در حوزه های مختلف محیط زیست

چهار عنوان کتاب جدید برای کودک و نوجوان منتشر می شود

کدخبر: 2111139

داستان های محیط زیستی مهدی رجبی توسط کتاب های نردبان برای کودکان ونوجوانان منتشر می شود.

مهدی رجبی در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار چهار عنوان کتاب جدید خود در حوزه های مختلف محیط زیست برای گروه سنی کودک و نوجوان خبر داد و افزود: براین اساس «خرس ماه»، «اندوه بالابان»، «گلوله و پلنگ»، «اشباح جنگل سوخته» و «سیرک سیاه» به زودی وارد بازار کتاب می شوند.

به گفته این نویسنده، «خرس ماه» و «اندوه بالابان»، آثار برگزیده دو دوره نخست جشنواره سپیدار هستند که در حال حاضر، مراحل نهایی انتشار را سپری می کنند. «اندوه بالابان» به موضوع قاچاق غیر قانونی پرندگان به کشورهای حاشیه خلیج فارس می پردازد و «خرس ماه» نیز درباره خرس بومی جنوب کشور است. این خرس که بر سینه خود لکه سفیدی دارد به نام خرس بلوچی یا خرس ماه نامیده می شود. به دلیل باورهای غلط این خرس کشته می شود تا از زهره آن برای درمان استقاده شو د. کتاب «خرس ماه» درباره دو خواهر است که در باغ خانه دو توله خرس را پیدا می کنند. روایت آنها از همین جا آغاز می شود.

رجبی در ادامه این گفتگو از انتشار داستان تصویری خود برای کودکان نیز خبر داد و گفت: «سیرک سیاه» هم به مساله آزار حیوانات در سیرک می پردازد. به عبارتی شیوه تربیت خرس ها، قفس های تنگ حیوانات، صدمات جسمانی به شیر بخشی از موضوعاتی است که در قالب داستان و تصویر در کتاب به این کتاب به آن پرداخته ایم.

این نویسنده در بخشی از گفتگوی خود به تاثیرات مهم ادبیات بر آموزش حفظ محیط زیست اشاره و بیان کرد: ادبیات ابزاری است برای حک مسایل بر ذهن مخاطب. شخصیت ها و اتفاقاتی که در ادبیات داستانی با آنها آشنا می شویم در ناخودآگاه ما ثبت می شوند. چرا که رنج، خطر، عشق، نفرت قهرمانان برای ما قابل درک و لمس است و به تجربیات خواننده تبدیل می شوند. داستان می تواند در لایه سرگرم کننده خود با شعار و تئوری فاصله داشته باشد و به همین دلیل مطلوب مخاطب واقع می شود.

رجبی ادامه داد:کسی که ادبیات خوانده باشد و درباره آن بداند باهوش تر است. در داستان های محیط زیستی هم همین اتفاق رخ می دهد. مخاطب به تجربه می فهمد که چطور با دنیای پیرامونش، جنگل، طبیعت و حیوانات رفتار کند. درنهایت اینکه شاید خواننده نام های داستان را فراموش کند اما رفتارها را نه. به همین دلایل ادبیات بهترین راه برای آموزش حفظ محیط زیست محسوب می شود.

وی در پایان موضوع کتاب «گلوله و پلنگ» را شکار بی رویه گربه سانان در زمان قاجار و موضوع کتاب اشباح جنگل را باورهای خرافی درباره حیوانات خواند.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: