در چهارمین جلسه کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مطرح شد؛

تعیین اولویت‌های ۱۰ گانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در پایتخت

کدخبر: 2103233

در چهارمین جلسه کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران، ضمن تاکید بر شناسایی اولویت های فضاها و مجموعه‌های فرهنگی، تاکید شد: تا جلسه آینده ۱۰ موضوع برنامه سالانه این کمیته تهیه و اولویت بندی شود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، علیرضا جعفری در چهارمین جلسه کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران که باحضور اساتید دانشگاه و اعضای این کمیته برگزار شد،گفت: لازم است برای موضوعات عام و کلی این کمیته یک مشاور تعیین شود.

مسئول کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با بیان اینکه فضاهای فرهنگی به عنوان مجموعه ای برای گذران اوقات فراغت یکی از مهمترین حوزه های عملکردی در شهرهاست، بیان داشت: عوامل زیادی بر کارآمدی و مطلوبیت فضاهای فرهنگی تاثیر می گذارد که یکی از مهم ترین این عوامل بهره برداری بهینه و استفاده حداکثری از این مجموعه ها است.

جعفری با تاکید بر اینکه باید اقداماتی صورت گیرد تا جوانان بیشتر اوقات فراغت خود را در مراکز و فضاهای فرهنگی سپری کنند،ادامه داد: با برنامه ریزی درست استقبال مورد انتظاری از این فضاهای فرهنگی به عمل خواهد آمد.

وی تاکید کرد: برای هویت بخشی به شهرهای ایران و تبدیل آنها به جلوه گاه های فرهنگ و تمدن اسلامی باید برنامه ریزی های اصولی، کارشناسی و دقیقی صورت گیرد.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر تاثیر محیط بصری بر اعمال و رفتار انسان و ایجادهویت برای شهروندان، خاطر نشان کرد: بنابراین فضاها و مراکز شهری نه صرفا برای زیبا سازی شهر، بلکه عاملی موثر در فرآیند فرهنگ سازی، حس مکان وهویت بخشی اهمیت دارند.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با تاکید بر تاثیر توسعه زیرساخت های فرهنگی در تقویت هویت فرهنگی، تصریح کرد:هویت بخشی به شهر و حفظ رویکردهای ملی و فرهنگی مهمترین اهداف توسعه فضاهای فرهنگی است.

به گفته جعفری مهمترین هدف کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران آسیب شناسی ، ارائه راهکار مناسب و رفع مشکلات حوزه اجتماعی و فرهنگی طی برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت است.

در ادامه این نشست حبیب الله اسماعیلی از کارشناسان این کمیته با اشاره به ضرورت احصاء و جمع آوری گزارشهای مناطق و اولویتهای آنان در عرصه فرهنگی و اجتماعی، گفت:باید با آسیب شناسی دقیق در راستای مناسب سازی فضاهای شهری گام برداریم.

وی ادامه داد: باید با آسیب شناسی وضع موجود فضاهای فرهنگی ، انتخاب پیمانکاران برتر برای اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی به درستی صورت گیرد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه باید ایرادات و نقاط ضعف دستوالعملهای ابلاغی فرهنگی احصا شود، افزود: یکی از ایرادات و اشکالات موجود؛ صدور دستورالعمل ها و ابلاغیه های فراوان در ادارات به ویژه شهرداری تهران است که باید در بخش فرهنگی نیز مقررات زاید و متناقض شناسایی و حذف شود.

علی یزدانی، رییس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی رباط کریم نیز با اشاره به سه شاخصه فضاهای شهری از جمله کالبد، عملکرد و معنا، بیان داشت: بررسی وضعیت فضاهای فرهنگی در شهری مانند تهران برای بهبود و توسعه فرهنگی می تواند ، بسیار قابل توجه و مهم باشد. وی احداث فضاها و مراکز فرهنگی را نمادی از اهمیت و توجه به توسعه فرهنگی دانست و گفت:امیدواریم گامهای موثری در راستای بهره برداری درست و ارتقای کیفی و محتوایی فضاهای فرهنگی صورت گیرد.

احمد معصومی ، دبیر کمیته کارشناسی امور اجتماعی و فرهنگی نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران با اشاره به اینکه توجه به موارد مدنظر از کالبد تا محتوای فضای فرهنگی در شرح وظایف این کمیته قرار دارد، افزود: هدف این کمیته آسیب شناسی نقاط ضعف و قوت معاونت امور اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران و قانونمند و هدفمند کردن فعالیتهای این معاونت است.

به گفته معصومی تمامی خروجی این کمیته پس از تایید نظام فنی و اجرایی شهرداری تهران از ضمانت اجرایی لازم برای معاونت امور اجتماعی و امور فرهنگی شهرداری تهران برخودار است.

در این جلسه مقرر شد برای هریک از موضوعات 10 گانه مشاورهای جداگانه ای مشخص شود.

همچنین در این جلسه مقررشد کتاب "طراحی الگویی و اجرایی فضاهای فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران" به عنوان اولین برنامه و خروجی کمیته امور اجتماعی و فرهنگی به دفتر نظام فنی و اجرایی ارسال شود.

ارسال نظر: