حداد عادل در جمع فارسی‌آموزان خارجی:

رسانه‌های غربی تصویر نادرستی از مردم ایران تبلیغ می‌کنند

کدخبر: 2103552

رئیس بنیاد سعدی در جمع فارسی‌آموزان کشورهای خارجی گفت: رسانه‌ها و تلویزیون‌های غربی تصویر نادرستی از ایران تبلیغ می‌کنند. امیدوارم شما که به کشور خودتان برمی‌گردید، تصویر واقعی فرهنگ و مردم ایران را به هموطنانتان نشان دهید.

به گزارش ایسنا، غلامعلی حداد عادل در چهارمین نشست "قند پارسی" که با حضور فراگیران هشتاد و چهارمین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی از 144 کشور دنیا عصر روز یکشنبه (یکم مرداد) در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، در سخنانی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی وظیفه معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی را به عهده دارد. این فرهنگ ابعاد مختلفی دارد. فرهنگ ایرانی اسلامی جنبه‌های فکری، دینی و تاریخی دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی سعی می‌کند جلوه‌های مختلف این فرهنگ را به جهانیان نشان دهد.

حداد عادل افزود: جلوه‌های فرهنگی ایرانی اسلامی در سینما، ادبیات و اعتقادات و بسیاری چیزهای دیگر وجود دارد.

او ادامه داد: بنیاد سعدی نهالی است که از کنار درخت سازمان فرهنگ و ارتباطات روییده و ما پیوند خودمان را با سازمان حفظ کرده‌ایم. او که در جمع فارسی‌زبانان خارجی سخنرانی می‌کرد، اظهار کرد: رایزنان فرهنگی که نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات در خارج از کشور هستند، وظیفه آموزش دادن زبان فارسی در خارج از کشور را به عهده دارند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه درباره برنامه‌های بنیاد سعدی برای فارسی‌آموزان خارجی گفت: تعداد فارسی‌آموزان بنیاد سعدی امسال کمتر از سال‌های قبل است. علت آن هم این است که تصمیم گرفته‌ایم فارسی‌آموزانی از سطح متوسط به بالا برای این دوره دعوت کنیم.

حداد عادل گفت: امسال برای فارسی‌آموزان دوره تربیت معلم و تربیت مدرس و مهارت‌های آموزشی زبان فارسی را تدریس می‌کنیم.

وی با اشاره به حضور فارسی‌آموزان خارجی در ایران در یک دوره یک ماهه افزود: امیدوارم فارسی‌آموزان از کلاس‌های خود راضی باشند و از استادان و کتاب‌ها استفاده کرده باشند. امیدوارم که آنها از زندگی در ایران لذت برده باشند و با فرهنگ مردم ایران آشنایی بیشتری پیدا کرده باشند.

رئیس بنیاد سعدی گفت: کسانی که به ایران می‌آیند، تفسیری از ایران در ذهن‌شان وجود دارد که معمولا از طریق رسانه‌ها و تلویزیون‌های غربی گرفته شده است. اما وقتی این افراد به ایران سفر می‌کنند این تصویر از ایران برای آنها متفاوت می‌شود چون تلویزیون‌ها و رسانه‌های غربی ایرانیان را مردمی با فرهنگ خشن تبلیغ می‌کنند که درست نیست. امیدوارم کسانی که در این دوره شرکت کرده‌اند و به ایران آمده‌اند وقتی به کشور خودشان برمی‌گردند درباره این تصویر خوب با مردم خودشان صحبت کنند.

حدادعادل افزود: بزرگترین ویژگی مردم ایران ایجاد بزرگترین انقلاب قرن بیستم است و حرف اصلی ما این است که ما می‌خواهیم استقلال سیاسی و فرهنگی داشته باشیم.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این مراسم ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با خوشامدگویی به فارسی‌آموزان خارجی گفت: اگر زبان نبود ما نمی‌توانستیم به کسی بگوییم دوستش داریم. نمی‌توانستیم به کسی ابراز عشق و علاقه کنیم.

او با اشاره به فضائل زبان فارسی و حضور مضامینی چون صلح و دوستی در شعرهای سعدی و حافظ گفت: زبان فارسی سخن‌های شیرینی را برای ما به یادگار گذاشته است.

ابراهیمی ترکمان افزود: یکی از وظایف سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کمک به توسعه زبان فارسی است. خوشبختانه بنیاد سعدی با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات در جهت توسعه زبان فارسی در جهان همکاری می‌کند.

او خطاب به فارسی‌آموزان خارجی گفت: رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی در 65 کشور جهان در خدمت شما هستند و آنها کمک کرده‌اند که شما در این جلسه حضور پیدا کنید. آنها از این به بعد هم در خدمت شما هستند. رایزن‌های فرهنگی ما علاقه دارند که شما بیشتر به زبان فارسی علاقه‌مند شوید و در ادامه آثار زبان فارسی را به زبان مادری خود ترجمه کنید.

در بخش دیگری از این مراسم قهرمان سلیمانی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سخنانی گفت: چیزی که در جهان امروز به آن احتیاج داریم، زبانی برای دوستی و ارتباطات بشری است. یکی از این زبان‌ها را که می‌تواند این مسوولیت را به عهده بگیرد زبان فارسی است.

او گفت: کسانی که به ایران می‌آیند سفیران صلح، فرهنگ و دوستی هستند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم فارسی‌آموزانی از کشورهای لبنان، ارمنستان، عراق، هند، آرژانتین، اوکراین درباره علاقه‌شان به زبان فارسی و ایران صحبت کردند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

ارسال نظر: