روحانی در جلسه هیأت دولت:

آمریکایی‌ها باید در برابر ایران ادب را رعایت کنند/ آزادسازی موصل همه ملت‌های منطقه را خوشحال کرد

کدخبر: 2103296

رئیس جمهور گفت: آمریکایی‌ها باید ادب را مراعات کنند؛ برخی از مقامات و نظامی‌های آنها هم گاهی حرف‌هایی می‌زنند؛ حرف‌های کهنه‌ای که بارها تکرار شده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » به نقل پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: هیچ‌کس آن روزی را که تروریست‌ها موصل را اشغال کردند و در فکر اشغال شهرهای دیگر عراق از جمله اربیل و حتی بغداد بودند، فراموش نکرده است. در آن روز اولین کشوری که به کمک مردم عراق شتافت و در مقابل تروریستها در کنار دولت عراق قرار گرفت، جمهوری اسلامی ایران بود و این در تاریخ ثبت شده و برای مردم منطقه تا همیشه باقی خواهد ماند.

روحانی اظهارداشت: آن کشورهای بزرگی که در حدود 16 سال اخیر، منطقه را با مداخله نظامی و با اشغال افغانستان و عراق به ناامنی کشیدند ، به رغم درست کردن پایگاه های نظامی و استقرار ناوها و هواپیماهایشان در منطقه، نه تنها اقدامی در برابر تروریست ها درعراق انجام ندادند بلکه شاید از اینکه منطقه دچار مشکلات جدید شده ،خوشحال هم بودند چرا که این موضوع به فعالتر شدن کارخانجات اسلحه سازی آنها و ایجاد بهانه‌ برای مداخله بیشتر درمنطقه کمک می کرد.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برخی از کشورهای منطقه هم متأسفانه از این اتفاقات ناخوشایند، اظهار خوشحالی کردند، تصریح کرد: اینها در رسانه ها و گفتارهایشان به عنوان اینکه این تقصیر خود نخست‌وزیر و دولت عراق بوده، مسأله را به جنگ شیعه و سنی تعبیر کردند و گفتند که در عراق به مردم سنی ظلم شده و به این دلیل این تروریست‌ها بوجود آمدند و موصل اشغال شده است!

روحانی خاطرنشان کرد: این مسائل نشان داد آن کشورها هم تا حدی پشت این داستان بودند و فکر می‌کردند با ابزار تروریسم، می‌توانند به اهداف منطقه‌ای خودشان دست پیدا کنند.

رییس جمهور گفت: برای مردم ایران اما امروز بسیار مبارک است، چرا که نشان می دهد دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران از آغاز تصمیم درستی گرفت و امروز همه جهانیان در واقع به نحوی به درستی مسیری که ایران انتخاب کرده بود، اعتراف می‌کنند.

روحانی با اشاره به اینکه در همان آغاز دولت یازدهم در سازمان ملل به دنیا گفتیم که امروز خشونت و افراطی‌گری یک خطر بزرگ برای منطقه و جهان است و همه باید دست به دست هم دهیم و جهانی عاری از افراطی‌گری و خشونت داشته باشیم، اضافه کرد: خوشبختانه سازمان ملل به آن ندا پاسخ مثبت داد و قطعنامه پیشنهادی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل به اتفاق آراء تصویب شد. این ندای اول ایران در این منطقه بود، قبل از اینکه هنوز مسأله تروریسم و افراطی‌گری در منطقه اوج بگیرد.

رییس جمهور با بیان اینکه این موضع جمهوری اسلامی نشان داد که بینش، دیدگاه و آینده‌نگری ایران، دقیق و درست است، اظهار داشت: بسیاری از سران کشورهای اروپایی که در سال 92 در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با آنها درباره مسائل منطقه صحبت می‌کردم و برای آنها سخت بود که آن حرف‌ها را قبول کنند، در سال‌های بعد در همان دیدارهای حاشیه سازمان ملل به من می گفتند که امروز اعتراف می‌کنیم حرف‌های شما در سال‌های گذشته درست بوده است.

روحانی تصریح کرد: آنها انتخاب و راه دیگری را در پیش گرفته بودند. فکر می‌کردند برهم زدن دولت‌های منطقه و حاکمیت دولت‌ها در این منطقه ، راه حل است. آنها فکر می‌کردند حاکمیت عراق و سوریه و برخی کشورهای دیگر منطقه باید تغییر کند. برخی فکر می‌کردند که می‌توانند موضوع تروریسم را در منطقه به عنوان اعتراض مردمی جلوه دهند و بگویند این مردم هستند که این حکومت را نمی‌خواهند، در حالی که کاملاً مشخص بود نمی شود ماهیت تروریسم را با پوشاندن این لباس‌ها مخفی کرد.

رییس جمهور ادامه داد: در ماه‌ها و سال‌های بعد، تروریست‌ها، مخصوصاً داعش در سوریه و عراق کارهایی کردند که تقریباً همه طرفداران خودشان را شرمنده ساختند. انسانیت را در تاریخ زیر علامت تعجب قرار دادند که آیا واقعاً می‌شود فردی ادعای انسانیت بکند، یا حتی بالاتر ادعا کند که من پیرو دین توحیدی و رحمت یعنی دین اسلام هستم و این چنین در منطقه جلادی کند؟! شما دیدید فردی را در قفس گذاشتند و زنده زنده او را سوزاندند.

روحانی با اشاره به اینکه چنین کارهای وحشیانه ای در دهه‌های اخیر کمتر سابقه داشت، خاطرنشان کرد: البته ما شبیه این جلادی‌ها را در سالهای 59 و 60 در ایران مشاهده کردیم. تروریست‌هایی در ایران بودند که متأسفانه اکنون برخی‌ از آنها در اروپا حضور دارند، پوست بدن یک پاسدار کمیته را جدا کردند و درآوردند. ما این جنایت‌های بزرگی را که منافقین در کشور ما انجام دادند، یادمان نرفته است. مردم ما با اینگونه جنایات ناآشنا نبودند، اما مردم جهان شاید کمتر با این اقدامات وحشیانه آشنا بودند که تروریست‌ها تا این حد می‌توانند خطرناک باشند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در همه مراحل و مقاطع نشان داد که یک سیاست عاقلانه، توأم با حکمت برای منطقه و جهان دارد، گفت: در موضوع هسته‌ای، ایران نشان داد که دنبال راه حل مسالمت‌آمیز برای مسایل پیچیده بین‌المللی است. ما مسأله را نه تنها با 6 قدرت حل کردیم، نه تنها با سازمان ملل متحد و شورای امنیت موضوع را حل کردیم، بلکه حتی با آژانس تخصصی موضوعی مثل PMD را حل و فصل کردیم. این نشان می‌دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران، نظام با تدبیری است و با کمک و حمایت مردم و هدایت‌های مقام معظم رهبری، راه درست و صحیح را انتخاب می کند.

روحانی اضافه کرد: امروز مردم ما هم باید از نعمت ثبات نسبی و امنیت در منطقه بتوانند استفاده کنند و هم بتوانند از اجرای برجام به خوبی استفاده کنند. یک فرصتی را همه با کمک هم ایجاد کردیم؛ این مسأله جناح و حزب نیست، این مسأله حتی مختص یک قوه نیست، همه مردم ایران در کنار هم قرار گرفتند و یک معضل را حل، خطری را رفع و گره‌ای را باز کرده و یک فضای جدیدی بوجود آوردند.

رییس جمهور اظهار داشت: در این فضای جدید، اول گفتند که برجام اجرایی و عملیاتی نمی‌شود و گفتند آمریکایی‌ها نمی‌گذارند. دیدیم که قدم به قدم توانستیم از این مشکلات عبور کنیم. به اعتقاد من همین امروز که ما نسبت به تعهد آمریکا اعتماد کافی نداریم و آمریکایی‌ها معمولاً در تعهدات خودشان بدعهدی می‌کنند، اما همین امروز سخت‌ترین روز برای آمریکا در مسأله هسته‌ای ایران است.

روحانی افزود: هیچ زمانی مثل امروز برای آمریکایی‌ها تصمیم‌گیری سخت نبوده است. آمریکایی‌ها وقتی تصمیم گرفتند پرونده ما را دچار مشکل کنند، این کار را کردند، وقتی خواستند پرونده را به شورای امنیت ببرند، بردند، وقتی خواستند قطعنامه علیه ما صادر کنند، صادر کردند، وقتی خواستند ما را تحریم کنند، تحریم کردند و وقتی خواستند قانون شان را فرامرزی کنند، فرامرزی کردند اما امروز سخت‌ترین روز را دارند و مرتب تکرار می کنند که این برجام توافق خوبی برای آمریکا نبوده است. برخی از مسئولین آمریکایی می‌گویند سر آمریکا کلاه رفته، اما در عین حال دست و پایشان بسته است.

رییس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران راهی را انتخاب کرد که برای بدخواهان هم تخلف از این قرارداد کار ساده‌ و آسانی نیست و بسیار پرهزینه‌ است. این افتخار سیاست جمهوری اسلامی ایران و افتخار دیپلمات‌های ما است. امروز باید از این فضا به خوبی بهره‌برداری و استفاده کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: امروز دیگر زمان رقابت انتخاباتی نیست. اصلاً چنین حسادت‌هایی بعد از رقابت‌های انتخاباتی معنا و مفهوم ندارد؛ اینکه تا می بینیم دولت موفقیت‌هایی به دست آورده، یک عده‌ای بخواهند ناراحت شوند. موفقیت دولت موفقیت همه ملت است. دولت چیزی نیست جز نمایندگی از طرف مردم. دولت نماینده مردم است و هر کاری دولت انجام می‌دهد در واقع به پشتوانه مردم و با اجازه و نظر مردم است.

رییس جمهور گفت: به همین دلیل است که رییس جمهور وقتی می‌خواهد انتخاب شود برنامه 4 ساله خودش را به مردم ارایه می‌دهد و مردم در واقع علاوه بر اینکه به فرد رأی می‌دهند، به برنامه و راهکارها و رویکردها رأی می‌دهند. به همین دلیل کاندیداها با هم مناظره می‌کنند و نظرات خودشان را می‌گویند و با مردم صحبت می‌کنند. دیدارهای مختلف چهره به چهره با مردم دارند و برای آنها توضیح می دهند که ما می‌خواهیم چه کار کنیم. مردم بر مبنای قول آنها است که پای صندوق آراء می‌آیند و الا به این نیست که بین (الف) و (ب) از الف خوشمان بیاید یا از ب خوشمان بیاید! بحث در این است که (الف) ما را به کجا می‌رساند، یا (ب) ما را به کجا می‌رساند و برنامه‌ها و آینده‌شان چیست؟

روحانی اضافه کرد: امروز روزی است که ما باید از فضاهای بوجود آمده استفاده کنیم. به نظر من توافق هسته‌ای یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران است. پیروزی ملت عراق بر تروریست‌ها و ان‌شاء‌الله در آینده پیروزی مردم سوریه بر ترویست‌ها هم درست است که پیروزی ملت عراق و ملت سوریه است، اما پیروزی همه ملت‌های منطقه و مخصوصاً مردم ایران هم هست چرا که ما همه جا در کنار این ملت‌ها بودیم، آنها را یاری رساندیم و کمک کردیم.

رییس جمهور ادامه داد: در عین حال باید بدانیم که مبارزه با تروریست‌ها با مبارزه با تروریسم دو مقوله است. شاید با تروریست‌ها مبارزه کردن با اینکه خودش فی ذاته مشکل است، ولی در برابر مبارزه با تروریسم، خیلی زیاد مشکل نباشد. به هر حال در یک بازه زمانی چند ساله با تروریست‌ها مبارزه می‌کنیم و آنها را از پای در می‌آوریم اما مبارزه با تروریسم، مبارزه با یک تفکر است، مبارزه با یک فرهنگ است. این کار بسیار طولانی است. اینکه فکر افراطی و خشونت را در جامعه از بین ببریم، نیازمند زمان طولانی است.

روحانی با تاکید براینکه همه مردم بدانند که اقلیتی کوچک نمی‌تواند نسبت به یک ملت تصمیم بگیرد، اظهارداشت: داعش چه بود؟ داعش اقلیت کوچکی بود که می‌خواست برای یک ملت و حتی دو ملت در این منطقه یا ملت‌های دیگر تصمیم بگیرد. داعش گروهی بود که حرف صاحب‌نظران را قبول نداشت. از اسلام و قرآن خودش یک تفسیر من در آوردی کرده بود و بعد هم به آن عمل می‌کرد. ماهیت اصلی این تفکر این است که یک گروهی، متخصصین، اندیشمندان و صاحبنظران را قبول ندارند و در برابر آنها لجاجت می‌کنند. تحجر و جمود فکری دارند.

رییس جمهور تصریح کرد: این افراد یک چیزی به ذهن‌شان آمده و آن را به حق می‌دانند و نسبت به آن جزمیت پیدا کرده و بر مبنای آن عمل می‌کنند. مبارزه با تروریسم راه طولانی در پیش دارد و کارش هم عمدتاً فرهنگی، سیاسی و اقتصادی است. البته کار امنیتی هم لازم است که باید همه اینها در کنار هم باشد تا بتوانیم در منطقه بر کل تفکر افراطی و بر تروریسم به معنی واقعی کلمه، پیروز شویم.

روحانی خاطرنشان کرد: برخی از کشورهای منطقه، به خاطر بی‌تجربگی در امر حکومت و منطقه، تازه‌کار و جوان هستند و به دنبال اخلال در منطقه و بلندپروازی‌هایی هستند. آنها مشکلاتی برای منطقه درست کردند. امیدواریم آنها هم به مسیر درست برگردند و بدانند این منطقه، منطقه بزرگ و پیچیده‌ای است.

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران یک کشور قدرتمند است که نمی‌شود در برابر آن با لحن نادرست و غلط سخن گفت. آنهایی که ابرقدرت بودند از گفتن آن حرف‌های نابجا در برابر جمهوری اسلامی پشیمان شدند، اینها که چیزی نیستند. باید ادب گفتار را مراعات کنند. آمریکایی‌ها هم باید ادب را مراعات کنند. برخی از مقامات و نظامی‌های آنها هم گاهی حرف‌هایی می‌زنند؛ حرف‌های کهنه ای که بارها تکرار شده است.

روحانی اضافه کرد: آدمی که در طول 40 سال گذشته بارها این تجربه را کرده و هر روزی که خواسته قدمی علیه جمهوری اسلامی ایران بردارد، اقداماتش محکوم به شکست بوده و از این به بعد هم محکوم به شکست خواهد بود، باید عبرت بگیرد.

رییس جمهور اظهار داشت: امروز، روزی است که مردم ما باید بیش از هر زمان دیگر در پی انسجام و وحدت و اهداف بلند ملی‌شان باشند. یادمان نرود که امسال، سال تولید و اشتغال است. همه فکرمان را باید برای اشتغال جوان‌ها و رونق تولید در بخش‌های مختلف متمرکز کنیم. امیدواریم دولت دوازدهم با ابتکار و کارآمدی و خدمت بیشتر بتواند به عهدی که با مردم در انتخابات دوازدهم بسته عمل کند. دولت یازدهم نیز باید تا ساعت آخر، همه مسئولین و کارگزاران این دولت تا هفته‌ها و روزها و ساعات آخر مثل ساعات اول و روزهای اولیه کار کنند. همه یک مجموعه هستیم و برای اهداف ملی‌مان در کنار هم خواهیم بود.

ارسال نظر: