دفاع معاون وزیر صنعت از تعطیلی کارخانه‌ها:

معظمی: تعطیلی کارخانه‌ها جای نگرانی ندارد!/ از ۲۸ موافقتنامه بعد از برجام فقط توانستیم ۸ مورد را تبدیل به قرارداد کنیم

کدخبر: 2103343

رئیس ایدرو گفت: در دنیا، تمام بنگاهها بعد از طی دوره مقدماتی، میانسالی و کهولت به مرحله خروج از بازار می‌رسند؛ پس بنگاههایی که خود را با تکنولوژی روز تطبیق ندهند، از دور خارج خواهند شد و این جای نگرانی ندارد.

به گزارش « نسیم آنلاین » منصور معظمی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران گفت: قرار بر این است که در پنجاه سال دوم، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) به سمت تغییر رفته و با واگذاری بنگاهها به بخش خصوصی، از این بخش حمایت کند.

وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی، نه رقیب بخش خصوصی بوده و نه از این پس خواهد بود؛ ما ۱۸ طرح داریم که در دست اجرا است و تنها سهام یک طرح به صورت ۱۰۰ درصدی در اختیار ایدرو است؛ ولی مابقی در اختیار بخش خصوصی قرار دارد.

معاون نعمت زاده در این نشست خبری با تاکید بر تاثیر برجام در بخش صنعت و معدن گفت: ۸.۸ میلیارد دلار در قالب ۱۷۲ طرح بعد از برجام سرمایه گذاری شد که ۵.۵ میلیارد دلار از آن اجرا شده و مابقی هم در حال پیگیری و انجام است.

وی افزود: در بخش تولید سال گذشته افزایش چشمگیری داشتیم. آهن، فولاد، فرش ماشینی، دارو، محصولات پتروشیمی از تولیداتی است که افزایش داشته است.

معظمی گفت: سال گذشته دولت تصویب کرد ۱۷ هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات در اختیار ۲۴ هزار صنعتی و کشاورزی قرار گیرد. این واحدها توانستند با این تسهیلات مشکلات نقدینگی خود را حل کنند.

وی با اشاره به مصوبه دولت برای افزایش میزان تسهیلات گفت: امسال ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی، معدنی و اصناف قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: ما ۱۸ طرح به ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان در دست اجرا داریم که از طریق منابع داخلی و خارحی در حال انجام است. برای حدود ۸ هزار نفر در سال ۱۳۹۶ به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این ۱۸ طرح اشتغالزایی خواهد شد.

این مقام مسئول در ادامه گفت: توقع ما از دولت و مجلس این است که به سازمانهای توسعه ای مانند ایدرو اجازه درآمدزایی بدهد. ما درآمدزایی می کنیم اما به خزانه واریز می کنیم و دولت از خزانه به ما چیزی پرداخت نمی کند.

وی ادامه داد: سهم ایدرو در تمام مشارکتها سهم غیر مدیریتی است و مدیریت با بخش خصوصی و شرکتهای خارجی است.

وی در تشریح بخشی از طرح های این سازمان گفت: تولید گیربکس اتوماتیک با بلژیکی ها با سرمایه ای حدود ۴۰ میلیون یورو با اشتغالزایی ۱۰۰ نفر، طرح تایر سیستان و بلوچستان با سرمایه ۱۶۰ میلیون یورو و اشتغالزایی ۱۶۰۰ نفر که ۱۰۰ درصد متعلق به ایدرو است.

وی افزود: ۲۸ موافقتنامه بعد از برجام در ایدرو امضا شده است. ما هیچ راهی نداریم به جز اینکه درآمدزایی کنیم چون دولت که به ما پول نمی دهد و البته توقعی هم نداریم.

معظمی ادامه داد: ما در تلاش هستیم این موافقت نامه ها را تبدیل به قرارداد کنیم. در حال حاضر حدود ۷ یا ۸ مورد تبدیل به قرارداد شده است.

وی افزود: ما باید قراردادهایی را ببندیم که منافع دو طرف را تضمین کند، ما به اهداف خود برسیم و توانمندی داخلی افزایش پیدا کند.

معاون وزیر صنعت تصریح کرد: شرکتهای خارجی عادت کرده اند و علاقمند به واردات هستند، ما نباید واردات را برای آنها تسهیل کنیم. ما در مقابل واردات مقاومت کرده و اگرچه مذاکرات طولانی می شود اما به انتقال تکنولوژی و افزایش توان تولید داخلی فکر می کنیم.

معظمی در توضیح قرارداد ایدرو با رنو گفت: خود وزیر صنعت توضیحات کامل را خواهد داد. با کارخانه ای که خریده ایم کار را امسال شروع می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر روزی ۷ دستگاه تولید دارد که برنامه تولید روزانه ۱۱ دستگاه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در قراردادهای رنو، پژو و سیتروئن گفته شده است که ۳۰ درصد از تولیدات باید صادرات صود در صورتی که این صادرات محقق نشود تولید را کاهش دهند. نکته دوم وصل شدن ما به شبکه تولید و فروش بین المللی این شرکت ها است.

وی افزود: یکی از نارضایتی های مردم و مشتریان خدمات پس از فروش است. مردم انتظار دارند خودرو هم از نظر کیفیت و هم خدمات پس از فروش مطلوب باشد.

ارسال نظر: