گزارش «نسیم آنلاین» از سیاسی‌ترین دوران بانک مرکزی؛

سانسور آمار چک‌های برگشتی با دستور دولت ۱۵ ماهه شد!

کدخبر: 2103368

این روزها بانک مرکزی سیاسی‌ترین دوران حیات تاریخ چند دهه‌ای خود را می‌گذارند. مسئولان ساختمان میرداماد به شدت گوش به فرمان پاستورنشینان عمل می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که مسئولین نهاد ریاست جمهوری را از خود راضی نگه دارند!

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: این روزها بانک مرکزی سیاسی‌ترین دوران حیات تاریخ چند دهه‌ای خود را می‌گذارند. مسئولان ساختمان میرداماد به شدت گوش به فرمان پاستورنشینان عمل می‌کنند و تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که مسئولین نهاد ریاست جمهوری را از خود راضی نگه دارند!

به گزارش «نسیم آنلاین» ، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و مدیرانی مانند فرشاد حیدری معاون نظارتی این نهاد مهم اقتصادی، تمام امور خود را با هدایت و راهبری رئیس دفتر رئیس جمهور دنبال می‌کنند و سعی می‌کنند که بدون اجازه محمد نهاوندیان آب هم نخورند!

بررسی عملکرد سیف در 1500 روز گذشته نشان می‌دهد که بانک مرکزی استقلال خود را به شدت از دست داده و رئیس کل بانک مرکزی که صندلی خود را مدیون نفوذ رئیس دفتر رئیس جمهور در تصمیمات دولت می‌بیند، کوچکترین مسائل بانک مرکزی مانند انتشار آمار و ارقام اقتصادی را هم اول با محمد نهاوندیان چک می‌کند!

یکی از آمارهایی که در سال‌های اخیر مسئولان بانک مرکزی از انتشار آنها به شدت خودداری می‌کنند، انتشار آمار میزان چکهای برگشتی است. ساختمان میرداماد با وجود گذشت چهار ماه از آغاز سال 96 هنوز آمار چکهای برگشتی سال گذشته را منتشر نکرده و طبیعتا در مورد آمار چکهای برگشتی در 4 ماه اول سال 96 هم سکوت اختیار کرده است. طبق آمار بانک مرکزی فقط در ماه اسفند ۹۵، ۱۲۷۰۰ میلیاردتومان چک، برگشت خورده است. با این که مرکزی در مورد آمار کل سال 95 هنوز چیزی منتشر نکرده، ولی اگر این یک ماه را به ۱۲ ماه تعمیم دهیم رقم کل چک‌های برگشتی به بیش از ۱۵۰ هزار میلیاردتومان می‌رسد! بنابراین این آمار از تشدید رکود در اقتصاد کشور حکایت دارد و روند رشد اقتصادی 12 درصدی که مسئولان بانک مرکزی روی آن تاکید دارند را بیش از پیش زیر سوال می‌برد!

به این ترتیب به نظر می‌رسد راز اعلام نشدن آمار چکهای برگشتی هم در همین مسئله باشد. مسئولان بانک مرکزی در چهار سال گذشته نشان داده‌اند که هرگاه آماری مطابق میل مقامات رده بالای دولت در نهاد ریاست جمهوری نباشد، از انتشار آن اجتناب می‌کنند!

آنها قبلا این کار را با آمار رشد اقتصادی سال 94 هم انجام داده بودند، یعنی در دورانی که رئیس جمهور و سایر دولتمردان تاکید داشتند که از رکود عبور کرده‌ایم، ولی الله سیف و مدیرانش انتشار آمار منفی رشد اقتصادی سال 94 را متوقف کردند که تا سخنان روحانی و یارانش را زیر سوال نبرده باشند. با این حال باید منتظر ماند و دید بانک مرکزی در دولت دوازدهم دست از سیاسی کاری بر می‌دارد یا همچنان با عمل به اوامر پاستور وجهه کارشناسی این نهاد مهم و تاثیر گذار اقتصاد کشور را زیر سوال می‌برد؟

ارسال نظر: