بانک مرکزی رسما مجری برنامه پایش را تهدید کرد!

کدخبر: 2103329

در موضوع کارتهای اعتباری گردانندگان برنامه پایش ناگهان موضوع سوال برنامه را عوض کردند و براساس خبر دروغ اعطای وام به خرید کالاهای وارداتی سوال پرسیدند.

به گزارش « نسیم آنلاین » بانک مرکزی در واکنش به گفتگوی مجری برنامه پایش با " نسیم آنلاین " در جوابیه ای با لحن تهدید آمیز نوشت:

مجری برنامه تلویزیونی "پایش" در گفت وگو با " نسیم آنلاین " با یادآوری حضور مسئولان بانک مرکزی در این برنامه درباره کارت های اعتباری (یک و نیم سال قبل) گفته است: "روابط عمومی بانک مرکزی به دلیل اینکه صریحاً با مسئولان بانک مرکزی دراین خصوص سؤال پرسیده بودیم ناراحت شد و حتی شنیدیم که می خواهد با رئیس سازمان صداو سیما صحبت کند و ایشان را تهدید کند که به خاطر این اتفاق، بانک ها به رسانه ملی آگهی ندهند".

به آگاهی هموطنان و مخاطبان محترم می رساند، کارت اعتباری ویژه خرید و تهیه کالاها و خدمات، در سال ١٣٩٤ با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصناف و بانک مرکزی اجرایی و اطلاع رسانی لازم نیز به صورت روزانه و منظم از سوی این بانک از طریق رسانه ها انجام شد. در یکی از فرازهای رسانه ای، بنا به درخواست برنامه "پایش"برای حضور یکی از مسئولان بانک مرکزی برای پاسخگویی به پرسش ها و انتقادات اصناف، فروشندگان و مردم، این بانک تصمیم گرفت به جای یک نفر، زمینه حضور دو مقام مسئول را در برنامه فراهم کند تا هم از بُعد فنی -اجرایی و هم از بُعد اعتباری و نحوه اختصاص خط اعتباری، به صورت همه جانبه پاسخگو باشد که همین اتفاق نیز رخ داد.

علی رغم هماهنگی های لازم قبل از برنامه و توضیحات مکرر بانک مبنی بر اینکه کارت اعتباری برای خرید کالاهای ایرانی و غیر ایرانی است و در این زمینه محدودیتی لحاظ نشده است و قبل از برنامه، به ما سؤال نظر سنجی دیگری اعلام شده بود، ناگهان با این سؤال نظرسنجی روی آنتن برنامه زنده مواجه شدیم:

"تصمیم بانک مرکزی به اعطای وام برای خرید کالاهای وارداتی بیشتر به نفع کدام گروه خواهد بود؟ 1-تولیدکنندگان 2-مصرف کنندگان 3-واردکنندگان"

این اعلام خبر دروغ (اعطای وام به خرید کالاهای وارداتی) در همان آغاز برنامه مورد اعتراض مدیر روابط عمومی بانک مرکزی قرار گرفت که به آن وقعی گذاشته نشد. در واقع برنامه پایش، نظرسنجی خود را براساس گزاره دروغ مطرح کرد و نتیجه نظرسنجی هم از پیش معلوم بود! و این در حالی بود که تا سه ساعت قبل از برنامه، سؤال دیگری را به صورت تلفنی اعلام کرده بودند.

نظرسنجی برنامه بر اساس ادعای نادرست مسئولان اصناف و صنف لوازم خانگی پایه ریزی شده بود و بانک مرکزی و وزارت صنعت بارها این ادعا را رد کرده بودند. این بی اخلاقیِ محض، بلافاصله بعد از برنامه، به صورت رسمی و مکتوب به مدیران محترم صدا وسیما اعلام شد. از این رو، تصمیم بر آن شد که تا اصلاح وضعیت و تعهد مسئولان برنامه پایش به رعایت حداقل بدیهیات اخلاقی و حرفه ای رسانه، به صورت غیر مستقیم از جمله پاسخگویی مکتوب به پرسش های برنامه، همکاری داشته باشیم. یادآوری می شود در طول یک و نیم سال اخیر، رییس کل بانک مرکزی در بیش از شش برنامه گفت وگو محور تلویزیون که اتفاقا حاوی پرسش های انتقادی بوده، حضور یافته و به افکار عمومی گزارش عملکرد و توضیحات لازم را ارائه کرده است. حضور و پاسخگویی مکرر قائم مقام، معاون اقتصادی، معاون نظارتی، مدیرکل اعتبارات، مدیرکل نظارت بر بانک ها و سایر مدیران و کارشناسان در برنامه های مختلف صداوسیما، گویای کنشگری فعال رسانه ای بانک مرکزی در دوره اخیر بوده است. اما باید این حق را برای هر شخصیت حقیقی و حقوقی قائل شد که تا کسب اطمینان از رعایت اخلاق حرفه ای رسانه، نسبت به همکاری با یک برنامه، تصمیم گیری کند. درباره موضوع دوم که مجری پایش در مصاحبه مطرح و به "شنیده" خود درباره تهدید بانکها به عدم انعقاد قرارداد تبلیغاتی با صداوسیما اشاره کرده اند، توجه مخاطبان را به یک خبر کوتاه جلب می کنیم و آن اینکه از زمان پخش آن برنامه تاکنون، رقم دریافتی رسانه ملی از بانک های کشور، نسبت به قبل از آن افزایش یافته است!

دست آخر اینکه؛ جای طرح این پرسش از مدیران محترم سازمان صداوسیما خالی است که آیا دستگاه ها و سازمان ها و شرکت ها قرار است از این پس، جوابگوی مصاحبه ها و یا توییت های مجریان و تهیه کنندگان آن رسانه باشند؟ آیا این گونه اظهارات، به منزله اعلام موضع رسمی رسانه ملّی تلقی می شود؟!

ارسال نظر: