مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان:

خیرین به حوزه سلول‌های بنیادی ورود پیدا کنند

کدخبر: 2109864

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان اظهار کرد: لزوم ورود خیرین به حوزه سلول‌های بنیادی احساس می‌شود.

به گزارش ایسنا، مرتضی ضرابی ظهر امروز(پنجشنبه) در نشست هم‌اندیشی کاربرد سلول‌های بنیادی در پزشکی نوین که به میزبانی سالن شهید شهریاری مجتمع جهاددانشگاهی زنجان برگزار شد، با اشاره به اینکه در اوایل دهه 80 تحقیقات دانش سلول‌های بنیادی در سطح جهان مطرح شد، گفت: در آن زمان مهم‌ترین چالش در این حوزه مسائل اخلاقی در استفاده از سلول‌های بنیادی بود.

وی ادامه داد: سلول‌های بنیادی به سلول‌هایی اطلاق می‌شود که قابلیت خودنوزایی و تخصصی شدن داشته باشد و امروز معتقدند که همه سلول‌های بدن قدرت خودنوزایی دارند. همچنین سلول‌های بنیادی جنین قابلیت زنده ماندن به مدت سه تا پنج روز را دارند وسرعت تکثیر این سلول‌ها و ترمیم‌شان نیز متفاوت است.

این مسئول با اشاره به اینکه خون موجود در بند ناف مملو از سلول‌های بنیادی است، گفت: یکی از منابع سلول‌های بنیادی، مغز استخوان است و در مغز استخوان سلول‌های بنیادی خون‌ساز وجود دارد.

ضرابی افزود: سلول‌های بنیادی خون بندناف از منابع دیگر سلول‌های بنیادی است که بلافاصله بعد از تولد نوزاد باید از او گرفته شود و خونی که در بندناف جریان دارد باید بین 80 تا 200 سی‌سی باشد که این فرآیند با یک روش ساده بین سه تا پنج دقیقه بعد از زایمان جمع‌آوری می‌شود.

مدیر عامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، اظهار کرد: اولین‌بار در سال 1987 نخستین پیوند خون بندناف اتفاق افتاد و بانک ذخیره خون بندناف برای اولین‌بار در سال 1991 صورت گرفت و اولین پیوند غیرخویشاوند نیز در سال 1993 انجام شد.

این مسئول افزود: شانس رد کردن پیوند در خون بندناف کاهش می‌یابد و امکان انجام پیوند با تشابه کمتر HLA بین دهنده و گیرنده پیوند صورت می‌گیرد و شانس انتقال عفونت نیز کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه دو نوع بانک خون بندناف وجود دارد، گفت: بانک خون بندناف عمومی و خصوصی، از جمله بانک خون‌ها است و در بانک خون بندناف عمومی اعضا مالکیتی در اعضای اهدا شده ندارند و در خون بندناف خصوصی معمولا خانواده‌ها با پرداخت هزینه‌ای، خون بندناف خود را در این بانک‌ها ذخیره می‌کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حدود 750 هزار نمونه در بانک‌های عمومی و در حدود سه‌هزار نمونه نیز در بانک‌های خصوصی نمونه نگه‌داری می‌شود. حداقل 600 هزار سلول بنیادی باید در خون بندناف وجود داشته باشد تا قابلیت ذخیره کردن داشته باشد و در دفاتر بانک خون بندناف نزدیک به یک‌هزار نمونه در بانک عمومی و خصوصی ذخیره‌سازی شده است.

وی افزود: مهم‌ترین مزیتی که خون بندناف نسبت به سایر منابع دارد، این است که در درمان بیماری‌های خونی نظیر تالاسمی، انواع سرطان خون و غیره قابلیت استفاده را دارد، لذا به همه خانواده‌ها توصیه می‌شود که از این فرصت استفاده کنند و خون بندناف فرزندان خود را به بانک‌ها اهدا کنند و از این بیمه بیولوژیک به بهترین نحو استفاده کنند.

این مسئول ادامه داد: در دنیا بیشترین نمونه پیوندی برای افراد غیرخویشاوند است و سن نگهداری این نمونه‌ها تا میزان 25 سال تایید شده است ولی همچنان امکان ادامه نگه‌داری وجود دارد ولی ممکن است میزان قابلیت این سلول‌ها کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه ذخیره سلولی بانک‌ها را باید غنی کنیم، گفت: در این زمینه نیازمند ورود خیرین به حوزه سلول‌های بنیادی خون بندناف هستیم؛ چراکه هزینه در این زمینه بسیار بالا است و به طور حتم ورود خیرین به این بخش باعث بهبود شرایط خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان، اظهار کرد: امروز بانک‌های ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف در اغلب کشورهای توسعه‌یافته جهان وجود دارد و این بانک‌ها خون بندناف نوزاد را در هنگام تولد به جای دور ریختن ذخیره می‌کنند، تا در آینده جهت درمان بیماری‌های صعب‌العلاج برای صاحب نمونه یا سایر بیماران استفاده شود.

وی افزود: والدین نوزاد باید قبل از تولد نوزاد اقدام به ثبت‌نام در بانک خون بندناف کنند. هم‌اینک بیش از 500 بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد و تاکنون بیش از 30 هزار پیوند خون بندناف در جهان صورت گرفته است. این در حالی است که سالانه حدود سه‌هزار پیوند به این آمار افزوده می‌شود.

ضرابی خاطرنشان کرد: در ایران نیز بانک خون بندناف رویان به‌عنوان تنها بانک خون بندناف خویشاوندی از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون سلول‌های بنیادی خون بندناف بیش از 70 هزار نوزاد از سراسر کشور و در مواردی از خارج کشور در این مرکز ذخیره‌سازی شده است.

مدیرعامل شرکت فناوری بن‌یاخته‌های رویان با تاکید بر اینکه فقط یک‌بار برای هر فرد در طول دوران زندگی و در هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد، افزود: خوشبختانه ذخیره‌سازی خون بندناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بندناف رویان بیش از 10 سال است که انجام گرفته و تاکنون بیش از 70 هزار نمونه خون بندناف در این بانک ذخیره شده است.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: