سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس:

واردات برنج در فصل برداشت توجیهی جز منفعت دلالان ندارد

کدخبر: 2103573

ساری - سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: واردات برنج در فصل برداشت این محصول هیچ توجیهی جز در نظر گرفتن منفعت واردکنندگان و دلالان ندارد.

علی‌محمد شاعری در گفتگو با خبرنگار مهر لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت توسط دولت را خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: متأسفانه در سال جاری کارگروه تنظیم بازار طی مصوبه‌ای واردات برنج را در فصل برداشت آزاد کرد که این مصوبه باعث افزایش واردات برنج در بازار و موجب برهم زدن تعادل عرضه و تقاضا در بازار برنج داخل می‌شود .

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی این مصوبه را اقدامی نسنجیده در سال اقتصاد مقاومتی عنوان کرد و گفت: لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت این محصول برخلاف حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال است که ضربه جدی به کشاورزان برنج‌کار وارد می‌کند .

وی بابیان اینکه واردات بی‌رویه برنج باعث کاهش تقاضای برنج باکیفیت داخلی و کاهش قیمت این محصول می‌شود، افزود: از بین رفتن انگیزه کشاورزان برای دستیابی به اهداف خوداتکایی تولیدات داخل از نتایج این اقدام غیر کارشناسی است .

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به نظر می‌رسد این تصمیم با دخالت دلالان و واردکنندگان گرفته‌شده و هیچ توجیهی برای این تصمیم وجود ندارد .

وی با اشاره به‌پیش بینی تولید دو میلیون و ۳۰۰ هزار تنی برنج داخلی گفت: این مقدار تولید تا ۹ ماه بازار را اشباع می‌کند و نیازی به واردات در این برهه زمانی که کشاورزان در حال برداشت محصول خود هستند، نیست ، درحالی‌که برنج باکیفیت داخلی دارای استانداردهای سلامت محصول است چه دلیلی برای ورود برنج از سایر کشورها وجود دارد؟

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حمایت از تولیدات داخلی می‌تواند گام جدی برای ایجاد انگیزه کشاورزان برای تولید باشد و افرادی که این تصمیم را گرفتند برای تولید خارجی گام برداشتند و در اصل مخالف سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی هستند .

نماینده مردم شرق مازندران در مجلس شورای اسلامی از وزارت جهاد کشاورزی خواست در برابر این مصوبه‌ایستادگی و مخالفت کند و اجازه واردات برنج تا پایان آبان ماه را ندهد .

وی با اشاره به نیاز واردات ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزارتنی برنج به کشور، گفت: بعد از فصل برداشت برنج می‌توان این مقدار واردات را با توجه به نیاز داخل و بر اساس قوانین و مقررات انجام داد تا باعث تعادل عرضه و تقاضا شود .

وی ادامه داد: اعتراض جدی خودم را دراین‌باره به وزارت جهاد کشاورزی اعلام و از طریق معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور نیز پیگیری‌های جدی برای جلوگیری از واردات بی‌هنگام برنج در فصل برداشت این محصول انجام دادم که قول مساعد برای پیگیری آن داده شد .

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درپایان خاطرنشان کرد: مراتب نگرانی خود را از تبعات واردات برنج در فصل برداشت را به دفتر مقام معظم رهبری انعکاس دادم تا از این طریق هم از حقوق کشاورزان برنج‌کار دفاع کنم .

منبع: مهر

ارسال نظر: