دی میستورا در گفتگو با روزنامه الشرق الاوسط:

تجزیه بخشی از آینده سوریه نخواهد بود

کدخبر: 2103303

نماینده سازمان ملل در امور سوریه اعلام کرد که مناطق "کاهش تنش"،"مناطق موقت" است و تجزیه و تقسیم بخشی از آینده سوریه نخواهد بود.

به گزارش « نسیم آنلاین »، فارس نوشت: "استیفان دی میستورا" نماینده سازمان ملل در امور سوریه با روزنامه الشرق الاوسط گفت‌و‌گویی تلفنی انجام داده و در آن بر اهمیت وجود «نظارت سازنده» بر آتش بس در جنوب غربی سوریه تاکید کرد.

دی میستورا آتش بسی که روز یکشنبه با توافق آمریکا و روسیه آغاز شد را «گامی در مسیر درست» توصیف و اعلام کرد که کاهش تنش در سوریه و مقابله با داعش، «منافع مشترک» روسیه و آمریکا است.

وی درباره تفاهم بین دو کشور بر اساس اجرای قطعنامه 2254 ابراز امیدواری کرد و گفت که مناطق «کاهش تنش»، «مناطق موقت» است و تجزیه و تقسیم بخشی از آینده سوریه نخواهد بود.

استیفان دی میستورا نماینده سازمان ملل در امور سوریه گفت‌و‌گویی تلفنی با روزنامه سعودی الشرق الاوسط چاپ لندن انجام داده است که مشروح آن به شرح زیر است:

* آتش بس در جنوب سوریه بر اساس توافق آمریکا و روسیه چگونه خواهد بود؟

هرگونه آتش بس یعنی کاهش تنش و درگیری خبر خوبی برای مردم سوریه و ما از آن خواهیم کرد به این دلیل که اکنون شش سال از جنگ و درگیری در سوریه می گذرد و متاسفانه 400 هزار نفر کشته شدند و اولین چیزی که سوری ها خواستار آن هستند، آتش بس است. نکته بعدی اینکه، توافقی که دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین درباره منطقه جنوب غربی سوریه کردند، گامی مهم در مسیری درست است که در پی سلسله مذاکرات و نشست‌ها در امان و آستانه حاصل شد.

*«آتش بس جنوب سوریه» چه ارتباطی با مذاکرات آستانه دارد؟

ارتباط غیر مستقیمی وجود دارد. درست است که «آتش بس» در اردن و نه در آستانه مورد مورد بحث و بررسی قرار گرفت، اما بخشی از آن در نشست‌های آستانه صورت گرفت.

*چه مکانیزمی برای نظارت بر این آتش بس وجود دارد؟

بدیهی است که در جزئیات این مکانیزم شیطنت‎هایی وجود دارد و مذاکرات در اردن درباره چگونگی اجرای مکانیزم نظارت فعال ادامه دارد، زیرا آتش بس بر اساس میل طرف‌ها ادامه نمی‎یابد، بلکه استمرار آن به دلیل مکانیزم خوب نظارتی و سیستم نظارتی است که مانع تبدیل مشکلات غیر قابل حل می‎شود.

نکته دیگری که باید متذکر شد این است که این آتش بس مرحله‎ای است و به همین دلیل به آن منطقه «موقت»(مرحله‎ای) برای کاهش تنش گفته می شود و در عین حال، اصل وحدت سوریه نباید تحت تاثیر و یا تهدید قرار بگیرد.

*به سوری‎هایی که نگران تبدیل مناطق «کاهش تنش» به تجزیه و تقسیم و یا قرار گرفتن آن تحت نفوذ کشورهای خارجی و منطقه‎ای هستند، چه می‎گوئید؟

من به وضوح به آنها می‎گویم که نگرانی انها را در می کنم و اینکه وقتی منطقه کاهش تنش وجود داشته باشد، تقسیم به امر واقعیتی تبدیل می شود، اما می خواهم که سوری ها بدانند که سازمان ملل و جامعه جهانی به شکل مستمر تاکید دارند که این مناطق موقت هستند و تقسیم بخشی از آینده سوریه نخواهد بود.

*توافق «آتش بس جنوب» سومین توافق بین آمریکا و روسیه است، چه توافق جدیدی وجود دارد؟

منافع مشترکی بین روسیه و آمریکا وجود دارد که یکی از این منافع مشترک مقابله و شکست داعش است. داعش ممکن است که با حملات آینده آمریکا، نیویورک، لندن، پاریس، بروکسل، تونس، سن پطرزبورگ و اوتاوا و یا هر مکان دیگری ارتباط داشته باشد، اما واضح است که منافع مشترکی بین روسیه و آمریکا در مبارزه با این گروه تروریستی وجود دارد و همکاری این دو کشور در این زمینه نزدیک است.

نکته دومی که به منافع مشترک مربوط می شود، کاهش تنش در سوریه است زیرا افزایش سطح تنش و درگیری در سوریه به نفع هیچ یک از این کشورها نیست، زیرا باعث تشدید ناامنی در منطقه و در نتیجه ازدیاد شمار آوارگان می شود. لذا امیدواریم که منفعت مشترک بین روسیه و آمریکا باعث آرامش و امنیت در سوریه می شود.

*وقتی درباره مخربان روند سیاسی یا توافق «کاهش تنش» صحبت می‎شود، طبیعتا سازمان ملل تروریست‎ها و گروه‎هایی مانند «جبهه النصره» و «داعش» را عامل آن می‎دانند، زیرا منفعت گروه‎های تروریستی در عدم برقراری آتش بس است. آیا مخربان منطقه‎ای مانند ایران نیز وجود دارند؟

در هر توافق آتش بس اقدامات تخریبی از سوی طرف‎های درگیر وجود دارد، اما وقتی که دو کشور بزرگی چون روسیه و آمریکا تمایل شدیدی به اجرای آتش بس در جنوب سوریه دارند و میان ایران، روسیه و ترکیه در آستانه بر سر آن توافقی حاصل شده، طبیعتا اگر تلاشی برای تخریب این توافق وجود داشته باشد، این طرف‎ها هستند که سعی می‌کنند تا مانع آن شوند.

در حال تکمیل ...

ارسال نظر: