دانش‌بنیان رمز توسعه پایدار کشور ــ ۵۳

کارگروه دانش‌بنیانها در پی استخدام «کارگزاران ارزیاب» در حوزه‌های جدید

کدخبر: 2109631

قرار است طبق تصمیم کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و مؤسسات دانش‌بنیان برای حوزه‌های ICT و برخی بخشهای دیگر، کارگزارانی به‌منظور ارزیابی شرکتهای متقاضی استفاده از شرایط «دانش‌بنیان» معرفی شود که امید می‌رود جنس شاخصهای گزینش قابل اندازه‌گیری باشد.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران پویا ؛ دبیرخانه کارگروه ارزیابی و تشخیص شرکتها و مؤسسات دانش بنیان در نظر دارد کارگزارانی را در حوزه های تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات، نرم افزارهای رایانه ای، سخت افزارهای برق و الکترونیک، لیزر، فوتونیک و فناوری زیستی در استان تهران به منظور ارزیابی شرکتهای متقاضی استفاده از مزایای قانون شرکتهای دانش بنیان جذب کند.

لذا طی درخواستی که از متقاضیان احتمالی داشته، اعلام شده است:

«شرکتهایی که حائز شرایط ذیل هستند، حداکثر تا تاریخ 3/6/96 رزومه شرکت و تیم ارزیابی پیشنهادی (شامل سرارزیاب، کارشناسان فنی و کارشناس مالی) خود را صرفاً به آدرس amoozesh.daneshbonyan@gmail.com(با موضوع: رزومه کارگزار تخصصی) ارسال کنند.

شرایط شرکت و تیم ارزیابی: 1. داشتن شرایط آئین نامه انتخاب شرکتهای ارزیاب (مشاهده آئین نامه انتخاب شرکتهای ارزیاب) 2. وجود واحد ارزیابی مستقل در شرکت با حداقل سه نیروی تمام وقت 3. سابقه همکاری واحد ارزیابی شرکت با حداقل دو کارفرما -در یک سال اخیر- در حوزه مرتبط با ارزیابی شرکتها که منتهی به درآمد شده باشد. 4. عقد قرارداد با نیروهای واحد ارزیابی همچنین بیمه شدن آنها (در شش ماه اخیر-از ابتدای سال 1396 تاکنون باید بیمه و قرارداد حداقل از ابتدای سال 96 تنظیم شده باشد.)

شرکت ها باید فرم درخواست کارگزاری را در سربرگ خود تکمیل کرده و به همراه رزومه شرکت و تیم ارزیابی به ایمیل مذکور ارسال کنند.»

به گزارش تسنیم، شیوه نامه انتخاب و فعالیت کارگزاران به شرح زیر است که براساس آن کارگزاران باید شرایط زیر را داشته باشند:

1. سابقه ارزیابی شرکتها (فعالیت در زمینه فرآیندهای ارزیابی شرکتها، رتبه بندی و...) را داشته باشند. 2. در فرآیند ارزیابی شرکتهای متقاضی ارجاع شده ذی نفع نباشند. 3. دارای حسن سابقه، امانتداری و صلاحیتهای لازم برای دسترسی به اطلاعات شرکتهای متقاضی باشد. 4. کارگزار باید توان کارشناسی و منابع انسانی لازم برای ارزیابی فنی، حسابداری و سازمانی شرکتهای متقاضی ارجاع شده را داشته باشند و تیمهای ارزیابی را مطابق ماده (3) این شیوه نامه شکل دهد. کارگزار به آن دسته از نهادها، شرکتها یا موسساتی که وظیفه ارزیابی تخصصی شرکتهای متقاضی بهره مندی از تسهیلات قانون را برعهده دارند، گفته می شود که براساس این شیوه نامه توسط دبیرخانه کارگروه انتخاب می شوند.

شرایط و وظایف تیم ارزیابی

تیمهای ارزیابی مورد استفاده متشکل از سه نقش سرارزیاب، کارشناس حسابداری و کارشناس فنی با شرایط زیر هستند:

• یک نفر به عنوان سرارزیاب مستقر در کارگزار با شرایط زیر باشد:

o دارا بودن تحصیلات حداقل کارشناسی و شرط سنی بین 24 تا 40 سال در هنگام پذیرش o آشنایی کامل با آئین نامه تشخیص و سایر دستورالعملهای مصوب کارگروه و دبیرخانه کارگروه o آشنایی با مفاهیم مربوط به مدیریت فناوری و ارزیابی فنی، حسابداری، سازمانی شرکتها و دارابودن توانمندیهای مربوطه o دارای سابقه کار به یکی از دو شکل (الف) حداقل دو سال سابقه کار در زمینه ارزیابیهای مرتبط شرکتها یا (ب) حداقل یک سال سابقه کار در زمینه ارزیابیهای مرتبط شرکتها و حداقل یک سال اشتغال در بخشهای اصلی یا فنی شرکتهایی که مأموریت مرتبط با حوزه های تولید و فنی مهندسی دارند. o پذیرش در مصاحبه و آزمونهای مربوطه که از سوی دبیرخانه کارگروه برگزار می شود. o احراز شرایط اخلاقی و امانتداری

• یک نفر کارشناس حسابداری ثابت، در تعامل با کارگزار و با شرایط زیر باشد:

o با تحصیلات حداقل کارشناسی مرتبط یا آشنایی با صورتهای مالی، تحلیل اظهارنامه مالیاتی و حسابداری صنعتی o دارای سابقه حداقل (2) سال کار ارزیابی مالی و حسابداری شرکتها

• یک یا چند نفر کارشناس فنی با شرایط زیر:

o با تحصیلات حداقل کارشناسی مرتبط با محصولات شرکت متقاضی o دارای حداقل (5) سال سابقه علمی یا اجرایی در حوزه محصولات شرکت متقاضی که حداقل دو سال آن، سابقه اجرایی باشد.

انتخاب کارگزار

به گزارش تسنیم، اعضای کارگروه ارزیابی شرکتهای دانش بنیان یا پارکهای علم وفناوری و سایر دستگاه های متولی توسعه شرکتهای دانش بنیان می توانند رزومه متقاضیان همکاری در فرآیند ارزیابی دانش بنیان را به دبیرخانه کارگروه پیشنهاد دهند.

همچنین شرکتها و مؤسسات متقاضی، رأسا می توانند رزومه خود را به دبیرخانه کارگروه پیشنهاد دهند؛ انتخاب، تمدید و لغو همکاری با کارگزاران بر مبنای شرایط مواد (2) و (3) این شیوه نامه و با تصویب دبیرخانه انجام می شود و قرارداد همکاری بین دبیرخانه کارگروه و کارگزار منعقد خواهد شد.

گردش کار ارزیابی شرکتهای متقاضی

شرکتهای متقاضی که از سوی دبیرخانه کارگروه به کارگزاران معرفی می شوند، توسط کارگزاران از طریق بازدید و بررسی اسناد و مدارک مالی و حسابداری و...، براساس شاخصهای مورد نظر «آئین نامه ارزیابی و تشخیص شرکتها و مؤسسات دانش بنیان» مصوب کارگروه، بررسی شده و نتایج آن در اختیار دبیرخانه کارگروه قرار می گیرد.

با این حال روند گزینش کارگزاران امر حساسی است که کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها و مؤسسات دانش بنیان باید نسبت به احصای حدنصاب کلیه شاخصها، دقت نظر لازم را داشته باشد تا در آینده شاهد بروز برخی مشکلات یا حتی در بدترین حالت زد و بندهای پشت پرده شرکتهای با کارگزاران نباشیم.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: