صباح زنگنه در گفت‌وگو با تسنیم:

ریاض به دنبال ایجاد فضای روانی مناسب برای خروج از جنگ یمن است

کدخبر: 2110201

به اعتقاد تحلیلگر مسائل غرب آسیا، ولیعهد عربستان ممکن است خروج از جنگ یمن را در محافل مختلف اعلام کرده باشد؛ اما گفته شدن این موضوع در حضور دو مقام آمریکایی آغازی برای ایجاد یک فضای روانی مناسب است.

« صباح زنگنه »، سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی و تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص اعتراف ولیعهد عربستان برای خروج از جنگ یمن در گفت وگو با دو مقام سابق آمریکایی، با اشاره به اینکه ریاض به دنبال ایجاد یک فضای روانی مناسب برای خروج از این جنگ است، بیان داشت: به نظر می رسد این موضوع تا حدودی روشن است و قابل پیش بینی نیز بود؛ چراکه تداوم این جنگ به لحاظ ظرفیت های نظامی و مالی بسیار پرهزینه است.

وی با توجه به تأثیرات تداوم جنگ علیه یمن گفت: این جنگ برای عربستان و بودجه این کشور با توجه به وضعیت کاهش قیمت نفت و کسری بودجه طبعاً یک تهدید ساختاری جدی محسوب می شود. آن هم برای شخصی که خواهان اجرای پروژه توسعه­ ای 2030 است. این نوع پروژه ها نیازمند تزریق امکانات و پول کافی و آرامش مناسب در منطقه است. این شرایط فشار را بر محمد بن سلمان بیشتر کرده است.

سفیر پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی با تأکید بر بی نتیجه بودن تجاوز عربستان علیه یمن اشاره داشت: ریاض نه تنها نتوانسته کشور یمن را به عبدربه منصور هادی متحد خود در این کشور تحویل دهد، بلکه یمنی ها به خاک عربستان نیز وارد شده اند و دفاع خود را به شهرهای این کشور رسانده اند. این وضعیت محتمل بود.

وی با اشاره به هدف اصلی که محمد بن سلمان در جنگ یمن دنبال می­ کرد، افزود: ارائه یک نمایش از قدرت در حمله به یمن زمینه ای بود که محمد بن سلمان تصور می کرد با آن برنامه می تواند تسلط خود را در محیط داخلی عربستان و خانواده آل سعود به اثبات برساند و حال که امورات بر وفق مراد وی پیش رفته است، بنابراین باید خود را از آن موضوع رها کند.

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با توجه به اعتراف محمد بن سلمان برای خروج از جنگ یمن اشاره داشت: ولیعهد عربستان ممکن است این سخنان را در محافل مختلف نیز اعلام کرده باشد؛ اما به نظر می­ رسد گفته شدن این موضوع در حضور دو مقام آمریکایی آغازی برای ایجاد یک فضای روانی مناسب است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: