تسنیم گزارش می دهد

مرکز فیلم‌و‌نمایش بسیج با چه مستندهایی به جشنواره سینما حقیقت می‌رود؟

کدخبر: 2110231

مرکز فیلم و نمایش بسیج، تا امروز ۵ مستند را برای شرکت در جشنواره سینما حقیقت آماده کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، با نزدیک شدن به جشنواره سینما حقیقت در آذر ماه، تب و تاب ساخت مستندها با سوژه های مختلف؛ در میان مستند سازان و مراکز مستند سازی به اوج خود می رسد.مستند سازان تلاش می کنند تا با پرداختن به موضوعات و سوژه های مختلف، مستندهایی قوی تولید کنند و در نهایت آن را به جشنواره سینما حقیقت ارسال کنند.

مرکز فیلم و نمایش بسیج به عنوان یکی از مراکز مستندسازی در کشور نیز آثاری را برای این جشنواره آماده کرده و یا در دست تولید دارد. این آثار با موضوعاتی مانند «پادگان اسپایکر عراق»، «روایت پهلوی دوم»، «شبکه ماهواره ای جم تی وی»، «مهدی بازرگان»، «دفاع مقدس» و ... آماده شده و برای دبیرخانه جشنواره سینما حقیقت ارسال خواهد شد. اگر چه ممکن است آثاری دیگری نیز به این لیست اضافه شود.

در زیر گزارشی از 5 مستند این مرکز که تاکنون برای این جشنواره آماده شده است را ملاحظه می کنید:

اولین مستند، مستندی با موضوع «پادگان اسپایکر عراق» و جنایاتی است که داعش در آن جا انجام داد. در این جنایت، بسیاری از جوانان منطقه به طرز فجیعی کشته شدند. این مستند روایتی از این جنایت و تبعات آن با محوریت یک زن عراقی که شخصیتی شناخته شده در این کشور است، صورت می گیرد. علاوه بر این، روایتی از عراق در زمان صدام و ماجرای حمله آمریکا به عراق نیز انجام می گیرد. واسطه این روایت، یک شبکه محلی است.

این مستند بلند 80 دقیقه ای، پس از اتمام تصویر برداری، آخرین مراحل تدوین خود را پشت سر می گذارد. تهیه کننده و کارگردان این کار وحید چاوش است. البته هنوز حضور این اثر در جشنواره حقیقت قطعی نشده اما به احتمال زیاد نسخه نهایی این مستند تا زمان برگزاری جشنواره آماده می شود.

اثر دوم، مستندی است که براساس مستند سریالی «در برابر طوفان» ساخته مهدی نقویان تولید شده است. حجم عظیم راش های کمیاب که کمتر در مستند «در برابر طوفان» استفاده شد، قرار است در قالب یک مستند سینمایی آماده شده و روایت پهلوی دوم را به صورت سینمایی داشته باشد. اسم اولیه این مستند «13 درس یک پادشاه» است.

این مستند بلند که از تولیدات مشترک اداره فیلم و نمایش بسیج و مرکز مستند سوره است در مراحل اولیه تدوین بوده و برای حضور در جشنواره سینما حقیقت آماده می شود. تهیه کننده و کارگردان این کار، مهدی نقویان است.

سومین مستند، مستندی با عنوان «دوربرگردان» است که به شبکه ماهواره ای جم و اتفاقات درون آن می پردازد. در این مستند به شخصیت سعید کریمیان، مدیر ترور شده این شبکه، پرداخته شده و روایتی از اتفاقات در شبکه صورت گرفته است. نکته مهم در ساخت این مستند این است که این اثر وارد مناسبات اخلاقی این شبکه نشده و فقط به عنوان یک رسانه به آن نگاه کرده است. علاوه بر این، ساخت مستند از دور نبوده و به گونه ای پشت میزی نبوده و به همین جهت دارای سختی های فراوانی است.

این مستند نیمه بلند 50 دقیقه ای که با همکاری بسیج صدا و سیما و مرکز فیلم و نمایش بسیج ساخته شده است، آخرین مراحل تدوین را پشت سرگذاشته و اکنون در حال صداگذاری است. از این مستند یک نسخه سریالی نیز در آینده تولید خواهد شد. کارگردان این مستند آرش سجادی حسینی و تهیه کننده آن علی گلبهاران است.

مستند چهارم، روایتی تاریخی از مهندس مهدی بازرگان و نهضت آزادی است. در این مستند تلاش شده است تا ضمن رعایت انصاف، مصاحبه های زیادی با حامیان بازرگان و شخصیت های جبهه آزادی و ملی صورت بگیرد. فرم خاص گفتگوها در این مستند باعث زیبایی و تنوع در کار شده است.

این مستند بلند 80 دقیقه ای که با مشارکت حوزه هنری و مرکز فیلم و نمایش بسیج ساخته شده است، به تازگی وارد مراحل تدوین شده و برای حضور در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت آماده می شود. کارگردان و راوی این کار علی ملاقلی پور و تهیه کننده آن محمد امین نوروزی است.

اثر پنجم، مستند «مظنه» است. این مستند براساس این سوال اساسی که «قیمت و مظنه جنگ چه قدر است؟» شکل می گیرد. به واسطه همین سوال، تلاش می شود تا به مصادیق دفاع مقدس نزدیک شده و در این راه با بسیاری از یادگاران جنگ، مستندسازان روایت فتح نظیر محمدعلی فارسی، اصغر بختیاری و...، کارشناسان و صاحب نظران و مسئولان مصاحبه می کند. علاوه بر این، برای پاسخ به این پرسش اساسی، به بسیاری از رزمندگان، اسرای آزاده، جانبازان اعصاب و روان و ... نزدیک شده و قصه ی زندگی آن ها را روایت می کند.

این مستند در 50 دقیقه به اتمام رسیده و آماده حضور در جشنواره سینما حقیقت است. تهیه کننده و کارگردان آن سید رضا حسینی است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: