دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی

موافقت عراق با تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی / اجرای طرح ویژه برای جلوگیری از تردد زائران فاقد مدارک

کدخبر: 2103970

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به مرز خسروی برای تردد زائران اربعین سحینی گفت: دولت عراق نیز تاکنون تردد زائران ایرانی از مرز خسروی را پذیرفته اما باید ببینیم در مقطع زمانی اربعین حسینی شرایط برای تردد زائران چگونه است.

به گزارش « نسیم آنلاین » مجید آقابابایی درباره برگزاری جلسات ستاد مرکزی اربعین اظهار کرد: تاکنون نزدیک به هشت جلسه در ستاد مرکزی اربعین برگزار شده و موضوعات مرتبط با راهپیمایی میلیونی اربعین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی برای اربعین سال 96 دقیقاً از زمانی آغاز شد که اربعین سال 95 پایان یافت که در این میان آسیب‌شناسی و توجه به نقاط قوت و ضعف هم مورد لحاظ و برنامه‌ریزی قرار گرفت تا امسال خدمات‌رسانی بهتر و مناسب‌تری به زائران انجام گیرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی توضیح داد: در برنامه‌ریزی برای مراسم اربعین حسینی سال 96 ، مذاکرات خود را به صورت جدی و زودتر از سالهای گذشته با مسئولان ذیربط عراقی آغاز کردیم.

به گفته آقابابایی، با تدابیر اندیشیده شده و مذاکرات صورت گرفته با وزارت کشور عراق روند صدور ویزای زائران اربعین حسینی امسال زودتر آغاز خواهد شد.

وی افزود: خوشبختانه در همه امور مرتبط به اربعین حسینی برنامه‌ریزیها زودتر، مشخص و متقن انجام می‌گیرد و روندها هم در حال طی شدن است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره تردد زائران اربعین از مرزخسروی نیز اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل ما در مرز خسروی بحثهای امنیتی بوده است؛ این مرز تاکنون هم تعطیل نبوده و همیشه فعال بوده است منتها اتباع ما و زائران ایرانی از آنجا کمتر خروج و یا ورود داشته‌اند.

آقابابایی ادامه داد: امسال نیز با تدابیری که اندیشیده شده و اتفاقاتی که در خاک عراق از لحاظ امنیتی رخ داده، تمام تلاش خود را برای فعال کردن مرز خسروی انجام خواهیم داد که امیدواریم این مرز نیز برای زائران عتبات عالیات در ایام اربعین فعال شود.

موافقت عراقیها برای تردد زائران اربعین حسینی از مرز خسروی

وی افزود: دولت عراق نیز تاکنون تردد زائران ایرانی از مرز خسروی را پذیرفته اما باید ببینیم در مقطع زمانی اربعین حسینی شرایط برای تردد زائران چگونه است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: دولت عراق تردد زائران ایرانی از مرز خسروی را پذیرفته است و اگر مشکل خاصی پیش نیاید مرز خسروی هم انشاالله برای زائران ایرانی فعال خواهد بود.

آقابابایی همچنین درباره اعضای ستاد مرکزی اربعین و وظایف ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: ستاد بازسازی عتبات عالیات مسئولیت کمیته اسکان، تغذیه و جذب مشارکتهای مردمی را برعهده دارد که سال گذشته نیز عملکرد مناسبی را از خود ارائه داد.

وی ادامه داد: سال گذشته با وجود اضافه شدن شهرهای زیارتی سامرا و کاظمین به مسیر زیارت زائران، ستاد بازسازی عتبات عالیات عملکردی فراتر از پیش‌بینیها داشت که امیدواریم این برنامه‌ها امسال نیز مورد اهتمام قرار گیرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم که در ایام اربعین سال 96 تعداد زائران ایرانی با حدود 20 درصد افزایش نسبت به سال گذشته به سه میلیون نفر برسد.

آقابابایی داشتن روادید برای زائران اربعین را الزامی دانست و تاکید کرد: روادید به طور جد در فرآیند سفر اربعین وجود دارد و موضوع لغو روادید به هیچ عنوان مدنظر نیست.

عدم لغو ویزا تا اربعین امسال

وی با بیان اینکه فرآیند موضوع لغو روادید به ستاد مرکزی اربعین مربوط نیست، خاطرنشان کرد: رایزنی درباره لغو روادید در سالهای قبل نیز صورت می‌گرفت و به ما ارتباطی ندارد اما حداقل تصور می‌کنیم تا اربعین امسال روادید لغو نخواهد شد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی درباره قیمت ویزای اربعین نیز تصریح کرد: قمیت ویزا هم یک امر و رفتار متقابل است؛ هر میزانی که برای دریافت ویزا از زائران عراقی دریافت می‌کنیم آنها نیز همان مقدار را برای ویزا از زائران ایرانی کسب می‌کنند؛ اگر آنها در این زمینه کمک کنند وزارت امور خارجه نیز قیمت روادید را کاهش می‌دهد.

آقابابایی درباره مدت اعتبار ویزای اربعین حسینی و تغییراتی در این رابطه اظهار کرد: سال گذشته تعدادی از اتباع ما نتوانستند با وجود داشتن ویزای اربعین به عراق سفر کنند اما امسال با رایزنیها و هماهنگیهای انجام شده مدت استفاده و اعتبار سه ماهه خواهد بود و زمان آن نسبت به گذشته بیشتر شده است.

وی با بیان اینکه مدت ماندگاری زائران ایرانی اربعین در عراق در سال گذشته 20 روز بوده است گفت: میزان ماندگاری زائران امسال افزایش یافته و به یک ماه رسیده است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی به زائران اربعین حسینی توصیه کرد: زائران باید زمان این سفر را مدیریت کنند و الزاماً همه نباید روز اربعین در عتبات باشند بلکه این مهم همانند یک بستر است.

آقابابایی ادامه داد: کسانی که قصد عزیمت به عراق و حضور در راهپیمایی اربعین دارند گذرنامه‌ خود را کنترل کنند چرا که حداقل اعتبار آن باید 6 ماه باشد.

وی توضیح داد: زائران اربعین حسینی بهتر است برای دریافت روادید سریع‌تر اقدام کرده و دریافت آن را به روزهای منتهی به ایام اربعین موکول نکنند؛ همچنین زمان ورود به عراق و خروج از این کشور و مرز مشخص خود را از قبل تعیین کنند تا مشکلی در این رابطه نداشته بانشد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی ضمن تشکر از مهمان‌نوازی مردم و دولت عراق تصریح کرد: در بحث اسکان و تغذیه ما مسئولیتی نداریم بلکه در این رابطه به دولت و ملت عراق کمک می‌کنیم و به پشتیبانی می‌پردازیم چرا که آنها میزبان هستند و ما مهمان محسوب می‌شویم.

آقابابایی تصریح کرد: ما برای پذیرایی عراقیها احترام ویژه‌ای قائل هستیم؛ همچنین تصور رایگان بودن همانند حمل و نقل یا همه خدمات در عراق برای ایرانیها نباید وجود داشته باشد چرا که مردم عراق نیز بخشی از هزینه‌های خود را در این زمان دریافت می‌کنند.

وی همچنین درباره زیرساختهای مرزی نیز تصریح کرد: سال قبل در توسعه زیرساختهای مرزهای زمینی اقدامات خوبی صورت گرفته و آسیب‌شناسی مناسبی پس از اربعین سال 95 انجام گرفته که بخشی از آنها در حال رفع است.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی اظهار کرد: برای فراهم شدن زیرساختها در مرزها دو مشکل اساسی زمان‌بر بودن و هزینه‌بر بودن ساختارها وجود دارد بنابراین توقع کامل بودن زیرساخـتها در مرزها از این دو منظر عملاً امکانپذیر نیست اما تلاش شده تا نقاط کور و پاشنه آشیل در زیرساختهای مرزها رفع شود.

آقابابایی به کسانی که بدون روادید قصد سفر به عتبات در ایام اربعین حسینی را دارند اخطار داد و گفت: قبل از اینکه زائران وارد مرزها شوند لایه‌بندی امنیتی توسط نیروی انتظامی اجرایی خواهد شد و عوامل انتظامی می‌کوشند ضمن رصد افراد آنها را پالایش کرده تا خدای ناکرده مسافری بدون مدارک غیرمجاز حتی نزدیک مرزها هم نشود.

وی همچنین درباره احتمال تاخیر در فرآیند خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی به دلیل برخی تغییرات در دولت دوازدهم و شهرداریها گفت: تغییرات در شهرداریها و دولت خللی در بحث اربعین ایجاد نمی‌کند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی تصریح کرد: احیاناً هر تغییر و تحولی ایجاد شود فرآیند اربعین را با تاخیر مواجه نخواهد کرد چرا که موضوع اربعین فرا سازمانی است و هیچ نگرانی از این بابت در شهرداریها و دولت وجود ندارد.

آقابابایی اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزیهای کاملی که صورت گرفته به هیچ وجه تاخیر و خللی در روند برنامه‌های اربعین حسینی ایجاد نمی‌شود.

منبع: تسنیم

ارسال نظر: