غیبت ۲۵ دستگاه متولی امر حجاب/ کارنامه قابل دفاع ناجا در بحث حجاب

کدخبر: 2103544

سخنگوی ناجا درباره حضور گشت ارشاد و برخورد با بد پوششی گفت: به غیر از پلیس ۲۵ دستگاه و سازمان و وزارت خانه دیگر هم متولی امر حجاب هستند که متاسفانه کاری در خور در این زمینه انجام نمی دهند.

به گزارش خبرنگار مهر برخورد با بد حجابی آن هم درست در فصل گرم سال به موضوع داغ محافل اجتماعی تبدیل میشود. از سال ۹۲ که گشت های ارشاد در میدان شهر مشاهده شدند تا الان که ۴ سال از این تولد می گذرد هرسال هشدار جدی شددن حضور گشت های ارشادو برخودهای سلبی آنها نقل محافل میشود تا جایی که در حال حاضر همه مردم نیروی انتظامی را متولی امر حجاب و عفاف در جامعه می دانند .

سخنگوی ناجا در گفتگو با خبرنگار مهر ،نیروی انتظامی را تنها یکی از ۲۶ دستگاه مسئول در امر حجاب و عفاف معرفی می کند و می گوید:سازمان های مربوطه همه بار این معضل را بر دوش نیروی انتظامی گذاشته اند و خود را کنار کشیده اند.برای همین هم هست که تا بحث از برخورد با بد پوششی در جامعه میشود حضور گشت های ارشاد و فعالیت دوباره آنها در سطح شهها مورد توجه قرار می گیرد .

سردار سعید منتظر المهدی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی به دلیل ماموریت و وظایفی که بر عهده دارد همیشه در خط مقدم خدمت رسانی به مردم و پایداری امنیت در جامعه است ادامه داد :نیروی انتظامی اشتیاقی هم به ورود به این معضل ندارد اما باز هم خودمان را موظف میدانیم که در راه نهی از منکر قدم برداریم.

سر دار منتظر المهدی با انتقاد از ناکارآمدی بعضی دستگاه‌های مسئول در حوزه عفاف و حجاب بر قرارگرفتن نیروی انتظامی در آخرین ایستگاه این حوزه گفت: پلیس اشتیاقی برای ورود به حوزه حجاب ندارد ولی طبق ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی موظف به برخورد با هنجارشکنان است.

وی همچنین با اشاره به اهمیت تلاش همه دستگاه‌های موظف در قانون برای رعایت حجاب در جامعه و انتقاد از کارکرد ضعیف برخی دستگاه‌هایی که اتفاقا متولی فرهنگ سازی در جامعه هستند افزود : متأسفانه ناکارآمدی بعضی دستگاه‌های مسئول در این حوزه، بار را بر دوش پلیس گذاشته و این در حالی است که اساساً برخورد با چنین مقوله‌ای باید در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی اتفاق بیافتد و نه حوزه پلیسی چراکه پلیس باید در آخرین بخش از این زنجیره قرار بگیرد و در بین ۲۶ دستگاه مسئول در این بخش، پلیس آخرین مسئولیت را دارد.

سخنگوی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه آخرین درمان در این حوزه، حجااب و عفاف و برخورد با بد پوششی اقدامات سلبی است، گفت:زمانی که هیچیک از دستگاه‌های مسئول، کارکردی درستی در این حوزه ندارند، پلیس به عنوان ضابط قضایی و با توجه به وظیفه و تکلیف قانونی خود، ناگزیر از ورود به این بخش است.

منتظرالمهدی در ادامه با اشاره به اینکه مقوله حجاب علاوه بر یک هنجار پذیرفته شده مذهبی و اجتماعی، مبتنی بر قانون جمهوری اسلامی ایران نیز هست گفت :این بدان معنا است که در صورت عدم رعایت آن، پلیس موظف است طبق ماده ۶۳۹ قانون مجازات اسلامی، با افرادی که موجبات هنجارشکنی و جریحه‌دار شدن عفت عمومی جامعه را فراهم می‌کنند برخورد کند و آن‌ها را تحویل مراجع قضایی دهد.

۲۶ دستگاه متولی امر

هر گاه بحث از حجاب و عفاف و فرهنگ سازی به میان می آید از متولیانی صحبت میشود که به شماره ۲۶ دستکاه هستند . این دستگاه های متولی را شورای عالی انقلاب فرهنگی، معرفی کرده وطبق قانو در چارچوب اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف که در بهمن ماه سال ۷۶ تصویب کرد و در مرداد سال ۸۴ نیز، راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف در چارچوب اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف را به تصویب رساند و وظایف هر دستگاه را نیز شرح داد بعد هم ومصوبات آن را به هر ۲۶ دستگاه متولی امر آموزش ابلاغ کرد .در این مصوبه ۲۶ دستگاه قانونگذار و اجرایی موظف شده‌اند که وظایف تخصصی‌ای را در مورد حجاب و عفاف اجرا کنند. این ۲۶ دستگاه و وزارت خانه عبارت بودند از:وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت بازرگانی، سازمان صدا و سیما، نیروی انتظامی، سازمان ملی جوانان، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت علوم، مرکز امور زنان و خانواده، وزارت ارتباطات، سازمان تربیت بدنی، شهرداری، وزارت بهداشت، ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، سازمان بهزیستی، وزارت امور خارجه، وزارت کار و امور اجتماعی، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، قوه قضاییه، وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی مقاومت بسیج و وزارت راه و ترابری، که از سال ۸۴ تاکنون موظف شده‌اند تا وظایفی را شورای فرهنگ عمومیِ شورای عالی انقلاب فرهنگی برای آنها تعیین کرده است، اجرا کنند. دستگاه ها و وزارت خانه هایی که فعلا هیچ فعالیتی در امر فرنگ سازی انجام نداده اند . و به قوا معاون احتماعی ناجا از انجام وظایفشان شانه خالی کرده اند .

قانون چه می گوید ؟

موضوع حجاب و عفاف که از قوانین و ارزش های انقلاب اسلامی است مورد توجه قانون گذار بوده و به موجب ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی، هر فردی عملاً در انظار، اماکن عمومی و معابر تظاهر به عمل حرامی کند علاوه بر کیفرعمل به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق جریمه می‌شود و اگر مرتکب عملی شود که نفس آن عمل دارای کیفر نباشد ولی عفت عمومی را جریحه دار کند فقط به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود و در تبصره آمده است زنانی که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر شوند به حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا از ۵۰ هزار تا پانصد هزار ریال جزای نقدی محکوم میشود .

منبع: مهر

ارسال نظر: