در این فضا بیشتر بر تغییر نگرش مصرف کنندگان و امکان انتخاب از محصولات فرهنگی مورد نظر است.

وی بزرگترین دستاورد این جشنواره را توجه به صنعت داخلی و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی از ایده تا عمل و ارائه به بازار دانست و گفت: کشوری مانند ایران که داعیه کار فرهنگی دارد باید با سرمایه گذاری در محصولات فرهنگی متناسب با نیاز مخاطب کودک و نوجوان و تکیه بر فرهنگ ایرانی و اسلامی این خلاء را پر کند و ما با همین رویکرد تلاش می کنیم بخشی از بازار بزرگ سوغات را به دست تولیدکنندگان ایرانی بسپاریم تا علاوه بر انتقال پیامف سود اقتصادی آن را نیز وارد چرخه اشتغال در ایران کنیم.

یک پسر درباره اهمیت پیام رسانی در حوزه کودک و نوجوان بیان کرد: به همت مسئولین فرهنگی و همراهی آستان قدس رضوی پروژه ‌ ای با نام سوغات فرهنگی زائر رضوی آغاز شده است که هدف آن اوجه به نیازهای کودکان و نوجوانان است. البته در بعد دیگر با نیازسنجی های انجام شده بخش دیگری از این سوغات را به نیازهای زنان و پس از آن را به دیگر اعضای خانواده اختصاص داده ‌ ایم.

مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی با تاکید بر نقش راهبردی آستان قدس رضوی در این جشنواره اظهار داشت: ما به دنبال ایجاد چرخه تولید و توزیع هستیم و آستان قدس رضوی خود را متولی امر فرهنگی دانسته تلاش می کند در صورت فعال شدن بازار بستر مناسبی برای حضور دیگر آستان های متبرکه و شهرهای زیارتی فراهم کند.

وی همچنین از ارتباط تنگاتنگ با تولید کنندگان محصولات فرهنگی با آستان قدس خبر داد و گفت: حجم بالایی از محصولات فرهنگی داخلی کیفیت قابل قبول و مناسبی دارند اما به دلیل نبود یک سیستم منسجم و یکپارچه هر کدام به شکل جداگانه عمل می کنند که در صورت حضور آنها در این فضا می توان شاهد یک حرکت اقتصادی فرهنگی بزرگی باشیم.

یک پسر ادامه داد: با تهیه بانک اطلاعاتی با حضور 500 تولید کننده که بسیاری از آنان با محصولات با کیفیت ‌ شان می توانند توجه بسیاری را به خود جلب کنند تلاش کردیم این جشنواره به خوبی برگزار شود و امیدواریم در آینده شاهد موفقیت های بیشتری در این عرصه باشیم.

مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی با اشاره به ارتباط آستان قدس رضوی با طراحان و ایده پردازان نقش این آستان را تولی‌گری و پدرانه توصیف کرد.

وی با اشاره به دعوت از طراحان و تولیدکنندگان عرصه های فرهنگی و عرضه بیش از 5000 محصول فرهنگی تاکید کرد: جشنواره بشری با این پشتوانه شروع به کار کرده است و مجموعه به ‌ نشر در مشهد مقدس اولین مجموعه ‌ ای است که خود فروش این محصولات را برعهده گرفته است و امیدوار است این محصولات میزبان 20 میلیون زائر امام رضا (ع) در سال باشد.

در ادامه یک پسر با تاکید بر اهمیت حوزه های فناوری های نوین در این جشنواره گفت: مجموعه ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز به عنوان حامیان جشنواره با ما همکاری مستمری دارند و امیدواریم در این مسیر شرکت های دانش بنیان به میدان بیایند و ما را در رسیدن به هدفمان یاری کنند.

دبیر جشنواره ملی بشری با اشاره به دو بخش اصلی جشنواره اظهار داشت: در بخش اول که هدفمان حمایت از تولیدکنندگان محصولات فرهنگی است امکان خرید محصولات فرهنگی تا سقف ده میلیارد از محصولات فراهم شده است و همچنین از 5 محصول برگزیده تقدیر خواهد شد.

بخش دوم به حمایت از ایده پردازان و طراحان اختصاص دارد. یک پسر در این باره ادامه داد: یکی از اهداف ما مشارکت و سرمایه گذاری از تولید ایده های برتر است و در این فضا از هشت ایده برگزیده تقدیر خواهد شد.

مدیر دبیرخانه سوغات فرهنگی زائر آستان قدس رضوی با بیان شاخص های مهم در ارزیابی آثار و محصولات فرهنگی تاکید کرد: تناسب محتا و پردازش ان با نیازهای روز کودکان و نوجوانان برای ما اهمیت زیادی دارد ضمن اینکه نکاتی مانند رعایت اصول زیبایی شناسی و کیفیت طراحی محصول، طراحی فیزیکی و گرافیک بسته بندی آن نیز برای ما اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در این میان اصل نوآوری و اصالت محصول و قابلیت تولید انبوه آن و مقرون به صرفه بودن ‌ اش همراه با قیمت فروش متناسب نیز برا یما اهمیت به سزایی دارد.

یک پسر در پایان با تاکید بر رویکرد حمایتی آستان قدس رضوی گفت: مجموعه آستان قدس رضوی در این عرصه به دنبال تولید محصولات فرهنگی نیست بلکه قصد دارد با اتکا به تجربیاتش در این حوزه که آن را در موسسه به نشر کسب کرده از ایده پردازان و تولید کنندگان داخلی حمایت کند تا موجی در فضای فرهنگی و صنعت سوغات ایجاد کند.

توجه به ذائقه مخاطب در خرید سوغات

در ادامه سید رفیع الدین رضوی عضو هیئت مدیره به ‌ نشر و عضو هیئت داوران جشنواره ملی بشری با اشاره به ترکیب هیئت داوران این جشنواره گفت: با تکیه بر تجاربی که در طول سال ها در عرصه اقتصادی کسب کرده ایم و شناخت تولیدکنندگان و صنعت ‌ گران از فضای به ‌ نشر و آستان مقدس رضوی افرادی برای داوری انتخاب شده اند که خود نیز در این عرصه تجارب مفیدی داشته اند و موفقیت های ملی در عرصه اقتصاد کسب کرده اند.

وی با تاکید بر اهمیت نگاه اقتصادی و تجاری به محصولات فرهنگی و نیازسنجی مخاطبان اظهار داشت: ما باید از ایده پردازی و طراحی تا ورود به بازار هوشمندانه عمل کنیم و با نگاهی مدرن به اقتصاد روز دنیا این عرصه را طی کنیم وگرنه شکست می خوریم.

رضوی با اشاره به اهمیت ذائقه مخاطب و نیاز او از یک سفر زیارتی و تفریحی بیان کرد: در ابتدا باید نیاز مخاطب را براورده کنیم. مخاطبی که با دید زیارت به مشهد آمده است و می خواهد نیازهای فرهنگی اش نیز در قالب خرید و سوغات برآورده شود. این موضوع نقطه عطف جشنواره ملی بشری است و ما تلاش کرده ایم با شناخت ذائقه مخاطب در رده سنی های مختلف توجه او را به محصولات با کیفیت داخلی جلب کنیم.

وی افزود: این اتفاق در فروشگاه های عرضه محصولات فرهنگی مربوط به آستان قدس رضوی افتاده است و اکنون با سپری کردن چنین تجربه موفقی تلاش می کنیم این موفقیت را به عرصه های بزرگتر و وسیع تر نزدیک کنیم و در جشنواره ای ملی آن را به نمایش بگذاریم.

رضوی در پایان با تاکید بر جذب متخصصین و نیروهای خبره در حوزه نشر در فضای موسسه به ‌ نشر و انتقال این تجربه به جشنواره ملی بشری گفت: ما در فضای گرافیک و طراحی صنعتی و تولید به تجارب مفیدی دست پیدا کرده ‌ ایم و می خواهیم این تجربه را در فضای ملی قرار دهیم و بر این باوریم که اگر این تجربه را در فضای درست قرار دهیم حتما موفق خواهیم بود.

ارسال نظر: