در حاشیه نژادپرستی‌ها در آمریکا

آقای ترامپ متشکریم

کدخبر: 2110491

محمدرضا ترکی در یادداشتی کوتاه به ریشه نژادپرستی در آمریکا و دیدگاه‌های فیلسوفان بزرگ مغرب‌زمین در این خصوص اشاره می‌کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، درگیری ها میان راست گرایان افراطی و مخالفان آنها در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا در چند روز گذشته در صدر اخبار رسانه های جهان قرار گرفته است. درگیری ها کم و بیش ادامه دارد، تاکنون 30 نفر زخمی شده اند و سازمان ملل نسبت به گسترش نژادپرستی در آمریکا هشدار داده اند. از منظر کارشناسان، درگیری های اخیر نمودی از تعارضات میان آمریکایی هاست که احتمال بروز یک جنگ داخلی در این کشور را تقویت می کند. درگیری های اخیر و رفتار مخالفان با یکدیگر بازتاب گسترده ای در رسانه های جهان داشت. از سوی دیگر، عدم موضع گیری روشن رئیس جمهور آمریکا درباره اتفاقات اخیر در این کشور، انتقادات بسیاری به همراه داشت.

تاکنون مطالب مختلفی در شبکه های اجتماعی راجع به این موضوع منتشر شده است. محمدرضا ترکی، از اساتید دانشگاه، در یادداشتی کوتاه در کانال تلگرامی اش به این موضوع پرداخته و این اتفاق را ریشه در تاریخ آمریکا می داند:

***

در حاشیه نژادپرستی های آقای ترامپ و ریشه آن در تفکر مغرب زمین کسانی که از مواضع آقای ترامپ در زمینه نژادپرستی تعجّب می کنند و تصوّر می کنند رفتار او یک استثناست، خوب است این مقاله دکتر فرج الله احمدی، استاد تاریخ دانشگاه تهران را با عنوان «عصر روشنگری؛ کویکرها و الغای تجارت برده در بریتانیا» بخوانند تا بدانند بزرگ ترین متفکّران غرب و کسانی که ما آن ها را پیامبران آزاداندیشی و لیبرالیسم و دموکراسی و حقوق بشر می پنداریم، مواضع سهمگین تری از آقای ترامپ در این زمینه داشته اند. ما شاید از آقای ترامپ باید تشکّر هم بکنیم که حقیقت فرهنگ غربی را بدون ریاکاری زیاد اعلام می کند!

دکتر احمدی به خوبی از تجارت پرسود میلیون ها برده سیاه در آن روزگار به دست اروپاییان سخن می گوید و مستنداً ثابت می کند که تا اواسط قرن هجدهم روشنفکران غربی نیز بر برده داری رایج در اروپا که، می دانیم قابل مقایسه با برده داری در مشرق زمین نبوده و متضمن خشن ترین و غیرانسانی ترین رفتارها با سیاهان ربوده شده از افریقا بوده، صحّه می گذاشته و آن را تأیید می کرده اند.

نویسنده دیدگاه های فیلسوفان بزرگ مغرب زمین، از قبیل توماس هابز و جان لاک و منتسکیو را در زمینه قانونی بودن تجارت برده و مستثنا بودن بردگان از حقوق انسانی شرح و نشان می دهد که برخی از این پیامبران آزادی و آزاداندیشی و قراردادهای اجتماعی خود به شغل شریف تجارت برده اشتغال داشته و از فروش سیاهانی که به غیرانسانی ترین شکل از افریقا ربوده می شدند و به بردگی درمی آمدند، سود می برده اند!

او به ما می گوید که در میان متفکران عصر روشنگری دیوید هیوم، کانت و ولتر دیدگاه های کاملاً نژادپرستانه داشته و رسماً نابرابری نژادی و فرودستی سایر نژادها نسبت به سپیدپوستان را با بیان نظریّاتی تأیید می کرده اند و بیانیّه حقوق بشر و حقوق شهروندی مجلس ملی فرانسه نیز که از اسناد حقوق بشر در دنیای امروز به شمار می آید، رسماً بردگان را مستثنا کرده بوده و... .

طبعاً با چنین پیشینه تاریخی و فرهنگی نباید از رشد روزافزون تفکرات نژادپرستانه در دنیای غرب و حمایت اشخاصی مثل آقای ترامپ از آن چندان شگفت زده شد!

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: