در گفتگوی ویژه خبری عنوان شد؛

ربیعی: سعی داریم سیاست های فقر زدایی و اشتغال را به هم نزدیک کنیم

کدخبر: 2104325

وزیر کار با اشاره به اینکه با تعاون کار ایجاد می کنیم تا به رفاه برسیم گفت: بسته کار و رفاه و زمینه ساز آن با تعاون، بسته درستی بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب شبکه دو سیما به تشریح« چالش های تنظیم بازار کار و توسعه رفاه » پرداخت.

وی در ابتدا با تاکید بر اینکه وزارتخانه ما اصلی ترین وزارتخانه ای است که سیاست های اجتماعی و رفاهی را دنبال می کند گفت: وقتی سه وزارتخانه ای که در هم ادغام شده بود را تحویل گرفتم زمان طولانی را صرف کردم تا بین آن ها یک هم افزایی ایجاد کنم.

به دنبال آن هستیم که سیاست های فقر زدایی و اشتغال را به هم نزدیک کنیم

ربیعی با اشاره به اینکه با تعاون کار ایجاد می کنیم تا به رفاه برسیم گفت: بسته کار و رفاه و زمینه ساز آن با تعاون، بسته درستی بود و هم اکنون نیز سعی داریم سیاست های فقر زدایی و اشتغال را به هم نزدیک کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت ما وزارت تولید کننده کار کارگران است که باید امنیت شغلی شان را دنبال کنیم ، اظهار داشت: متاسفانه در سال های اخیر به دلیل اینکه عرضه و تقاضای نیروی کار دستخوش تغییرات اساسی شده امنیت شغلی دچار خلل شده است.

وی با اشاره به اینکه بنگاه های ما ضعیف شدند گفت: به این دلیل، ریزش نیرو در این بنگاه ها شروع شد و تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار به هم خورد که باید هم بنگاه ها را تقویت کنیم و هم کارگر را تقویت کنیم.

ربیعی با اشاره به سیاست های بهبود فضای کسب و کار اظهار داشت: امروز تحقق این نظریه فقط از طریق بهبود شاخص هایی که بانک جهانی اعلام کرده کافی نیست، البته شاید بخشی از سیاست هایی که در این فضا دنبال می کنیم نیز در همان شاخص ها تعریف شود.

نیازمند بهبود فضای کسب و کار رسته ای هستیم

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند بهبود فضای کسب و کار رسته ای هستیم خاطر نشان کرد: باید یک چتر بزرگ بهبود فضای کسب و کار را ایجاد کنیم که همه را در بر بگیرد، و در دورانی که کسری شغل داریم باید به سمت رسته های پر اشتغال برویم؛ به طور مثال رسته پوشاک، بهبود فضای کسب و کار و نظام تعرفه خود را نیاز دارد.

وی با بیان اینکه ما به ازای هر رسته کار منتخب، فضای کسب و کار اختصاصی را دنبال می کنیم گفت: به عنوان تنظیم کننده فضای کسب و کار به دنبال بهبود فضای کسب و کار رسته ای هستیم و سعی مان این است که زمینه استمرار بنگاه ها را فراهم و آن ها را به زنجیره بازارهای جهانی متصل کنیم.

ربیعی خاطر نشان کرد: همچنین در آینده بازار کار در ایران به سمت حوزه ICT یا متاثر از تکنولوژی های ارتباطی می رویم که باید در این حوزه نظام تامین اجتماعی و قواعد کار تعریف کنیم.

وی با اعلام اینکه وزارتخانه ما یک وزارتخانه اجتماعی است تاکید کرد: سیاست های اجتماعی را باید یکپارچه دنبال کرد و دنیا نیز به سمت یکپارچه کردن سیاست های اجتماعی و رفاهی می رود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه در بحث رفاه، نظریه توانمند سازی را دنبال می کنیم گفت: برنامه ریزی ها در این وزارتخانه بر این اساس بوده است و این سیاست های رفاهی می تواند به توانمند سازی و اشتغال منجر شود.

ربیعی با اشاره به اینکه در مورد شاغلین، سیاست افزایش مزد به نسبت تورم را پیش بینی کردیم گفت: یکی از گرفتاری های ما این است که مانند برخی از کشورها براساس نظریه حرکت نمی کنیم، نظریه نشان می دهد که باید براساس سیاست های بلند مدت به سمت جلو پیش برویم اما یکی از مشکلات ما این است که سیاستهایمان کوتاه مدت است و وقتی سیاست ها تبدیل به برنامه می شود چیز دیگری از آب در می آید.

وی با بیان اینکه بیش از 200 میلیارد دررفاه هزینه کردیم اظهار داشت: ما پول کم هزینه نکردیم ، یارانه دادیم اما فقر کم نشد و یا اگر در مسکن مهر با برنامه حرکت می کردیم الان می توانستیم ادعا کنیم که هیچ ایرانی بدون مسکن نیست.

در حال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه خط فقر در شهر و روستا با هم فقر می کند ادامه داد: امروز باید قدرت خرید مردم را بسنجیم ، در حال ریشه کن کردن فقر مطلق هستیم لذا بر روی آن برنامه ریزی کرده ا یم .

در دولت دوازدهم وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با سیاست اشتغال فراگیر می تواند فقر مطلق را کنترل کند

ربیعی با بیان اینکه بنده می دانم قدرت خرید شاغلین ، بازنشستگان و به خصوص کارگران پایین است اظهار داشت: جامعه ما با قدرت خرید با کرامت فاصله دارد، در دولت دوازدهم وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با سیاست اشتغال فراگیر می تواند فقر مطلق را کنترل کند.

وی در پاسخ به سوال دیگری پیرامون کیفیت سازمان فنی حرفه ای گفت: غالب مطالعات نشان می دهد که بیشترین مشکل نداشتن مهارت است ، یکی از برنامه ریزی ها این است که سطح مهارت افراد را بالا ببریم، الان یک چهارم از بودجه کل آموزش کشور در فنی حرفه ای است لذا نیاز به پوست اندازی و تغییر داریم.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه ما نیازبه فنی حرفه ای مبتنی بر بازار داریم افزود: الان نمی توان به تنهایی بر جواز کارگاه فنی حرفه ای متکی بود، لذا به سمت هر ایرانی با مهارت و هر روستایی با مهارت حرکت کردیم، اما منابع برای فنی و حرفه ای کافی نیست و مدارک فنی حرفه‌ای باید ارزش مدارک دانشگاهی را هم داشته باشد. پس باید بیشتر به سمت فنی حرفه ای حرکت کرد و منابع را به این جهت حرکت داد.

پیش بینی آینده کار ایران باید مبتنی بر نیازهای شغلی باشد

ربیعی با بیان اینکه پیش بینی آینده کار ایران باید مبتنی بر نیازهای شغلی باشد اظهار داشت: برنامه جامع طرح کارورزی و مهارت آموزی را در دولت تصویب کردیم، به طوری که چهار جلسه مشاوران اقتصادی با رئیس جمهور در این رابطه بحث کردند، و طرح کارورزی در برنامه 10 گانه گنجانده شد، این طرح به گونه ای در 7 استان به صورت پایلوت به اجرا در آمد که 70-80 درصد افراد در کارگاه ها می مانند.

وی با اشاره به اینکه ما یک سوم حقوق این افراد رابه عنوان مشوق پرداخت می کنیم افزود: معمولا کارفرما مابقی را تامین می کند و حتی یک سال هم بیشتر حق بیمه را پرداخت می کنیم.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون، طرح کارورزی برای فارغ التحصیلان است ، اظهار داشت: 5 هزار کارفرما در این طرح ثبت نام کردند، و اگرچه ممکن است در برخی از دانشگاه ها دروس کارورزی باشد، اما متاسفانه این دروس در دانشگاه ها به این صورت است که از جایی نامه می آورند و نمره می گیرند.

برای اولین بار وزارت کار منادی عدم پخش پول شده است

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به طرح اشتغال فراگیر ادامه داد: بر روی بنگاه های پر کشش در جهت ایجاد اشتغال سرمایه گذاری می کنیم، و برای اولین بار وزارت کار منادی عدم پخش پول شده است، لذا می خواهیم یک و نیم میلیارد دلاری را که مجلس تصویب کرده، در منابع بانکی ترکیب کنیم و وام ارزان قیمت به وجود آوریم، که برای این کار منتظر تصویب شورای نگهبان هستیم.

ربیعی با بیان اینکه برخی از رسته ها ی منتخب در خدمات مانند آی تی و گردشگری بیشترین کشش شغلی را دارند افزود: مثلا مشخص شده که گردشگری در آذربایجان غربی، شرقی ، یزد و همدان چقدراست.

انتهای برنامه رفاه ایجاد اشتغال است

وی با بیان اینکه در سه چهار سال گذشته خط رشد بالا رفته است، گفت: رشد باید پایدار و با ثبات بماند و در این صورت است که شاهد اثر رشد خواهیم بود.

وی با بیان اینکه حدود 440 هزار شغل ناشی از رشد باید ایجاد شود، گفت: باید در سال حدود یک میلیون شغل داشته باشیم که انتهای برنامه رفاه ایجاد اشتغال است.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه تعاون منش و روش کار است گفت: اشکالات در بخش تعاون، به طوی بود که در ابتدا تعاون را به سوبسید وابسته کرده بودند! در حالی که باید بر روی اجتماعات محلی کار می‌کردند و جاهایی که تعاون زمینه رشد داشت را مورد هدف قرار می‌دادند.

ربیعی با اشاره به اینکه کیک اقتصاد کشور کوچک بود گفت: در حال زمینه سازی بهبود تعاون هستیم .

0 8درصد وصولی سازمان تامین اجتماعی صرف پرداخت مستمری می شود

وی با بیان اینکه طبق قانون 2 سال آخر ملاک بازنشستگی است افزود: 80 درصد وصولی سازمان تامین اجتماعی صرف پرداخت مستمری می شود و از سوی دیگر بیش از نه بیست و هفتم تامین اجتماعی در درمان هزینه شده است لذا باید از نظام تامین اجتماعی مراقبت کرد.

به دنبال اصلاح ساختاری در درون سازمان هستیم

ربیعی با اشاره به اینکه 13 میلیون و 800 هزار نفر بیمه شده اصلی داریم و بخشی هم خودشان حق بیمه را پرداخت می کنند گفت: طبق آمار سالی هزار و 200 میلیارد تومان برای کارگران ساختمانی هزینه می کنیم.

وی افزود: ما به دنبال ا صلاح ساختاری در درون سازمان هستیم و بر روی منابع جدید فکر می کنیم، زیرا تامین اجتماعی جای سیاست حمایتی نیست.

وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا در کابینه جدید حضور دارید گفت: این موضوع را خدا و رئیس جمهور می داند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر: