مدیرعامل ستاددیه کشور:

۲۵۰۰ مرد ایرانی بابت مهریه در حبس هستند

کدخبر: 2103436

مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به افزایش آمار محکومان مالی گفت: هم‌اکنون در این دسته از زندانیان ۲۵۰۰ مرد ایرانی بابت ناتوانی در پرداخت تعهد مهریه در حبس بسر می‌برند.

به گزارش «نسیم آنلایبن»، سید اسدالله جولایی با ارایه آمار استانی افزود: به ترتیب فارس با 231 مددجو، استان‌های اصفهان و تهران هر کدام با 182 محکوم و در رتبه‌های بعدی گیلان و مازندران هرکدام با 179 بدهکار میزبان بیشترین زندانی مهریه هستند.

وی ادامه داد: استان‌های خراسان شمالی تنها با 15 زندانی، ایلام با 22 محبوس و خراسان جنوبی با 23 دربند مستمند کمترین زندانیان مهریه را در آمار کشوری به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرعامل ستاددیه کشور با بیان اینکه حمایت از زندانیان مهریه هرگز در اولویت این نهاد مردمی نیست، یادآور شد: در تمامی پرونده‌هایی که با عنوان ناتوانی مالی در پرداخت مهریه به این ستاد ارجاع می‌شوند، در وهله نخست تمام تلاش دفاتر نمایندگی معطوف به برقراری صلح و سازش بین خانواده‌ها می‌شود. در مرحله بعد اگر واقعا محرز شود امکان سازش بین یک زوج نیست در صورت تایید «نداری» و «آبرومندی» این دسته از بدهکاران معاضدت‌های قضایی و راهنمایی‌های لازم در جهت ارایه درخواست اعسار به دادگاه انجام می‌شود.

جولایی با اشاره به تلاش‌های کمیته‌های مردمی صلح و سازش ستاد دیه در راستای اخذ گذشت بعضا 90 درصدی در برخی پرونده‌های مهریه افزود: این مجموعه مردم نهاد به هیچ مددجوی بدهکار مهریه تسهیلات مستقیم ارایه نداده و نمی‌دهد. یعنی بعد از ارایه اعسار و قبول آن از سوی قاضی و تقسیط بدهی طبق حکم دادگاه شخص زندانی باید درصد معینی از کل بدهی را در قالب پیش‌پرداخت بپردازد. عده‌ای از محبوسان در تامین همین مبلغ ماه‌ها دچار مشکل می‌شوند که ستاددیه در تامین این مهم، آن هم نه به صورت بلاعوض بلکه در بسته تسهیلات بدون سود به آن‌ها کمک می‌کند.

در حال حاضر از مجموع 12 هزار زندانی واجد شرایط محکوم به جرایم غیرعمد، 11194 مددجو بابت محکومیت‌های مالی ناشی از صدور چک، تعهد مهریه یا نانوانی در پرداخت نفقه در ندامتگاه‌های سراسر کشور حضور دارند که جالب است از این جمع 2500 نفر بابت مهریه زندانی هستند.

ارسال نظر: