گزارش «نسیم آنلاین»: اقتصاد ایران چه زمانی از شرِ مشاوره‌های نادرست او راحت خواهد شد؟ + جدول

دروغ مسعود نیلی به روحانی درباره خروج از رکود!

کدخبر: 2103392

بالاخره از رکود خارج شدیم یا نشدیم؟ این سوالی است که این روزها ذهن کسانی را که سخنان رئیس جمهور و مشاور اقتصادیش را دنبال می‌کند، درگیر کرده است

گروه اقتصادی « نسیم آنلاین »: بالاخره از رکود خارج شدیم یا نشدیم؟ این سوالی است که این روزها ذهن کسانی را که سخنان رئیس جمهور و مشاور اقتصادیش را دنبال می‌کنند، درگیر کرده است. مسعود نیلی مشاور اقتصادی حسن روحانی دیروز در پنجاهمین سالگرد تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع یا همان ایدرو پس از مدتها سکوت، از جدیدترین تحلیل خود نسبت به شرایط اقتصادی کشور رونمایی و اعلام کرد که خروج از رکود در اقتصاد کشور 7 سال دیگر اتفاق خواهد افتاد!

دوست صمیمی محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور با حمله‌ای دوباره به دولت گذشته تاکید کرد که اقتصاد ایران در سالهای فعالیت دولتهای نهم و دهم به چنان رکودی فرو رفته که برای خروج از آن باید 10 سال صبر کنیم. بنابراین، با توجه به این که از این 10 سال مورد نظر فقط سه سال گذشته است، بنابراین برای خروج از رکود باید 7 سال صبر کنیم!

این اظهارات در شرایطی بر زبان مشاور اقتصادی رئیس جمهور جاری شد که روحانی در 1500 روز گذشته به خصوص در روزهای مبارزات انتخاباتی خود بارها و بارها روی خروج اقتصاد کشور از رکود تاکید کرده و حتی معتقد بود که اقتصاد ایران وارد دوره رونق شده است. رئیس جمهور از سال 93 تا به حال هر زمانی که می‌خواست در زمینه اقتصادی سخن بگوید اعلام می‌کرد که اقتصاد ایران از رکود عبور کرده و این اتفاق به دلیل عملکرد دولت متبوعش است! او حتی رقبای خود را در دوران مبارزات انتخاباتی سرزنش می‌کرد که چرا از رکود اقتصادی صحبت می‌کنند و دست به سیاه‌نمایی‌ می‌زنند!

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم که در ایام انتخابات به عنوان کاندیدای پوششی روحانی در صحنه حاضر شده بود تاکید داشت که با وجود رشد اقتصادی 12 درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده است رکود از اقتصاد ایران رخت بسته است.

با این وجود در تمام این مدت مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی ساکت بود و هیچ صحبتی در مورد پابرجا ماندن رکود در اقتصاد کشور نمی‌زد!

به نظر می‌رسد این نوع رفتار مشاور اقتصادی رئیس جمهور ناشی از یک نوع نگاه سیاسی یه اقتصاد و مقوله خروج از رکود است. با توجه به این که حسن روحانی خودش تخصصی در زمینه اقتصاد ندارد، تمام مشاوره‌های اقتصادی خود را از مسعود نیلی می‌گیرد. نیلی هم ترجیح داده که در چهار سال گذشته به خصوص در ایام منتهی به انتخابات به روحانی تاکید کند که اقتصاد ایران از رکود خارج شده، تا انتخابات تمام شود و آبها از آسیاب بیفتد و سپس جناب مشاور در آستانه تشکیل کابینه با خیال راحت در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود از پابرجا ماندن رکود اقتصاد کشور تا 7 سال دیگر سخن بگوید.

در واقع تناقص میان سخنان روحانی و مشاورش بیش از همیشه حاوی مشاوره های غلطی است که مسعود نیلی رفیق صمیمی مهم نهاوندیان به روحانی می‌دهد. حالا تعجبی ندارد که بعد از چهار سال وضعیت اقتصادی کشور به این شکل باشد و رکود به گواه اکثر کارشناسان و فعالان اقتصادی به اوج خود رسیده باشد. جالب اینجاست که اظهارات دیروز سخنان سال گذشته او را هم نقض کرده زیرا مشاور اقتصادی روحانی سال گذشته در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها تاکید کرده بود که باقی ماندن اقتصاد ایران در رکود را قبول ندارد! همچنین اظهارات دیروز نیلی رشد اقتصادی 12 درصدی که بانک مرکزی برای اقتصاد ایران در سال 95 برآورد کرده است را هم زیر سوال می‌برد! برخی از حامیان دولت از ماههای گذشته تاکید زیادی روی این رشد اقتصادی داشتند و اعلام می‌کردند که اقتصاد ایران با این رشد اقتصادی 12 درصد یک رکورد جهانی از خود به جا گذاشته است! با این حال مسعود نیلی در آن دوران هم با توجه به سیاسی کاری‌های مورد نظرش ترجیح داد، در این خصوص سکوت کند!

باید دید مسعود نیلی در دولت دوازدهم هم همچنان اتاق خود را در پاستور حفظ خواهد کرد و به دادن مشاوره های غلط و غیر کارشناسی به رئیس جمهور ادامه خواهد داد، یا روحانی با رفتن نیلی از شرِ مشاوره‌های غلط و پرتناقص او راحت خواهد شد؟

ارسال نظر: