شهردار تهران موزه خوشنویسی ایران را افتتاح کرد

کدخبر: 2110400

محمدباقر قالیباف شهردار تهران عصر امروز ۲۸ مردادماه موزه خوشنویسی ایران را در خانه فولادوند افتتاح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عمارت فولادوند موزه خوشنویسی ایران عصر امروز با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران، عیسی علیزاده رئیس سازمان زیباسازی شهرداری تهران، محمدجواد شوشتری مشاور شهردار تهران، مجید ملانوروزی مدیرکل اداره امور هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدمجتبی موسوی، علی شیرازی، محمد سلحشور، حمیدرضا قلیج خانی، حسن حامدی خواه، امیرعبدالحسینی، قباد شیوا و ... افتتاح شد.

محمدباقر قالیباف در این افتتاحیه با اعلام خبر حل مشکل حقوقی مالکیت تئاتر نصر برای تبدیل به موزه تئاتر گفت: خوشبختانه می توانم همینجا این نوید با بدهم که تئاتر نصر در لاله زار که آقای انتظامی هم همیشه پیگیر تبدیل شدن آن به موزه بودند و سالها با مشکل مالکیتی روبرو بود، مشکلاتش به پایان رسیده و ۳۱ مردادماه قرارداد قطعی واگذاری این ملک به سازمان زیباسازی برای احیای بنا و تبدیل آن به موزه تئاتر اتفاق خواهد افتاد.

وی درباره افتتاح موزه خوشنویسی ایران گفت: اهالی فرهنگ و هنر سرمایه های بزرگ شهر و کشور ما هستند و امیدواریم این مکان روز به روز پررونق تر شود. از همه دوستانی که تلاش کردند تا شاهد این حرکت زیبا باشیم چه آنها که در حوزه سازه و مرمت بنا تلاش کرده اند و چه کسانی که در حوزه اعتبار و کارشناسی تلاش کردند تشکر می کنم. بدون شکل گروه های زیادی دست به دست هم دادند تا این اتفاق رخ بدهد.

قالیباف ادامه داد: هیچ کاری نیست که انجام بشود اما حاشیه ای بر آن نوشته نشود. گرچه زیبنده ما نیست که بگوییم این اتفاقات حاشیه ای طبیعی است اما واقعیت این است که ما در شهرداری تهران باید به دستگاههای نظارتی پاسخ بدهیم که به طور مثال اسناد آثار تهیه شده برای این موزه تقلبی است یا نه و از سوی دیگر کارشناسان وزارت ارشاد با ارزشگذاری بر مجموعه آثار این موزه اعلام می کنند این مجموعه دارای ارزش افزوده است این دوگانگی در اکثر جاها دیده می‌شود اما به هر حال در همین فضا باید قدم به جلو برداشت.

وی بیان کرد: عموما عقب ماندگی ما در این سرزمین ریشه در همین مسائل دارد اما با همه این سختی ها باید گامهایی به پیش برداشت و در مسیر پیشرفت حرکت کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه در ادامه می خواهم دو موضوع بنیادین را مطرح کنم، گفت: من مهرماه سال ۸۴ شهرداری تهران را تحویل گرفتم و در دی یا بهمن ماه بود که در یک بحثی این موضوع را مطرح کردم که ما در شهر می خواهیم چه کار اساسی انجام دهیم همانجا پاسخ دادم ما یک هدف بیشتر نداریم و آن ارتقا کیفیت زندگی شهروندان در بعد مادی و معنوی است. سپس این پرسش مطرح بود که با چه رویکردی می خواهیم به این ارتقا کیفیت برسیم. آن روز گفتم کیفیت زندگی شهروندی از مسیر فرهنگی و اجتماعی می گذرد سپس بحث شد با چه ساختاری می خواهیم این کار را انجام دهیم. آن روز مصمم بر ساختار محله محوری و مشارکت معنی دار مردم در اداره محله ها تاکید کردم. باز بحث شد با چه گامهایی می خواهیم به پیش برویم. گفتم اولین گام در این راستا آگاهی بخشی به مردم است چون معتقدم مهمترین وظیفه ما که هیچ وقت در نظام اسلامی نباید فراموش شود آگاهی بخشی به افراد جامعه است.

وی ادامه داد: باید مردم را به حقوق خود آگاه کنیم تا آنها بدانند که حق مطالبه چه چیزهایی را دارند. خاصیت این آگاهی بخشی این است که وقتی کسی حقوق خود را مطالبه می کند در این مسیر به وظیفه خودش نیز آگاه می‌شود. حتما اولین اتفاق پس از این رویداد این است که مهمترین سرمایه اجتماعی در آن شهر، محله و خانواده شکل می گیرد و سرمایه اجتماعی، اعتماد است. آنچه امروز می توانیم اذعان کنیم در آن شرایط خوبی نداریم. اگر اعتماد اتفاق بیفتد بزرگترین گام برای پیشرفت رخ می دهد که مشارکت معنادار مردم برای حل مشکلات جامعه است.

قالیباف نکته دوم خود را این گونه مطرح کرد: ما از جهت ساختاری باید توجه می کردیم که در شهرداری تهران باید کارها را به چه صورت پیش ببریم. ساختار شهرداری در ایران با ساختار شهرداری های همه کشورهای دنیا متفاوت است فارغ از اینکه آن کشور چه حکومتی دارد و آیا به صورت متمرکز یا فدرال یا جمهوری و پادشاهی اداره می‌شود در حوزه دولت های محلی که شهرداری نامیده می‌شود عمدتا فعالیت آنها به عنوان نهادی عمومی مطرح است که در همه شئونات زندگی مردم مسئولیت به عهده دارد اما در کشور ما ساختار شهرداری به این شکل نیست.

وی بیان اینکه همین امروز که ما در حال افتتاح موزه خوشنویسی ایران هستیم می توانم بگویم که این کار در ساختار شهرداری قانونی نیست البته اگر فردا نگویند همه کارهای شهرداری غیرقانونی است و به قبل و بعد از حرف های من توجهی نداشته باشند. در واقع می خواهم بگویم که ما با یک مشکل ساختاری روبرو هستیم که ما را با این چالش روبرو می کند که چگونه به سمت ارتقا کیفیت زندگی برویم.

قالیباف اظهار کرد: از همه اینها گذشته باید شاخص های یک جامعه اسلامی را هم در نظر بگیریم و بدانیم که آن شاخص ها چیست؟ یک جامعه اسلامی دو ویژگی را حتما نباید داشته باشد و دو ویژگی را حتما باید داشته باشد. فقر و تکاثر دو ویژگی است که در جامعه اسلامی نباید دیده شود و تعلیم و تکریم دو ویژگی ای است که در جامعه اسلامی باید ترویج شود. با این شاخص ها ارزیابی جامعه امروزمان را چگونه می بینیم؟

وی در ادامه با بیان یک مثال برای تبیین بیشتر عملکرده و کارکردهای این شاخص ها و اهداف گفت: حدود ۷ سال قبل در جمعی از عزیزان به این موضوع اشاره کردم که ای کاش همه بخش های جامعه ما از اقتصاد تا فرهنگ و هنر حول موضوع استقلال جامعه حرکت می کرد و استقلال جامعه به این معناست که آن جامعه باید مولد باشد بعد این سئوال مطرح شد که چه چیزی باید تولید کنیم؟ جواب این است که باید قدرت، ثروت، معرفت و منزلت تولید کنیم. کارویژه دولت ها در نظام عریض و طویل بروکراسی و سنگین اجرایی و اداری کشور همین است که این ۴ عنصر را به شکل درست به یکدیگر تبدیل کند. به این معنا که منزلت را به ثروت یا معرفت را به ثروت تبدیل کند در حالی که در جامعه امروز ما شاهد هستیم که قدرت به ثروت و ثروت به قدرت و بعضا از مسیر نادرست تبدیل می‌شود و آنچه ناممکن به نظر می رسد این است که منزلت به قدرت تبدیل شود.

شهردار تهران تصریح کرد: امروز همه شاخص های اقتصادی را که نگاه کنید می بینیم که همه گرایش های سیاسی و همه اقتصاددان ها قبول دارند که در حوزه مسکن در یک دهه گذشته رشد منفی ۱۶ درصد را داشته ایم در واقع اگر اقتصاد مثبت باشد هم هیچ کس نمی گوید در حوزه مسکن ما این رشد منفی را نداشته ایم. اما اگر به شاخص های بانک مرکزی در سال ۹۴ و ۹۵ در شهر تهران نگاه کنیم نشان می دهد که منطقه ۱۲ که هویت تاریخی و ملی و مذهبی تهران در آن خلاصه شده است (حصار ناصری) و در ۵۰ سال گذشته در بدترین شرایط بسر می برده در بخش مسکن رشد مثبت داشته است اما چرا؟

وی ادامه داد: ما ۵ سال قبل طرحی را به شورای شهر بردیم برای ارتقا کیفیت زندگی در منطقه ۱۲ که با فراز و نشیب ها و مخالفت های بسیار تصویب شد. آنچه در آن طرح مد نظر قرار دادیم نقش فرهنگ و هنر و رویکردهای اجتماعی برای بالا بردن کیفیت زندگی در این منطقه بود. روزنامه های آن دوران را که نگاه کنید به شکل های مختلف مورد آماج نقد قرار گرفتیم اما امروز در شاخص های بانک مرکزی برای شهر تهران و در بخش مسکن تنها منطقه ای که رشد مثبت دو رقمی داشته منطقه ۱۲ است. این نشان می دهد که گرچه سازه نقش مهمی دارد اما زیربناهای اجتماعی و فرهنگی و توجه به آگاهی سازی مردم برای ارتقا شاخص های زندگی و رشد تا چه حد مهم است.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران هیچ وظیفه قانونی در مسائل میراث فرهنگی ندارد، اظهار کرد: امروز بزرگترین دغدغه ما در شهرداری بحث های میراث فرهنگی است و حتی اجازه بدهید بگویم بعضی وقت ها نیازمند همان بزک هایی در شهر هستیم که نقد می‌شود. به طور مثال به عکس های خیابان انقلاب در ۲ سال قبل و امروز نگاهی بیندازید و ببینید اصلاح نماها که بعضی به آن بزک می گویند چه ضرورت اجتناب ناپذیر بوده است ضمن اینکه در این ۱۲ سال کارهای بسیار ماندگاری در شهر رخ داده است. اینکه تصمیم بگیریم وسیله نقلیه به باب همایون و ناصرخسرو رفت و آمد نکند اصلا کار راحتی نبود اما همین تصمیمات مرکز شهر را از رشد منفی نجات داد هرچه که رویکرد ساخت و ساز و معماری درست با رویکرد ایرانی - اسلامی به آن کمک کرده است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هرگز در طول ۱۲ سال گذشته یک لحظه از موضوعاتی فرهنگی و اجتماعی در بعد توسعه زیرساخت های شهری غفلت نکردیم و با کمک خرید جمعی تلاش کردیم این شاخص ها تکان بخورد. به طور مثال اقتصاد سینمای ایران به این دلیل تکان خورده است که رشد صندلی ها در بعد کمی و کیفی در پایتخت را شاهد بوده ایم و یا در یک دهه گذشته شاهد رشد سالن های تئاتر از بعد کمی و کیفی بوده ایم. در عرصه کتاب و کتابخوانی از ۷۰ کتابخانه در ۱۰ سال قبل امروز به بیش از ۴۰۰ کتابخانه رسیده ایم که این کتابخانه ها از کتابخانه های محلی تا باغ بزرگ کتاب را در بر می گیرد.

شهردار تهران همچنین با اشاره به نقدهایی که به زیباسازی پل صدر می‌شود، نیز گفت: از آن روزی که ما شهرداری را تحویل گرفتیم تا به امروز تعداد خودرو در تهران به ۲ برابر رسیده است. آن روزها قریب به دو میلیون خودرو در پایتخت تردد می کرد و امروز ۴ میلیون خودرو. شهرداری مسئول جلوگیری از ورود خودرو به شهر نیست اما همین جا می توانم چندین شهر در دنیا را مثال بزنم که قیمت پلاک خودرو از قیمت خودرو بیشتر است تا مردم به سمت خرید خودرو نروند. می توانم این را بگویم که یک زمان ما ۳۰ کیلومتر مترو در شهر داشتیم و امروز ۳۰۰ کیلومتر مترو و با این وجود تعداد خودروهای ما هم دو برابر شده است. پس ما ناگزیر هستیم که بزرگراه بسازیم. ساخته شده بزرگراه صدر یک امر ناگزیر بود از بعد فنی و معماری و اجرا این پروژه جزو ۱۰ پروژه اول دنیا قرار گرفته است اما ممکن است از نظر زیبایی، هنرمندان نظر دیگری درباره اش داشته باشند. آنها که از منظر سازه به پل صدر نگاه می کنند معتقدند بتن به خودی خود زیباست. ما همان روزهای ساخت پل صدر ۴ جلسه با کارشناسان داخلی و خارجی برای زیباسازی پل برگزار کردیم و به اتفاق نظری نرسیدیم اما شش ماه قبل یک مجموعه طراحی برای زیباسازی پل صدر قطعی شد که اجرایی می‌شود.

قالیباف در پایان صحبت های خود بار دیگر با تشکر از کسانی که در مرمت بنای فولادوند و راه اندازی موزه خوشنویسی ایران همکاری داشته اند تشکر کرد و پس از تقدیر از برخی دست اندرکاران راه اندازی این موزه و بازدید از موزه خوشنویسی ایران رسما این موزه را افتتاح کرد.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: