جشن شکوفه‌ها ۲۹ شهریور برگزار می‌شود/جزییات برنامه‌های جشن بازگشایی مدارس

کدخبر: 2111081

شیوه‌نامه بازگشایی مدارس در مهر ۹۶ از سوی آموزش‌وپرورش شهر تهران ابلاغ شد و براین اساس وظایف شورای بازگشایی مدارس تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شیوه نامه بازگشایی مدارس در مهر 96 از سوی آموز ش وپرورش شهر تهران ابلاغ شده است.

براساس این دستورالعمل؛ پروژه مهر به منظور ارتقای کمی و کیفی فعالیت های آموزش و پرورش در آستانه بازگشایی مدارس و توفیق هرچه بیشتر در امر تعلیم وتربیت طراحی شده است چرا که شناخت عینی مشکلات و تگناهای موجود واحدهای آموزشی ضمن کاربرد به موقع تشویق با هدف بهینه سازی عملکرد نیروی انسانی و هدایت برنامه ها در شروع سال تحصیلی تنها از طریق حضور فعال مدیران کل، معاونان و کارشناسان ستاد و صف وزارت آموزش و پرورش با همدلی و همزبانی سایر مسئولان و سایر دستگاه ها قابل حصول است.

* اهداف پروژه مهر

برنامه محور شدن فعالیت ها و تمهید سازوکارهای لازم جهت بازگشایی هرچه باشکوهتر مدارس و ارتقای کیفیت خدمات تربیتی مدارس. بنابراین لازم است مدیران مناطق و مدارس اقدامات موثری را به منظور اجرای جشن ملی بازگشایی مدارس طراحی و اجرا کنند تا نقش و خاطره این روز به یادماندنی در اذهان دانش آموزان باقی بماند.

* سیاست های اجرایی

توجه برنامه ها به اسناد بالادستی و ضوابط و مقررات، اتخاذ سیاست کاهش تمرکز و تفویض اختیار.

استفاده از ظرفیت های موجود، توان علمی و عملی و مشارکت تمام عوامل سهیم و موثر در برنامه ریزی برای اجرای مطلوب و بهتر آیین ملی بازگشایی مدارس. استفاده بهینه از ظرفیت ها، تبلیغ و تبیین اهمیت جشن و روز ملی بازگشایی مدارس.زمینه سازی جلب مشارکت فعال دستگاهها و نهادهای خارجی آموزش و پرورش و مردم.

بهره گیری از مشارکت تمام معلمان، دانش آموزان و اولیا در تحقق این هدف.افزایش انگیزه مدیران و معلمان با ساماندهی مناسب و نظارت ارزیابی مستمر فرآیندهای اجرایی.

شورای جشن ملی بازگشایی مدارس (پروژه مهر 96) به منظور برنامه ریزی و هماهنگی تمام فعالیت ها وتمهید مقدمات بازگشایی مدارس براساس 5 محور سازماندهی، تعمیر و تجهیز، توجیه و تبلیغ و اطلاع رسانی، تأیید صلاحیت و نظارت و ارزیابی تشکیل می شود.

وظایف شورای استانی جشن ملی بازگشایی مدارس عبارت است از:

برنامه ریزی و تعیین فعالیت های اداره کل آموزش و پرورش در جهت اجرای جشن ملی بازگشایی مدارس در قالب پروژه مهر 96.

توجیه تبلیغ و اطلاع رسانی به ذی نفعان.نظارت بر اجرای بهینه فعالیت های استانی، ادارات تابعه و مدارس دولتی و غیردولتی در اجرای جشن ملی بازگشایی.

براین اساس کارگروه سازماندهی به منظور حسن اجرای فعالیت های این حوزه تشکیل می شود و وظایف آن عبارتند از:

رعایت مفاد شیوه نامه ساماندهی ثبت نام دانش آموزان و نوآموزان سال تحصیلی 96-97.اجرای شیوه نامه نقل و انتقالات.انجام موارد تفاهم نامه توسعه سنواتی.

ساماندهی و توزیع نیروی انسانی به ویژه در رشته های تخصصی و پایه و در حد امکان عدم استفاده از نیروها در رشته های غیرمرتبط.ساماندهی نیروی انسانی، فضا و تجهیزات با توجه به هدایت تحصیلی دانش آموزان پایه نهم.ساماندهی انتصاب مدیران.

برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی ضمن خدمت.مطابقت پستهای متعلق به هر آموزشگاه یا آمار دانش آموزان ثبت نام شده در سامانه سناد.تعیین تراکم دانش آموزی و ابلاغ آن به مناطق.

ساماندهی عملکرد منطقه یا شهرستان در فرآیند شناسایی کودکان لازم التعلیم و تکمیل پوشش تحصیلی و پوشش حداکثری دوره پیش دبستانی.ساماندهی سنجش آمادگی تحصیلی و سلامت کودکان بدو ورود به دبستان.اولویت چینش مدارس در نوبت صبح.آموزش و آمادگی همیاران پلیس مدرسه برای بازگشایی مدارس.

کارگروه تعمیر و تجهیز جهت آماده سازی مدارس دولتی وغیردولتی برای سال تحصیلی جدید تشکیل می شود. همچنین ستاد پروژه مهر انتظار دارد که در سال جاری توجه به تعمیر و تجهیز مناطق روستایی، کلاسهای چند پایه، کلاس های ضمیمه پیش دبستانی و کلاس های استثنایی در اولویت قرار داده شود.

برخی از وظایف این کارگروه عبارتند از:

آماده سازی و رعایت اصول ایمنی و استاندارد فضای فیزیکی و کاربردی مدارس( آب سالم، سرویس های بهداشتی، جدا بودن سرویس های بهداشتی از آب خوری و تجهیزات و وسایل مناسب و استاندارد) و تأمین فضای لازم جهت استقرار کلاس و ایمن سازی فضا و تجهیزات مربوط به درس تربیت بدنی، اتاق بهداشت، کارگاه ها، آزمایشگاه.

تعمیر و تجهیز آزمایشگاه ها به تفکیک موضوعی کارگاه ها، کتابخانه ها و وسایل ورزشی.

تهیه و تجهیز فضا و ابزار مناسب جهت کانون هنجار یابی قامتی و حرکات اصلاحی.

توزیع به موقع بسته های آموزشی با هماهنگی سازمان پژوهش.تهیه تجهیزات و وسایل آموزشی.

تمهید مقدمات جهت انجام تعمیرات جزئی در مدارس.

کارگروه توجیه، تبلیغ و اطلاع رسانی تمام فعالیت های فرهنگ سازی که آمادگی های لازم را برای بازگشایی مطلوب مدارس ایجاد می کند برعهده دارد.

برخی از وظایف این کارگروه عبارتند از:

پوشش خبری مناسب با هدف آشنا کردن دانش آموزان و اولیا از نحوه ثبت نام.

دعوت از خانواده شهدا، جانبازان، آزادگان، مسئولان شهری و همکاران و مدیران بازنشسته جهت حضور در مراسم بازگشایی مدارس.

دعوت از ورزشکاران، قهرمانان و مدال آوران ورزشی که دارای منش و روحیه جوان مردی و پهلوانی هستند در مراسم بازگشایی مدارس.

کارگروه تعیین صلاحیت نیز با هدف تأیید صلاحیت این افراد تشکیل می شود:

تأیید صلاحیت نیروهای جدیدالانتصاب. تأیید صلاحیت و ساماندهی سرایداران.تأیید صلاحیت افراد مشمول تقدیرنامه و ارسال صورت جلسه ها به دبیر شورای پروژه مهر استان.

کارگروه نظارت و ارزیابی نیز نظارت بر روند کلی اجرای پروژه مهر را برعهده دارد و وظایف آن عبارتند از:

نظارت بر ثبت نام نوآموزان و دانش آموزان به ویژه پایه دهم.نظارت بر چگونگی هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم.نظارت بر نقل و انتقالات معلمان. نظارت بر آیین نامه انتصاب افراد به خصوص مدیران مدارس و معاونین آن. نظارت بر صدور ابلاغ برای تمام کارکنان.تهیه و تدوین برنامه بازدید از مراسم جشن ملی بازگشایی مدارس.

روز شکوفه ها و روز جوانه ها روز چهارشنبه 29 شهریور و جشن ملی بازگشایی مدارس روز شنبه اول مهر 96 برگزار می شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: