رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با فارس:

تحمیل نیرو به آموزش و پرورش خارج از «دانشگاه فرهنگیان» آسیب‌زاست/ اجرای «نظام دوری» به تأخیر افتاده است

کدخبر: 2110460

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه معلمی کاری حرفه‌ای و تخصصی است، گفت: تحمیل نیرو به آموزش و پرورش، خارج از دانشگاه فرهنگیان به ما آسیب زده است و چنین تحمیلی خلاف سند تحول بنیادین است.

حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با بیان اینکه معلمی کاری حرفه ای و تخصصی است، اظهار داشت: تحمیل نیرو به آموزش و پرورش، خارج از دانشگاه فرهنگیان به ما آسیب زده است و چنین تحمیلی خلاف سند تحول بنیادین است.

وی افزود: ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان یک تبصره برای رفع محدودیت بود اما به عنوان یک اصل مورد تمسک قرار می گیرد و هر روز قانون خلق الساعه ای ایجاد می شود و افرادی به عنوان معلم با دوره ای کوتاه جذب می شوند در حالی که معلمی علاوه بر سنجش اخلاقی به گذراندن دوره های تخصصی هم نیاز دارد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: به کارگیری سرباز معلم، نیروهای حق التدریس و معلمان دوره ندیده برای تدریس، خلاف سند تحول بنیادین است؛ همان گونه که افسر باید از دانشگاه افسری بیرون بیاید، هر فردی هم برای معلم شدن باید دوره های حرفه ای و تخصصی لازم را در دانشگاه فرهنگیان بگذراند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اگر معلمی در دوره ابتدایی از دوره متوسطه سخت تر نباشد آسان تر نیست، گفت: آموزش ابتدایی تخصص لازم دارد و چون در ارزشیابی توصیفی آموزش و اطلاعات لازم به معلمان نشد، این شیوه به خوبی اجرا نشد.

وی تصریح کرد: آموزگار دبستان باید آموزش جامع دیده باشد و تکنیک ارتباط با دانش آموز را کاملاً بداند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به این نکته که ارزشیابی فرآیندی از یاددهی و یادگیری است، عنوان داشت: ارزشیابی به عبارت دیگر، ارزیابی خود معلم است تا نقاط ضعف تدریس خود را بشناسد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی اضافه کرد: قرار بود دوره ابتدایی، به صورت دو مقطعی یا نظام دوری باشد به این نحو که دانش آموز اول، دوم و سوم ابتدایی باید با یک معلم پیش بروند و یک آموزش جامع را در 3 سال فرابگیرند و سپس مقطع چهارم، پنجم و ششم را در یک مدرسه دیگر با معلم واحد یا خوشه ای بگذرانند.

وی با اشاره به نقدهایی که به حضور همزمان دانش آموز پایه اول و ششم در یک مدرسه می شود، عنوان داشت: این اعتراض درست است و بنا نبود که این روند ادامه داشته باشد؛ قرار بود ظرف 5 سال بتوانیم آنها را تفکیک کنیم و این اتفاق شدنی است و باید انجام شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: