دوازدهمین جلسه دادگاه همدستان بابک زنجانی؛

واگذاری مجموعه هتل‌های هما و ۱۳۷ شرکت تامین اجتماعی به بابک زنجانی

کدخبر: 2109167

در دوازدهمین جلسه رسیدگی به پرونده ۲ متهم نفتی،آخرین دفاعیات از متهم ردیف سوم اخذ شد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده 2 متهم نفتی (همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(متهم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه به بیان اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود،پرداخت و گفت: حمید فلاح هروی ، متهم به فساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مشارکت عامدانه و عالمانه نسبت به تشکیل شبکه کلاهبرداری و پولشویی و مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکت اچ کی به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو و کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی با استفاده از 5 فقره چک به مبلغ 444 میلیارد و 2524 میلیون ین ژاپن و استفاده از عواید حاصل از جرم به مبلغ 148 میلیارد یورو پول متهم است.

قاضی مقیسه بر طبق ماده 354 قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

قاضی در ادامه از متهم ردیف سوم در خواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و بدون پرداختن به حاشیه و تلف کردن وقت دادگاه، برابر با کیفر خواست از خود دفاع کند.

فلاح هروی در دفاع از خود گفت: در مورد اینکه ما با هدف کلاهبرداری به تامین اجتماعی رفتیم، برداشت غلطی است که در کیفر خواست آمده، در آن زمان از مرتضوی سوال شد که چگونه با زنجانی آشنا شده است؟ که وی پاسخ می دهد تا قبل از امضای تفاهم نامه، بابک زنجانی را نمی شناخته و از طریق میرکاظمی با بابک آشنا شده است. وی افزود: از یزدی معاون وقت اقتصادی وزارت اطلاعات در مورد شرکت های تامین اجتماعی استعلام گرفته می شود که وی می‌گوید منابع زنجانی خیلی زیاد است و توانایی زنجانی را تایید می کند. تا این زمان هم هیچ دخالتی در تفاهم نامه با تامین اجتماعی نداشتم. قاضی مقیسه گفت: چه کسی می گوید شما دخالتی نداشتید؟ این حرف اشتباه است. شما روز گذشته گفتید که کارشناس بودید و شرکت های تامین اجتماعی را ارزیابی کردید و به خاطر آن از معاون اقتصادی وزارت سوال کردید. لطفا داستان سرایی نکنید و صادق باشید، امروز جلسه آخر است. فلاح گفت: این اتفاقات برای زمانی بود که من به تامین اجتماعی بروم. قاضی مقیسه بیان داشت: شما چک ها را به شرکت نفت دادید و هیچ کسی غیر از شما، بابک زنجانی و شمس نمی توانست این کار را انجام دهد. وی افزود: شما 138 شرکت تامین اجتماعی را خریداری کردید، بدون اینکه پولی وجود داشته باشد و بابت آن 5 فقره چک ضمانت گرفتید و آن‌ها را جای بدهی خود به شرکت نفت دادید. قاضی مقیسه بیان داشت: بابک زنجانی طی نامه ای در تاریخ 91/11/14 به قاسمی وزیر نفت سابق می نویسد که 5 فقره چک سازمان تامین اجتماعی ارایه شده، به مبلغ 355 میلیارد و 19 میلیون و 563 هزار و 600 ین ژاپن نزد بانک مسکن شعبه میدان ونک بابت بدهی به ذی نفع پرداخت می شود.این‌ها همان چک های تامین اجتماعی بودند که به شرکت نفت دادید. وی افزود: شما پول های محروم ترین افراد کشور از جمله بازنشستگان و محرومان را گرفتید و پول نفت را غارت کردید. آیا اخلال در نظام اقتصادی بیشتر از این هم وجود دارد؟.

قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف سوم گفت: شما شرکت های خوبی از جمله مجوعه‌های هتل هما 95 درصد، راتیل 40 درصد، رجا 100 درصد، پتروشیمی امیرکبیر31.5 درصد، پتروشیمی قدیر90 درصد، پتروشیمی سینا 99.13 درصد، صاایران، مس شهید باهنر،کاشی الوند، بانک پارسیان 4 درصد، بیمه میهن و سیمان فیروزکوه 45 درصد را در تامین اجتماعی شناسایی کردید. شما کارشناس بودید و چه شرکت هایی را هم برای زنجانی از تامین اجتماعی شناسایی کردید و در نهایت هم از مرتضوی تشکر کردید. فلاح هروی بیان داشت: این‌ها که دلیل نمی شود. قاضی مقیسه گفت: این‌ها برای شما مهم نیست، زیرا آنقدر دستتان باز بود و نظارتی روی شما نبوده که هر کاری می کردید، در حال حاضر هم برایتان مهم نیست. شما شرکت ها را شناسایی کردید و تمام شرکت های سودده مانند هتل هما را انتخاب کردید. فلاح هروی گفت: بروید و سوال کنید در آن زمان هتل هما سودده بوده است یا نه؟.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: