اندیشکده چتم هاوس گزارش داد

پیام‌های روسیه با برگزاری رزمایش «زاپاد» و تلاش برای خنثی سازی لفاظی‌های غرب

کدخبر: 2110482

اندیشکده انگلیسی با تحلیل رزمایش بزرگ روسیه و بلاروس در ماه آینده میلادی نوشت: مسکو برای خنثی کردن لفاظی‌های ضد روس و تضعیف کسانی که نسبت به موضع تهاجمی کرملین هشدار می‌دهند مایل است عملکردی آرام اتخاذ کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزای فارس، اندیشکده «چتم هاوس» در تحلیلی پیرامون رزمایش بزرگ روسیه به نام «زاپاد» که قرار است سپتامبر سال جاری برگزار شود، نوشت: روسیه و بلاروس در حالی آماده برگزاری رزمایش «زاپاد» در سپتامبر می شوند که این امر موجب نگرانی هایی در کشورهای همسایه روسیه و بلاروس شده است.

*ترس غرب از رزمایش های روسیه

بر اساس این گزارش، هرگونه رزمایش موجود در تقویم نظامی روسیه موجب بیشترین هیجان و نگرانی می شود زیرا این موارد بیشترین شباهت تمرینی برای حمله به همسایگان دیگر را دارند. در نتیجه، این رویداد توجه بیشتری را نسبت به دیگر رزمایش های روسیه موجب می شود. آنچه که در رزمایش سال جاری زاپاد رخ دهد مهم است و آمریکا، ناتو و به ویژه کشورهای هم مرز دچار بحران شده از نزدیک شاهد این رزمایش خواهند بود تا آخرین توانایی های روسیه و روش های نظامی این کشور را فرا گیرند.

یک دلیل دیگر نگرانی این است که روسیه قبلا از شمار زیاد نیروهای نظامی حاضر در رزمایش های بزرگ برای راه اندازی عملیات نظامی واقعی علیه هر دو کشور گرجستان و اوکراین استفاده کرده است. برخی در لهستان، لیتوانی و به ویژه اوکراین بیم آن را دارند که زمایش سال جاری زاپاد می تواند پوششی را برای آماده سازی ماجراجویی نظامی دیگر روسیه فراهم کند.

*نقش بلاروس

اندیشکده انگلیسی نوشت: اما این رزمایش به طور کلامل روسی نیست بلکه بلاروس نیز در آن مشارکت دارد. بلاروس که به طور رسمی متحد روسیه است خود را در موقعیت دشواری دشمنی مسکو با غرب سهیم نگذاشته و خواهان بی طرفی در رویارویی روسیه و ناتو است. اما در عین حال این کشور در نگرانی خطر ستیز غیر منتظره در منطقه با ناتو سهیم است و به دنبال راه هایی برای جلوگیری از شعله ور شدن اوضاع است. چتم هاوس با اشاره به تلاش های بلاروس برای این که روس ها از این عرصه برای عملی خصمانه علیه ناتو بهره نبرند، نوشت: در همین رابطه مقام های مینسک از تعداد زیادی از ناظران نظامی و وابستگان دفاعی ناتو و کشورهای غیر عضو ناتو و همچنین سازمان های بین المللی نظیر سازمان امنیت و همکاری اروپا و صلیب سرخ برای مشاهده بخش هایی از این رزمایش دعوت کرده اند. بلاروس همچنین در حال برنامه ریزی ارائه گزارش هایی به ناتو و کشورهای غربی در مورد نحوه اجرای این رزمایش به موازات اطلاعاتی است که به روسیه می دهد.

*فرضیه های موجود

چتم هاوس سپس نوشت: اینک نظریه های مختلفی در مورد چگونگی استفاده روسیه از مزایای نظامی این رزمایش مطرح شده است. غیر معمول ترین این نظریه حمله نظامی واقعی به همسایگان عضو ناتوی روسیه و اقدام احتیاطی آمریکا و دیگر کشورها با افزایش شمار نیروهای و تجهیزات دفاعی در کشورهای حوزه بالتیک به طور موقت است. فرضیه ای پایین تر نیز این است که نیروهای روسی حاضر در این رزمایش بتوانند در خاتمه در قلمروی بلاروس باقی بمانند . در حالی که حضور یگان های بزرگ روسیه در قلمروی بلاروس «چشم اندازی بعید» به نظر می آیند، احتمال دیگری که مطرح شده این است که تجهیزات نظامی بدون پرسنل روسیه به عنوان بخشی از رویکرد «پیش موضع گیری» این کشور برای اقدام نظامی آینده علیه همسایگانی چون لیتوانی یا لهستان، یا به اصطلاح شکاف «سوواوکی» از خود بلاروس باشد.

چنین حرکتی از سوی روسیه می تواند منجر به واکنش ناتو با گماردن تعدادی نیروی اضافی در کشورهای بالتیک و لهستان تحت برنامه ناتو در اروپای شرقی تحت عنوان «حضور افزایش یافته» باشد. اما این نیز نیاز به همکاری و توافق از جانب مینسک دارد که با توجه به پیشینه مقاومت بلاروس برابر افزایش میزان زیرساخت های نظامی روسیه در این کشور درست نمی باشد .

*روسیه دنبال تنش زدایی است

در عین حال، روسیه نیز اینک دلیلی خوب برای کاستن از ستیز تا راه اندازی ماجراجویی های نظامی جدید دارد. با توجه به میل وافر روسیه در کاهش تحریم های تحمیل شده آمریکا و اروپا ،مسکو می تواند برای خنثی کردن لفاظی های ضد روس و تضعیف کسانی که نسبت به موضع تهاجمی کرملین هشدار می دهند، عملکردی آرام داشته باشد.

در خاتمه این مطلب آمده است: روسیه در حال حاضر تهدیدهای لفظی طراحی شده برای ارعاب غرب را با پیام متضاد دیگر مبنی بر این در هم آمیخته، یعنی کسانی که از تهدیدهای نظامی روسیه می هراسند افرادی غیر قابل کنترل هستند که در قرن گذاشته زندگی کرده و تمایل شدید به دوره جنگ سرد دارند.

اینک با این سطح هشدار غرب نسبت به فعل و افعال های ممکن در رزمایش آینده ، اگر این رزمایش بدون حادثه خاتمه یابد، مسکو می تواند به راحتی بگوید که ما چنین موردی را به شما گفته بودیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: