سید حسن نصرالله: مواضع قاطع ایران به کمک عراق آمد

آزادسازی موصل گامی رو به جلو برای شکست داعش است/ فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی زمینه‌ساز پیروزی در موصل بود

کدخبر: 2103248

سخنرانی دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی امشب خود به مناسبت آزادسازی موصل اعلام کرد که پیروزی عراق در آزادسازی موصل فقط به سرنوشت عراق و ملت آن مربوط نمی‎شود، بلکه به سرنوشت امت و ملت‌های منطقه نیز مربوط است.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان یک روز پس از اعلام رسمی آزادسازی موصل به مناسبت این پیروزی بزرگ سخنرانی کرد.

وی در ابتدای سخنرانی خود پیروزی آزاسازی موصل را به ملت و دولت عراق و مرجعیت دینی عراق و همه مبارزانی که در نبرد با داعش فداکاری کردند و همچنین به مقام معظم رهبری ایران و تمام کسانی که عراقی‌ها را حمایت کردند، تبریک گفت.

نصرالله در ادامه تاکید کرد که آنچه در عراق و موصل رخ داده است، فقط به سرنوشت عراق و ملت آن مربوط نمی‎شود، بلکه با سرنوشت امت و ملت های منطقه نیز ارتباط دارد.

دبیرکل حزب الله لبنان افزود: پیروزی موصل که نخست‎وزیر عراق آن را رسما اعلام کرد، پیروزی خیلی بزرگی است که نمی‎توان اهمیت آن را تقلیل داد.

وی تصریح کرد: عراقی‎ها پس از مشاهده فتنه داعش و حجم این فتنه ناامید شده بودند، اما آیت الله سیستانی مرجع تقلید شیعیان عراق فتوی وجوب مقابله با داعش و جهاد فی سبیل الله را داد و همین باعث پیروزی‌ای شد که اکنون به دست آمده است.

سید حسن نصرالله با اعلام اینکه فتوای تاریخی آیت‌الله سیستانی زمینه‌ساز پیروزی در موصل بود، افزود: فتوای آیت الله سیستانی در واقع سرآغاز پیروزی‎های نیروهای عراقی و باعث تحقق پیروزی های پیاپی شد.

سید مقاومت لبنان تاکید کرد که این قدرت های بین المللی و منطقه ای هستند که ورود داعش به عراق و سوریه را تسهیل کردند.

نصرالله اعلام کرد که که همه رهبران دینی و سیاسی و احزاب با فتوای آیت الله سیستانی همکاری و عموم رجال دینی عراق و ایران فتوای مرجع تقلید عالیقدر شیعیان را تائید کردند.

سید حسن نصرالله نقش ایران و مقام معظم رهبری در پیروزی‎های عراق را مهم برشمرد و اعلام کرد که مواضع قاطع جمهوری اسلامی ایران به کمک دولت عراق و فتوای مرجعیت عراق آمد و علاوه بر آن، سپاه پاسداران در مبارزه با داعش و تروریسم در عراق همکاری کردند.

دبیرکل حزب الله لبنان در ادامه از تمامی کسانی که در این جنگ در کنار ملت عراق ایستادند، به ویژه ایران و شخص رهبر معظم انقلاب اسلامی تقدیر و تشکر کرد.

نصرالله همچنین از نقش تعدادی از علمای کبار اهل سنت عراق در مبارزه با داعش و مواضع ویژه آنها تقدیر و تشکر کرد و گفت: آنچه که این فتنه را از عراق دور نگه داشته است، مواضع صادقانه علمای اهل تسنن عراق است.

وی تاکید کرد که فتوای مرجع عالیقدر شیعیان عراق باعث بیداری ملت و امیدوار شدن عراقی ها شد و به دنبال آن الحشد العشبی به عنوان یک نیروی قدرتمند عراق تاسیس شد و نیروهای آن در کنار نیروهای عراقی علیه داعش مبارزه جنگیدند.

دبیرکل گروه مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که آمریکایی‌ها زمانی می‌گفتند که شکست داعش 10 تا 30 سال طول می‌کشد، این یعنی آن‌ها به فکر بهره بردن از داعش برای اهداف خود و رژیم صهیونیستی بودند. در ابتدای ورود داعش به عراق، آمریکا و ناتو تنها نظاره‌گر بودند و عراقی‌ها با دستان خالی در حال نبرد بودند.

سید مقاومت اسلامی لبنان اعلام کرد که آزادسازی موصل بسیار مهم و رو به جلو برای شکست سناریوی داعش است و اگر اراده بین المللی وجود داشته باشد، شکست داعش نیازی به سال های متمادی ندارد. پیروزی عراق در مبارزه با داعش مقدمه‌ای برای حفاظت از امنیت کل جهان است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد که اگر مردم عراق ناامید شوند و داعش بر کشورشان سیطره یابد، سرنوشت ملت و تمدن عراق و ملت‌های منطقه و حتی کشورهای عرب خلیج فارس که از داعش حمایت کردند و کشورهایی که به هنگام اعلام خلافت داعش از سوی ابوبکر البغدادی به شدت ترسیده بودند، چه خواهد شد؟

وی تاکید کرد که نباید به داعش فرصت بازگشت به عراق را داد تا مجددا حمایت شود، بویژه اینکه اکنون فرصت نابودی داعش به وجود آمده است.

نصرالله گفت: عراق، سوریه، لبنان و ملت های منطقه و کشورهایی که از تروریسم و داعش هراس دارند، اکنون مقابل فرصت تاریخی برای خشکاندن ریشه آن قرار گرفته‎اند.

وی تاکید کرد که نباید به داعش فرصت بازگشت به عراق را داد و اینکه مجددا حمایت شود، بویژه اینکه اکنون فرصت نابودی داعش به وجود آمده است.

سید حسن نصرالله در بخش دیگری از سخنرانی خود به مساله آوارگان سوری در لبنان اشاره کرد و گفت: ما از دولت لبنان می‌خواهیم که با دولت سوریه ارتباط برقرار کند و با دمشق درباره تسهیل بازگشت آوارگان به منازلشان گفت‎و‎گو کند. گفت‌و‎گوی دولت لبنان با دولت سوریه به این معنی نیست که بیروت به دمشق مشروعیت می‎‌بخشد، زیرا دمشق خود مشروعیت دارد و نیازی به مشروعیت بخشی ندارد.

وی ضمن تقدیر از ارتش لبنان و دستگاه امنیتی آن در مبارزه با تروریسم اعلام کرد که تروریست هایی وجود دارند که برای انجام عملیات تروریستی در عرسال واقع در شرق لبنان برنامه ریزی می کنند و این نیاز دارد که حل شود.

دبیرکل حزب الله در پایان سخنرانی امشب خود تاکید کرد که تروریست‎هایی که در منطقه جرود عرسال مستقر هستند، تهدیدی علیه روستائیان لبنانی هستند و زمان آن فرا رسیده است که این تهدیدات از بین برود.

ارسال نظر: