بودجه انجمن‌های تجسمی کجا می‌رود؟!

کدخبر: 2111092

عضو هیات مدیره انجمن نقاشان ایران گفت: شاید برگزاری جشنواره تجسمی فجر به این دلیل بوده که نمی‌خواستند هزینه بی‌ینال‌های مختلف را بدهند و در واقع به جای چند دوسالانه، یک سالانه برای نمایش دستاوردهای تجسمی داشته باشند؛ اما واقعیت این است که همه دستاوردهای تجسمی سال در جشنواره فجر ارائه نمی‌شود.

سیدامیر سقراطی - عضو هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش - در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامه دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد به انجمن‌های تخصصی این حوزه مبنی بر اعلام آمادگی برای برگزاری مستمر دوسالانه‌ها، یادآوری کرد: ما جلسه‌ای با مسئولان برگزاری جشنواره تجسمی فجر داشتیم. انجمن‌های هنری تجسمی با هم در آن دیدار گفتند که در کنار برگزاری جشنواره فجر ما به برگزاری دوسالانه‌ها هم احتیاج داریم.

او ادامه داد: ما خیلی صریح و مشخص به آن‌ها گفتیم، برگزاری دوسالانه‌ها را از جمله وظایف وزارت ارشاد می‌دانیم، زیرا گویا وزارت ارشاد برای این‌گونه موارد، حتی ردیف بودجه دارد! البته انجمن‌ها می‌توانند دوسالانه‌ها را برگزار کنند، به شرطی که وزارت ارشاد در آن دخالت نداشته باشد و فقط بودجه را تامین کند و اطمینان داشته باشد که ما می‌توانیم به بهترین شکل این کار را انجام دهیم.

سقراطی تاکید کرد: ما به‌عنوان انجمن‌های تخصصی که دست کم با حدود ۱۰هزار عضو در ارتباط هستیم، متخصصان و پژوهشگران زیادی را داریم. دوسالانه‌ها نیاز دارند که به‌روز، دقیق و علمی پیش بروند. فقط برگزاری یک نمایشگاه به‌شکل فراخوانی دیگر جوابگو نیست.

این هنرمند با بیان این‌که ما انتشار این نامه را به فال نیک می‌گیریم، گفت: زمان تعیین‌شده برای پاسخگویی به این نامه، بسیار کوتاه است. این حسن نیت وزارت ارشاد که می‌خواهد ما این دوسالانه‌ها را برگزار کنیم، از نظر ما ارزشمند است؛ اما باید به راهکارهای ما، از جمله لزوم استقرار دبیرخانه دائمی در انجمن‌ها توجه شود. وظیفه دبیرخانه این است که در مدت دو سال، همه فعالیت‌های رشته تخصصی خود را رصد کند.

او معتقد است: اگر قرار باشد نمایشگاهی برگزار شود که فقط در آن، چند اثر به‌نمایش درآید، در حد رفع تکلیف است و بهتر است که دوسالانه اصلا برگزار نشود.

سقراطی اظهار کرد: آقای ملانوروزی - مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - در دوره‌ای که روی کار آمد، گفت دوسالانه‌ها را برگزار کنیم. ۵ / ۲ سال پیش، ما روی یک طرح پژوهشی سه‌ماه کار کردیم. پنج پژوهشگر جوان تحت سرپرستی یک نقاش پیشکسوت، این کار را انجام دادند و در نهایت، یک طرح درباره برگزاری دوسالانه بین‌المللی ارائه کردیم که فقط درباره نقاشی نیست و برای تمام هنرهای تجسمی کاربرد دارد. همه بی‌ینال‌های دنیا در آن متن، بررسی شده بودند. موزه هنرهای معاصر آن طرح را از ما گرفت و اعلام کرد، انجمن نقاشان ایران توان برگزاری چنین چیزی را ندارد و خود ما می‌خواهیم این را برگزار کنیم.

این عضو هیات‌ مدیره انجمن هنرمندان نقاش ادامه داد: ما این طرح را بررسی کردیم که چگونه می‌شود یک نمایشگاه بین‌المللی داشت و چگونه می‌توان دوسالانه تاثیرگذار برگزار کرد. آن طرح موجود است و ما اعلام آمادگی می‌کنیم که اگر وزارت ارشاد بودجه آن را تامین کند و ما نیز اسپانسر جذب کنیم، می‌توانیم دوسالانه‌ای را برگزار کنیم که دست کم در گام اول، منطقه‌ای باشد و بعد به‌شکل بین‌المللی برگزار شود.

او بیان کرد: این طرح، ۵ / ۲ سال پیش آماده و ارائه شد و نسخه‌های آن در وزارت ارشاد و دفتر انجمن هنرمندان نقاش موجود است.

سقراطی اظهار کرد: ما مبحث گسترده‌ای را با عنوان آسیب‌شناسی انجمن‌های هنری ایران در انجمن هنرمندان نقاش راه‌اندازی کردیم. خوشبختانه انجمن‌ها مستقل از وزارت ارشاد هستند، اما متاسفانه بودجه ندارند.

او با بیان این‌که در بودجه سال ۹۶ در بخش تجسمی وزارت ارشاد، ۱۵ مورد حمایت از انجمن‌ها مصوب شده است، گفت: سوال این است که اگر به نام انجمن‌ها، پولی گرفته می‌شود چرا در اختیار انجمن‌ها قرار نمی‌گیرد؟! اگر این پول جای دیگری صرف می‌شود و نام انجمن‌ها صوری است، به ما بگویند؛ اما اگر این‌گونه نیست، بودجه را در اختیار انجمن‌ها قرار دهند و مطمئن باشند اتفاق‌های بسیار خوبی رخ خواهد داد.

سقراطی گفت: ما در نشستی که تیرماه با نمایندگان مجلس داشتیم، اعلام کردیم و به ما گفتند، بودجه‌های مصوب‌شده را معاونت هنری در اختیار بخش تجسمی نمی‌گذارد. ما با آقای مرادخانی، جلسه‌های متعددی را برگزار کردیم، یکی از خصوصیات تیم وزارت ارشاد، این است که افراد بسیار خوش‌برخوردی هستند و جلسه می‌گذارند، اما بعد از این جلسه‌ها، نتیجه‌ای نمی‌بینیم.

این هنرمند در پاسخ به این پرسش که به نظر شما چرا تا به حال بی‌ینال‌های هنری به‌شکل مستمر برگزار نشده‌اند؟ اظهار کرد: شاید برگزاری جشنواره تجسمی فجر به این دلیل بوده است که نمی‌خواستند هزینه بی‌ینال‌های مختلف را بدهند و در واقع به جای چند دوسالانه، یک سالانه برای نمایش دستاوردهای تجسمی داشته باشند؛ اما واقعیت این است که همه دستاوردهای تجسمی سال در جشنواره فجر ارائه نمی‌شود. ممکن است کمبود بوجه نیز وجود داشته باشد، زیرا بی‌ینال‌ها واقعا هزینه‌بر هستند؛ ولی در مجموع، جشنواره تجسمی فجر نمایانگر دستاوردهای یک سال گذشته هنرهای تجسمی کشور نیست.

او تاکید کرد: بی‌ینالی که ایجاد گفتمان کند، کارآیی داشته باشد، رویکردهای نوین هنر را در فضای تجسمی ایران رصد کند و آنچه را که در بیرون اتفاق می‌افتد، با دعوت از هنرمندان خارجی نشان دهد و بتواند بخشی از هنر معاصر ایران را به خارج معرفی کند، یک دوسالانه خوب خواهد بود. مهم این است که چقدر نبض معاصر بودن و به‌روز بودن، در آن بی‌ینال بزند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: