پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت:

نمی‌توانیم ارزشیابی کیفی‌‌‌‌‌‌‌‌ ـ‌ توصیفی را کنار بگذاریم/ به کیفیت معلمان دوره ابتدایی توجه نمی‌شود

عنوان

پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت گفت: برای راهی که در اجرای ارزشیابی کیفی‌ ـ‌ توصیفی رفته‌ایم، هزینه‌های زیادی صرف شده است، از این رو نمی‌توانیم به عقب برگردیم و آن را کنار بگذاریم.

محمد حسنی پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت و دانشیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفت وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص مشکلات اجرای برنامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی اظهار داشت: ارزشیابی کیفی ـ توصیفی ایده ای بود که در نظام های آموزشی بسیاری از کشورهای جهان تجربه شده بود؛ در عین حال در کشور ما نیز بعد از تحلیل کیفیت آموزش و یادگیری و بررسی علل ضعف دانش آموزان در ارزشیابی های «تیمز»، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که بخش قابل توجهی از مشکل افت کیفیت آموزش و یادگیری به سبک ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مربوط می شود.

وی افزود: بدین ترتیب بر اساس درخواست شورای عالی آموزش و پرورش و معاونت آموزش عمومی آن زمان، پژوهشی پیرامون ارزشیابی اثربخش برای بهبود آموزش و یادگیری در دوره 3 سال اول ابتدایی آغاز کرده و پس از آماده شدن، بر اساس آن پژوهش، طرحی را آماده و آزمایشی اجرا کردیم.

حسنی با بیان اینکه این طرح بر اساس نظریه ارزشیابی برای یادگیری طراحی شده است، گفت: کشورهای دیگر نیز بر اساس این نظریه، مدل های مناسب خودشان را طراحی و اجرا کردند، ما هم مطابق شرایط کشور خود مدلی را استخراج و اجرایی کردیم.

پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت اضافه کرد: 5 سال آغازین اجرای طرح ارزشیابی کیفی ـ توصیفی، 2 مطالعه ارزشیابانه توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش صورت گرفت و این مطالعات نشان داد اجرای برنامه ارزشیابی کیفی ـ توصیفی باعث بی سوادی دانش آموزان نشده و برعکس باعث بهبود فضای عاطفی کلاس ها و کاهش استرس یادگیری دانش آموزان شده است.

وی تصریح کرد: در اجرای آزمایشی طرح ارزشیابی کیفی ـ توصیفی مشکلی جدی وجود نداشت اما در خصوص نحوه استقرار سراسری آن در کل کشور مشکلات و چالش هایی پیش بینی می شد اما با این وجود در بین مدیران وزارت آموزش و پرورش آن زمان، حساسیتی نسبت به این چالش ها وجود نداشت و سرانجام هم بعد از ابلاغ مجوز اجرای سراسری، با حداقل آماده سازی زیرساخت ها اجرا شد.

حسنی با انتقاد از نگاه سنتی در آموزش و پرورش به اجرای طرح های جدید، بیان داشت: زمانی که قرار است ایده نوآورانه ای اجرا شود نگاه به صورت سنتی، مکانیکی است؛ گویی در هر تغییر و تحول قرار است قطعه ای از یک دستگاه مکانیکی عوض شود، در حالی که تحولات در سیستم های انسانی قرار است در سازوکار انسانی تغییری ایجاد کند.

پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت ادامه داد: شخصاً موافق یکباره اجرا شدن این طرح نبودم و نظرم بر این بود که باید با حوصله تر به انتشار ارزشیابی کیفی ـ توصیفی بپردازیم؛ پذیرفتن اجرای کشوری گام بزرگی بود اما اجرای ناگهانی و بدون آماده سازی زیر ساخت های نرم افزاری و سخت افزاری، عوارضی به دنبال داشت که هم اکنون شاهد آن هستیم.

وی عنوان کرد: اجرای این مدل پیچیده نیاز به بالا رفتن سطح سواد حرفه ای معلمان داشت؛ ارتقای دانش و مهارت حرفه ای معلمان با یک دوره ساده و کم رمق ضمن خدمت بیست ساعته میسور نبود و ما بدون در نظر گرفتن این مؤلفه های مهم شروع به اجرای این طرح کردیم.

حسنی اضافه کرد: دفتر تألیف کتاب های درسی هم باید به صورت هماهنگ تمام کتاب های درسی را متناسب سازی می کرد؛ تلاش بسیاری انجام شد اما ایده آل نبود.

وی افزود: در معاونت نیروی انسانی باید دوره های ضمن خدمت کافی و با کیفیت اجرا می شد که به دوره های آموزشی بسیار کوتاه مدت و نه چندان قوی بسنده شد، به دلیلِ همین آموزش های کم مایه است که بدفهمی های بسیاری درباره ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در سراسر کشور و بین بسیاری از کارگزاران نظام آموزشی جاری و شایع است.

پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت با بیان اینکه جمعیت کلاس های درس به دلیل برخی تغییرات در نیروی انسانی مثل طرح تعدیل نیروی انسانی و اجرای غافگیرانه ساختار 3ـ3ـ6 برای ارزشیابی کیفی توصیفی متناسب نشد، گفت: بدین ترتیب ارزشیابی کیفی ـ توصیفی علی رغم آنکه ابتدا بسیار مورد توجه بود اما بعد از گذشت چند سال زمزمه های مخالفت با آن شروع شد.

حسنی با انتقاد از حضور معلمان دوره متوسطه و رشته های نامرتبط در دوره ابتدایی بیان داشت: اولویت آموزش و پرورش این است که کلاس ها خالی از معلم نباشد و گاهی دبیران مقاطع بالاتر ناچاراً در کلاس های دوره ابتدایی مشغول به تدریس می شوند که این بسیار مشکل زاست و از این ناحیه هم نارضایتی از برنامه ارزشیابی کیفی ایجاد می شود.

وی در خصوص وجود برخی زمزمه های کنار گذاشتن روش ارزشیابی کیفی ـ توصیفی با توجه به نارضایتی ها، تصریح کرد: برای راهی که رفته ایم هزینه های زیادی صرف شده است و معلمان تا حد توانشان ارزشیابی کیفی ـ توصیفی را در کلاس درس وارد کرده اند، از این رو نمی توانیم به عقب برگردیم و آن را کنار بگذاریم؛ تنها راه پیش رو ارتقای حرفه ای معلمان است و مسئولین باید به جد در بحث چگونگی آموزش معلمان کار کنند، ایراد از برنامه نیست بلکه ایراد از نحوه اجرا بوده است.

پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت عنوان داشت: باید در فرایند گسترش و استقرار ارزشیابی کیفی ـ توصیفی بازنگری انجام شود؛ لازم است تغییر و تحولات دائماً رصد شوند و ناظران علمی فرآیند اجرا و گسترش را از استان ها گزارش دهند و کارگروهی گزارش ها را تحلیل کرده و مداخله های اصولی و مناسب در روند اجرا طراحی و انجام شود.

حسنی تصریح کرد: این مهم نیازمند هماهنگی درون بخشی و عزم ملی یعنی هماهنگی برون بخشی است، بدون عزم ملی شرایط اجرای برنامه بهبود جدی نخواهد یافت.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

کلمه های کلیدی

ارسال نظر

چهره‌های فرهنگی و هنری پاسخ می‌دهند

نوحه محبوب شما کدام است؟

حسن مقتل

گفتگویی شنیدنی و متفاوت با شاعران سرشناس کشور همراه با شعرخوانی و مقتل‌خوانی آن‌ها که در دهه اول محرم هر روز یک قسمت از آن در «نسیم آنلاین» منتشر خواهد شد.

آوای زنگ قافله ...

بمناسبت آغاز ماه محرم، نماهنگ "آوای زنگ قافله" با مداحی حاج میثم مطیعی در «نسیم آنلاین» منتشر می شود.

۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومن می ارزه!؟

این قسمت از مجموعه ویدئوهای "فرجه" به ورودی پر هزینه دانشگاه صنعتی شریف پرداخته است.

مهم‌ترین مطالب سرویس

سردار اشتری در حاشیه بازدید از پاسگاه مرزی خسروی؛
تحرکات گروهک های تروریستی در آن سوی مرزها خنثی می‌شود
معاون فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی:
کارگران فاقد بیمه برای بیمه شدن اقدام کنند
  • پر بیننده‌ترین
  • پر بحث‌ترین