یک فعال صنعت نفت در گفتگو با «نسیم آنلاین»: فرانسه ۲۰ سال است سرِ ایران را گرم کرده تا قطر سودِ بیشتری ببرد

توتال به زودی سرِ ایران کلاه خواهد گذاشت

کدخبر: 2103331

نادریان گفت: قرارداد با توتال بدون مناقصه بین‌المللی و ترک تشریفات بسته شد. استدلال دولتمردان این است که منافع انعقاد قرارداد با توتال بیشتر از قرارداد نسبتن با این شرکت است.

عبدالحمید نادریان فعال صنعت نفت در گفتگو با « نسیم آنلاین » در خصوص قرار داد شرکت نفت ایران با شرکت توتال فرانسه اظهار کرد: قرارداد با توتال بدون مناقصه بین المللی و ترک تشریفات بسته شد. استدلال دولتمردان این است که منافع انعقاد قرارداد با توتال بیشتر از قرارداد نسبتن با این شرکت است.

وی افزود: آنها معتقدند که با این قرارداد بین آمریکا و اروپا اختلاف انداخته‌اند و اروپا حساب و کتاب خود را با امریکا بر سر چاههای نفت ایرانیان جدا می کند . دلیل این مسئله است که برداشت نفت اینجا ارزان‌تر از دیگر مکانهای کره زمین است. شاید این تنها منفعت این قرارداد باشد.

این فعال صنعت نفت بیان کرد: بعد از برجام حدود 1000 تفاهم نامه با شرکتهای خارجی بسته شده که خروجی این تفاهمنامه‌ها و رفت و آمدها صفر بود. قرارداد با توتال بدون توجه به شرکتهای داخلی با ترک تشریفات و کنار زدن قوانین انجام شد. در این قرارداد توتال تنها و تنها 25 سال سود می‌برد.

وی ادامه داد: ای کاش وزارت نفت با شرکتهای داخلی هم با همین چشم نگاه کند و با ترک تشریفات و ترک مناقصه به آنها کار می داد. مسئولان وزارت نفت پاسخ دهند سهم صنعت داخلی از قرارداد 5 میلیارد دلاری با توتال چیست؟ آیا قرار است کار داخل را به خارجی‌ها بدهند تا دکلهای داخلی بیکار شوند؟

نادریان عنوان کرد: شرکت پتروپارس همین قرارداد توسعه پارس جنوبی را می توانست با 22 حلقه چاه و 2 میلیارد دلار انجام دهد. توتال 20 سال است ایرانیان را با آمدن و نیامدن معطل کرده و در عوض شرایطی را فراهم کرده که شریک دیگرش یعنی قطر سود ببرد.

وی گفت: ایرانی‌ها در این قرار و تقسیم سهم آن نقشی ندارند. سهم ایرانی‌ها در این قرارداد 19.9 درصد و سهم خارجی 80.1 درصد می باشد. ایران پیمانکار دست چندم این پروژه است. توتال فاز 2و3 را با 2 میلیارد شروع ولی با افزایش قیمت به 4.7 میلیارد تمام کرد.توتال در پرونده خود در دادگاه امریکا دو بارمحکوم به پرداخت رشوه به ایرانیان شده است. این شرکت فرانسوی در فاز 2و 3 به عمد در لایه مشترک با قطر حفاری نکرده است. البته توتال چهارمین شرکت نفتی دنیاست و سال گذشته 185 میلیارد دلار سود داشته است.

این فعال صنعت نفت گفت: توتال بنا بود 16 سال پیش همین فاز را توسعه بدهد، ولی ایرانی‌ها را سر کار گذاشت و قطر سود بالایی از این میادین برد.

ارسال نظر: