وزارت خارجه آمریکا:

سودان حمایت مستقیم از حماس را متوقف کرد/ خارطوم شریک واشنگتن است

کدخبر: 2103453

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالیانه وضعیت تروریسم در جهان، سودان را شریک همکار واشنگتن خوانده و نوشته که خارطوم حمایت مستقیم از حماس را متوقف کرده است.

به گزارش « نسیم آنلاین » در حالی که دولت دونالد ترامپ لغو تحریم‌های سودان را سه ماه به تعویق انداخته، وزارت خارجه آمریکا خارطوم را شریک واشنگتن خوانده است.

دولت آمریکا روز چهارشنبه در گزارش سالانه وضعیت تروریسم در جهان، مدعی شد که ایران اصلی‌ترین حامی دولتی تروریسم در جهان است.

در گزارش وزارت خارجه آمریکا آمده که ایران همچنان به حمایت از گروه‌های مقاومت فلسطینی و حزب‌الله لبنان ادامه می‌دهد.

دولت «دونالد ترامپ» در اولین گزارش سالانه خود درباره تروریسم، همچنین ایران را به ایجاد بی‌ثباتی در عراق، سوریه و یمن متهم کرده است.

در بخشی از این گزارش مفصل، آمریکا به موضوع سودان و اقدامات این کشور در مقابله با تروریسم هم پرداخته است.

این در حالی است که سودان از سال 1993 در لیست کشورهای حامی تروریسم وزارت خارجه آمریکا قرار دارد هر چند که در چند سال اخیر روابط خارطوم و واشنگتن گسترش یافته است.

البته 10 روز قبل(21 تیر) علی رغم درخواست‌های خارطوم و قولهای آمریکا، دونالد ترامپ لغو تحریم‌های سودان را سه ماه دیگر به تاخیر انداخت.

در گزارش تازه سالیانه وزارت خارجه آمریکا آمده است: «امروز برای سودان، مقابله با تروریسم یک اولویت امنیت ملی است و سودان شریک همکار آمریکا در مقابله با تروریسم است اگرچه همچنان در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار دارد».

وزارت خارجه آمریکا اقدامات سودان در سال‌های اخیر برای «مقابله با تروریسم» را مورد تحسین قرار داده است.

این وزارتخانه در بخشی از گزارش سالیانه درباره سودان، از توقف حمایت‌های سودان از حماس سخن گفته است.

در گزارش آمده است: «گزارش‌ها نشان می‌دهد دولت سودان ارائه هرگونه حمایت مستقیم از حماس را متوقف کرد کاری که آنها در سال‌های گذشته انجام می‌دادند»(به حماس کمک می‌کردند).

آمریکا سودان را از 12 آگوست 1993 به دلیل حمایت از حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی حماس و جهاد اسلامی در لیست کشورهای حامی تروریسم قرار داده است.

ارسال نظر: