۱۸۸ روزنامه در سومین دوره رتبه‌بندی روزنامه‌ها شرکت کردند/ تعیین ضریب کیفی ۳۸۸ نشریه

کدخبر: 2109762

سومین دوره طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها با استقبال روزنامه‌های سراسری و استانی و با حضور ۱۸۸ روزنامه انجام و نتایج اولیه در هفته نخست شهریورماه به روزنامه‌ها اعلام می شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری فارس ، با پایان کار هیات ارزیابی اولیه پس از برگزاری 18 جلسه کارشناسی و راستی آزمایی جداول خود اظهاری روزنامه ها و تکمیل فرم های مربوطه، هم اکنون شورای ارزیابی کیفی مطابق بند 28 شیوه نامه در حال برگزاری جلسات نهایی است.

با پایان بررسی های کارشناسی، جدول مقایسه ای رتبه بندی که در آن امتیاز همه روزنامه ها به تفکیک شاخص ها درج شده هفته نخست شهریور ماه به نشانی پست الکترونیکی روزنامه ها مندرج در سامانه جامع رسانه های کشور ارسال می شود تا در صورت اعتراض به ترتیبی که اطلاع رسانی می شود، اقدام کنند.

هیأت ارزیابی طرح رتبه بندی روزنامه ها را «یک نفر به معرفی روزنامه های بخش دولتی یا عمومی شرکت کننده در طرح (با استعلام رئیس انجمن روزنامه های غیردولتی از آنان)، یکی از اعضای هیأت مدیره انجمن روزنامه های غیردولتی به عنوان دبیر، یک استاد ارتباطات یا روزنامه نگاری به معرفی مجمع رؤسای دانشکده ها و گروه های ارتباطات دانشگاه های تهران، یک نفر به معرفی «کارگروه توسعه مطبوعات» و یک نفر به معرفی هیأت مدیره انجمن مدیران مسئول روزنامه های غیردولتی» تشکیل می دهند.

ضریب کیفی 388 نشریه تعیین شد

معاون فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی با اشاره به اینکه در سال 96 تعیین ضریب کیفی نشریات بر اساس فرم های خوداظهاری و بررسی کمیته ارزیابی است، از تعیین ضریب کیفی 388 نشریه در دوره جدید خبر داد.

محمد سروش با بیان اینکه جلسات کمیته ارزیابی کیفی نشریات هر 2 هفته یکبار به صورت منظم تشکیل می شود، گفت: میانگین امتیازات نشریات در دوره جدید به نسبت دوره های قبل کاهش یافته و از معدل 72 به 58 رسیده که علت این کاهش، اعمال شاخص های دقیق تر و کمی تر در ارزیابی های این کمیته است.

وی همچنین از افزایش شاخص های ارزیابی از 4 شاخص به 15 شاخص خبر داد و افزود: مجله فیلم و فصلنامه حقوق ملل با کسب 83 و 84 بیشترین امتیاز را در این دوره از کمیته ارزیابی کیفی کسب کردند.

سروش همچنین از تعیین ضریب کیفی 388 نشریه در دوره جدید ارزیابی در سال 96 خبر داد و گفت: هم اکنون 125 نشریه در نوبت ارزیابی کیفی قرار دارند.

وی اظهار کرد: با توجه به حجم بالای متقاضیان و در عین حال جلسات 2 هفته یک بار این کمیته، روند بررسی نشریات 30 تا 45 روز طول می کشد که تلاش می کنیم با افزایش تعداد جلسات این مقدار زمان کاهش قابل توجهی داشته باشد.

معاون فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی با توضیح اینکه اعداد ضریب کیفی نشریات در حساب کاربری هر نشریه در سامانه جامع رسانه های کشور و نیز در فایل فهرست تمام رسانه های دارای مجوز در سایت معاونت مطبوعاتی قابل مشاهده است، تصریح کرد: فرم خود اظهاری ضریب کیفی نشریات در بخش «درخواست» حساب کاربری هر مدیرمسئول در سامانه جامع رسانه های کشور وجود دارد و مدیران مسئول پس از تکمیل فرم خوداظهاری، می توانند با ارسال 3 شماره آخر نشریه خود به اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی در نوبت ارزیابی کیفی قرار گیرند.

ترکیب کمیته ارزیابی کیفی نشریات نیز متشکل است از «معاون فرهنگی اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی، یک استاد ارتباطات به انتخاب مجمع روسای دانشکده ها و گروه های ارتباطات دانشگاه های تهران، یک کارشناس به انتخاب هیأت نظارت بر مطبوعات، یک مدیر مسوول به انتخاب کارگروه نمایندگی مدیران مسوول، نماینده شورای هماهنگی تشکل های مدیریتی مطبوعات، نماینده شورای هماهنگی تشکل های روزنامه نگاری، یک سردبیر به انتخاب کارگروه توسعه مطبوعات».

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: