کارشناس شورای روابط خارجی آلمان:

آمریکا در آینده انفرادی عمل‌ می‌کند/احتمال کاهش اهمیت ناتو تحت ریاست جمهوری ترامپ

کدخبر: 2104772

کارشناس شورای روابط خارجی آلمان ازاحتمال کاهش اهمیت ناتو تحت ریاست جمهوری ترامپ با توجه به سیاست‌های انزواطلبانه وی خبر داد.

به گزارش « نسیم آنلاین » روابط دو سوی آتلانتیک اخیرا با توجه به سیاست های اقتصادی و سیاست خارجی خودسرانه دونالد ترامپ در شرایط پیچیده ای قرار گرفته است، به گونه ای که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران از جدایی آمریکا-اروپا سخن گفته اند.

تصویب تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه بدون هماهنگی با شرکای اروپایی نیز اخیرا خشم مقامات اروپایی را برنگیخته به گونه ای که بسیاری از آن ها از به خطر افتادن امنیت انرژی اروپا در سایه این تحریم ها سخن گفته اند.

"آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان چندی پیش به صورت غیر مستقیم بر این مسئله تاکید کرد که اروپا دیگر نمی تواند به آمریکا تکیه کند و باید مستقل تر عمل کند.

خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم در همین ارتباط گفت‌وگویی را با دکتر "کریستیان ویپرفورت" ، از کارشناسان مسائل روسیه شورای روابط خارجی آلمان ( dgap ) و مدرس دانشگاه‌های این کشور انجام داده است.

وی درباره اظهار نظر مرکل مبنی بر اینکه دیگر نمی توان بر آمریکا تکیه کرد و اروپا باید مستقل تر عمل کند و آیا این می تواند نقطه عطفی در روابط دو سوی آتلانتیک باشد گفت: اینکه صدر اعظم آلمان این گونه اظهارات را آشکارا ایراد کرده است بسیار به مبارزات انتخاباتی در این کشور مرتبط است. از سوی دیگر این اظهارات نشانگر یک عدم قطعیت قابل ملاحظه است. در نهایت وی اظهاراتی را ایراد کرده که اکثر رهبران سیاسی به آن باور دارند.

تا به حال یکی از اعتقادات اصلی سیاست غرب مرزهای باز برای سرمایه، کالا و مردم و همچنین سیاست چند جانبه به عنوان کلیدی برای حل مسائل و مشکلات بوده است. بنابراین جهانی شدن (برای غرب) به عنوان یک راه حل مطرح بوده است. اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا جهانی شدن را یک مسئله و نه راه حل می داند. این همچنین پیام برخی نیروهای سیاسی در اروپا که اکثرا چپ گرا و راستگرا هستند نیز هست.

این کارشناس برجسته آلمانی در ادامه این گفتگو تصریح کرد که این مسئله قابل تصور است که آمریکا در دوران بعد از ترامپ به مسیر معمول غرب بازگردد و اکثر کارشناسان به این مسئله امیدوارند. اما در این باره اطمینانی وجود ندارد. علاوه بر این در این شرایط ممکن است برخی نیروهای سیاسی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا که روند جهانی شدن که مرکل هم از آن حمایت می کند را مردود می دانند اهمیت بیشتری پیدا کنند. طرفداران جهانی شدن در بسیاری از کشورهای غربی چندین سال است که در موضع تدافعی قرار گرفته اند. این مسئله از طریق تغییر ریاست جمهوری در آمریکا بخصوص آشکارتر شده است.

پروفسور ویپرفورت در پاسخ به این پرسش که شکاف بین آمریکا و اروپا در شرایط فعلی تا چه اندازه است گفت: برخی کشورهای اروپایی مانند مجارستان و یا لهستان هستند که سیاست دونالد ترامپ را در برخی زمینه ها مثبت ارزیابی می کنند تا آنجا که به ندرت ممکن است از اروپا صحبت کنند.

وی افزود: از یک طرف اختلافاتی با یک رئیس جمهوری در آمریکا وجود دارد که هرگز تا این اندازه غیر قابل پیش بینی نبوده است. این گونه اختلافات با شخص رئیس جمهور مرتبط است و با کناره گیری وی می تواند اهمیت خود را از دست بدهد. از طرف دیگر اختلاف بسیار اساسی بین طرفداران و مخالفان جهانی سازی وجود دارد که این اختلافات سال های سال در سیاست غرب تعیین کننده خواهد بود.

پروفسور ویپرفورت در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا اروپاییان در شرایطی هستند که خود سرنوشتشان را در دست گیرند گفت: آمریکا این مسئله را آشکار می کند که دیگر نمی خواهد یک قدرت رهبری در دنیا که برای اعتقاداتش تبلیغ می کند باشد. واشنگتن در آینده می خواهد به تنهایی عمل کند. بنابراین انتظار می رود که اهمیت ائتلاف نظامی ناتو که به اتفاق آراء یک ضرورت است کاهش پیدا کند. بنابراین برای آلمان و دیگر کشورها و اتحادیه اروپا ضرورت دارد که با قدرت بیشتری به تنهایی و مستقل عمل کنند. آن ها برای این منظور توانایی دارند اما در اصل اصلا تلاشی برای این منظور نمی کنند چرا که خواهان جهانی شدن روزافزون هستند.

گفتگو: زکیه شریعتمدار طهرانی

منبع: تسنیم

ارسال نظر: