نماینده سابق ایران در اوپک:

برای مقابله با قراردادهای نفتی، امیدی به مجلس دهم نیست/ در وزارت نفت تبلیغ و شعار مهم تر از اقدام و عمل است

کدخبر: 2105219

از آن جا که ما تا کنون تجربه قراردادهای IPC را نداشتیم و عمده قراردادهای ما در گذشته به صورت متفاوتی بوده لذا عملکرد ما در این نوع قراردادها هنوز مشخص نیست.

به گزارش «نود اقتصادی» ، محمد علی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک و تحلیلگر بازار نفت درباره وضعیت قراردادهای نفتی موسوم به IPC به خبرنگار قدس آنلاین گفت: آقایان دولتی می گویند حدود ۲۰۰ میلیارد دلار قرارداد در این راستا آماده شده و یکی پس از دیگری با شرکت های مختلف منعقد خواهد شد که از جمله آن ها قراردادهای یادآوران، آزادگان و... است. وی در این باره اظهار داشت: از آن جا که ما تا کنون تجربه قراردادهای IPC را نداشتیم و عمده قراردادهای ما در گذشته به صورت متفاوتی بوده لذا عملکرد ما در این نوع قراردادها هنوز مشخص نیست.

برای مقابله با قراردادهای نفتی، امیدی به مجلس دهم نیست

خطیبی درباره واکنش مجلس به این قراردادها خاطرنشان کرد: بعید است مجلس در این زمینه حرکتی انجام دهد، اگر چه برخی از نمایندگان مجلس با طرح لایحه سه فوریتی می خواستند به این موضوع ورود کنند اما در نهایت دیدیم که عده ای از نمایندگان با لابی و رایزنی دولتی ها این موضوع را پس گرفتند لذا بعید می دانم این مجلس در حدی باشد که بخواهد جلوی این قضایا را بگیرد و امیدی به این مجلس نیست چرا که اگر می خواست اقدامی انجام دهد تا الان انجام داده بود. نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: اگر چه انصافا برخی از نمایندگان در این زمینه تلاش های زیادی داشتند اما این نمایندگان قاطبه نمایندگان نبوده و متاسفانه اکثر نمایندگان خیلی به این قضایا ورود نمی کنند و به دولت اعتماد کرده و لوایح دولت را تصویب می کنند.

بازار نفت به تصمیمات مکمل نیاز دارد

این تحلیلگر بازار نفت درباره آینده بازار نفت با توجه شرایط موجود اظهار داشت: : تصمیمی که اوپک به همراه چند کشور غیر اوپک گرفت و حدود یک میلیون و هشتصد هزار بشکه از تولیدشان را کاهش دادند اقدام مناسبی بود که بازار هم عکس العمل مثبتی نسبت به آن نشان داده و بعد از مدت ها شاهد افزایش قیمت ها بودیم. وی خاطرنشان کرد: باید پذیرفت تصمیم درباره مدیریت عرضه، یک تصمیم لحظه ای نیست بلکه این تصمیم باید در طول زمان مدیریت شود یعنی اگر بخواهیم بازار را مدیریت کنیم مدیریت بازار یک مدیریت دینامیک و در حال حرکت است لذا ممکن است این تصمیم برای آن اوایل و چند ماه اول تصمیم خوبی بوده باشد اما با تغییر شرایط بازار، باید تصمیم جدیدی گرفته شود. خطیبی افزود: یعنی آن تصمیم اگر چه در آن مقطع خوب بود و چند ماهی هم جواب داد ولی در حال حاضر دیگر پاسخگو نیست و اگر می خواهیم قیمت ها، قیمت های بهتری شوند به تصمیم مکمل نیاز داریم به این معنی که باید کاهش های بیشتری اعمال شود تا تعادل بین عرضه و تقاضا حفظ شود. این کارشناس بازار نفت خاطرنشان کرد: البته این تقاضا تا حدودی در حال حفظ شدن بود که کشورهای غیر اوپک شروع به افزایش تولید کرده و تعادل بازار دوباره به نفع عرضه به هم خورده و عرضه بیشتر شد. لذا ما اگر بخواهیم کماکان تعادل عرضه را حفظ کنیم نمی توانیم بگوییم باید تصمیمات گرفته شده تمدید شود بلکه باید با توجه به شرایط جدید تصمیمات جدیدی اتخاذ کرد. در این صورت می توان امیدوار بود قیمت های بهتری را در بازار داشته باشیم.

تکرار نفت ۱۰۰ دلاری ممکن است

خطیبی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در آینده دوباره شاهد نفت ۱۰۰ دلاری باشیم به قدس آنلاین گفت: به شرطی که صادرکنندگان مهم نفت بتوانند در یک تصمیم قوی عرضه بازار را مدیریت کنند قطعا به قیمت ۱۰۰ دلار و حتی بالاتر هم می توان دست یافت اگر چنانچه عرضه مدیریت هوشمند شود یعنی تصمیمات اخذ شده مانیتور و هر ماهه بررسی شود و توازن بین عرضه و تقاضا به دقت حفظ شود به راحتی می توان در آینده چند ماهه به نفت ۶۰ دلاری در هر بشکه رسیده و در صورت ادامه این نوع مدیریت حتی می توانیم به قیمت های بهتری نیز برسیم.

نماینده سابق ایران در اوپک درباره عملکرد تیم وزارت نفت و شخص وزیر نفت در دولت یازدهم به قدس آنلاین گفت: آقایان در بحث تبلیغات و شعارها و پوشش دادن اقداماتشان خیلی متبحرانه عمل کرده و با توجه به سن و سال و تجاربی که داشتند توانستند فضای تبلیغاتی وسیعی را ایجاد کنند اما در عمل چیزی مشاهده نمی شود. وی ادامه داد: من و امثال بنده به عنوان کارشناس برای قضاوت و تحلیل مسائل به دنبال اعداد و شاخص ها هستیم در حالیکه تاکنون چیزی در این زمینه ندیده و عمدتا حرف و شعار شنیده ایم.

دولت افراد سیاسی را بر نفت حاکم نکند

خطیبی درباره انتخاب مجدد زنگنه به عنوان وزیر نفت اظهار داشت: بنده اطلاعی ندارم که آقای زنگنه مجددا انتخاب خواهند شد یا نه، اما اگر کابینه دوازدهم کابینه ای جناحی و سیاسی باشد طبیعتا افرادی مانند زنگنه نیز مجددا در این کابینه حضور خواهند داشت. وی درباره عملکرد وزارت نفت در طول چهار سال گذشته خاطرنشان کرد: متاسفانه بین شعارها و تبلیغات با واقعیت های صنعت نفت تفاوت فاحشی وجود دارد. یعنی آنچه در فضای تبلیغات دیده می شود با آنچه در واقعیت وجود دارد خیلی متفاوت است. این کارشناس بازار نفت در خاتمه با درخواست از دولت برای به کارگیری افراد غیر سیاسی و متخصص در صنعت نفت به قدس آنلاین گفت: متاسفانه می بینیم که گاها افراد سیاسی به صنعت نفت تحمیل می شوند و صنعت نفت هم چاره ای جز همکاری با این افراد ندارد. من از دولت محترم درخواست دارم لطف کنند و بیش از این افراد سیاسی را بر نفت حاکم نکنند چون افراد سیاسی آمده و از نفت به نفع این دسته و آن گروه بهره برداری های سیاسی می کنند و مشکلاتی را ایجاد می کنند و بعد هم برای پوشش ضعف های خودشان شروع به انجام کارهای تبلیغاتی و رسانه ای و یک کلاغ، چهل کلاغ کردن می کنند.

ارسال نظر: