در نهمین دور گفت‌وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها مطرح شد

آموس:هماهنگی بین ادیان بدون کار درونی ممکن نیست/نواب: سوءاستفاده از متون مقدس در تمام ادیان بوده است

کدخبر: 2111149

مسئول گفت‌وگو با ادیان ابراهیمی در شورای جهانی کلیساها با بیان اینکه هماهنگی بین ادیان، بدون کار درونی ممکن نیست، تصریح کرد: باید فضایی را ایجاد کنیم که تفاوت‌ها را در خود جای دهد و امیدواریم بتوانیم صلح بین ادیان را گسترش دهیم.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، نهمین دور گفت وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها با موضوع «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» که با حضور علما و اندیشمندانی از جهان اسلام و مسیحیت در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

*آموس: پروژه ای مشترک برای ایجاد صلح بین پیروان ادیان الهی ایجاد شود

در این نشست کلارا آموس مسئول گفت وگو با ادیان ابراهیمی در شورای جهانی کلیساها با اشاره به برگزاری هشت دوره گفت وگوی دینی ایران و شورای جهانی کلیساها گفت: هم در سنت شیعی و هم در سنت دین ما، نقش عقل بسیار برجسته است که در گفت وگوهایمان به طور جدی به آن می پردازیم.

وی با بیان اینکه هماهنگی بین ادیان، بدون کار درونی ممکن نیست، تصریح کرد: باید فضایی را ایجاد کنیم که تفاوت ها را در خود جای دهد و امیدواریم بتوانیم صلح بین ادیان را گسترش دهیم.

آموس در این دور از گفت گوها خواستار تشکیل پروژه ای مشترک برای ایجاد صلح بین پیروان ادیان الهی شد و گفت: امیدوارم در این گفت وگوها بخش های الهیات، معنویات و آکادمیک در کنار بخش عملی قرار گیرد تا بخش معنوی در بخش عملی نمود پیدا کند.

وی ادامه داد: علاوه بر ایران، با الازهر در در قاهره گفت وگو داشتیم و موضوع صلح و ایجاد صلح را مطرح کردیم، اما در این میان تنها کشوری که در این سال ها گفت وگوی مستمری با ما داشته ، جمهوری اسلامی ایران بوده است.

مسئول گفت وگو با ادیان ابراهیمی در شورای جهانی کلیساها اظهار داشت: باید به جوانان تضمین دهیم که اگر نمی توانند پشت این میزها حضور یابند تا از مطالب اندیشمندان بهره مند شوند، می توانند با استفاده از مطالعه منشورات این نشست ها، خیلی جدی وارد گفت وگوی میان مسلمانان و مسیحیت شوند.

وی با اشاره به حوادث تروریستی هفته گذشته در اروپا و آمریکا افزود: تا زمانی که نپذیریم ما بخشی از مشکل هستیم، هرگر نخواهیم توانست تا بخشی از درمان و راه حل باشیم.

آموس پیش از آغاز سخنان خود پیام اولاف فیکس دبیرکل شورای جهانی کلیساها را قرائت کرد. وی در این پیام دنیای عاری از خشونت را موضوعی پر اهمیت برای جهان امروز دانسته و بیان کرده است: نگران شیوه هایی هستیم که بر اساس آن برخی از مردم که دارای سوء نیت هستند، از متون مقدس سوءاستفاده می کنند. همچنین می دانیم که تفسیر درست از متون مقدس سبب صلح و درمان در جهان می شود.

*سرکسیان: تفسیر غلط از متون مقدس همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان الهی را به خطر انداخته است

اسقف سیبوه سرکیسیان خلیفه ارامنه تهران اظهار داشت: امروز دنیا شاهد وقوع جنگ های بدی است و هر روزه، حملات تروریستی در حال انجام است و بدیهی است ما نسبت به جنگ و خشونت و اتفاقات اطرافمان آگاه هستیم.

وی با بیان اینکه گفت وگوها و سمینارهای تخصصی برای مقابله با خشونت و جنگ از سوی کشورها، دولتمردان، سیاستمداران، سازمان های بین المللی و منطقه ای در حال برگزاری است، ادامه داد: گفت وگو راهی برای همزیستی و فهم متقابل است که می تواند توسط اشخاص مختلف از مذاهب و نژادهای گوناگون انجام شود که به یک فهم مشترک و متقابل برسند.

اسقف سرکیسیان با اشاره به تفسیر غلط از متون مقدس توسط افراد، گفت: بهترین راه برای زندگی مسالمت آمیز درک متقابل از یکدیگر است که با ایجاد گفت وگو و درک متقابل از یکدیگر، صلح و عدالت در جامعه تسری می بخشد و فرهنگ احترام متقابل در جامعه نهادینه خواهد شد.

وی افزود: برداشت ناصحیح و تفسیر غلط از متون مقدس، همزیستی مسالمت آمیز بین پیروان ادیان الهی را به خطر می اندازد.

*گرمو: علت اصلی بحران امروز دوری از خدا است

رمزی گرمو اسقف اعظم کلیسای آشوری کلدانی یکی از علت های مهم جنگ و خشونت به ویژه در خاورمیانه را برداشت های نادرست از متون مقدس دانست و گفت: این برداشت های غلط موجب خشونت و ایجاد تنش در جامعه می شود که منشأ این رفتار خشونت زا، تعصبات کورکورانه برای منافع مالی و معنوی است.

وی با بیان اینکه طبیعی است میان ادیان توحیدی اختلافات عقیدتی وجود داشته باشد، افزود: اما نباید باعث درگیری و خشونت، دشمنی و حتی تهدید بین پیروان آنان شود، در حالی که بحرانی که امروز با آن مواجه هستیم، می تواند به جنگ جهانی دیگر منجر شود که علت اصلی آن دوری از خدا است.

گرمو نهی از منکر، وحدت، مبارزه با خشونت و ایجاد صلح پایدار را از اشتراکات میان پیروان ادیان الهی توصیف کرد و خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط بحرانی جامعه، گفت وگوی میان پیروان ادیان الهی و استمرار آن ضروری است و تنها نباید در قالب یک تبادل فکری نظری و تئوری باشد؛ بلکه نیاز است تا جامه عمل بپوشانیم که عموم مردم از آن سود ببرند.

*کلود باست: اعتمادسازی نخستین قدم برای صلح است

همچنین ژان کلود باست استاد دانشگاه لوزان سوئیس در این نشست ایجاد اعتمادسازی را نخستین قدم برای صلح دانست و گفت: فکر می کنم پس از 8 دور گفت وگوها، زمان آن رسیده که پروژه ای را تعریف کنیم تا به هدف خاصی دست یابیم. به عنوان مثال مدرسه ای برای فصل تابستان تأسیس کنیم تا جوانان مسیحی، یهودی و مسلمان به مدت چند هفته زندگی کنند تا با اعتقادات و سبک زندگی یکدیگر آشنا شوند.

*هدسل: سفیران غیر رسمی جمهوری اسلامی ایران در جهان هستیم

هیدی هدسل رئیس دانشگاه هارتفورد آمریکا خاطرنشان کرد: ما سفیران غیر رسمی جمهوری اسلامی ایران در جهان هستیم تا پس از بازگشت به کشور خود، در مورد گفت وگوهای فی مابین صحبت کنیم و ممکن است قابل اندازه گیری نباشد، ولی دارای نتیجه مطلوبی خواهد بود.

*نواب: سوءاستفاده از متون مقدس در تمام ادیان بوده است

حجت الاسلام سیدابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با اشاره به موضوع این دوره از گفت وگو با عنوان «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» بیان داشت: در تاریخ اسلام، اولین گروه خوارج بودند که خارج از چارچوب نظر، کفر و ایمان را در عمل آوردند و معتقد بودند مرتکب گناه کبیره، کافر است و کافر را باید کشت که این نگاه خطرناک تا سال ها باعث کشتار شدید می شد.

وی با تأکید بر اینکه در قرن اخیر برخی با استفاده از مفاهیم اسلامی با نگاه خوارجی به اسلام بازگشتند، گفت: امروز در همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی به یک خطر بزرگ تبدیل شده اند، باید توجه داشت سوءاستفاده از متون مقدس در تمام ادیان بوده است و هست و با این جلسات خاتمه نخواهد یافت.

حجت الاسلام نواب در پایان خاطرنشان کرد: ضروری است بحث های بین ادیانی در مراکز آکادمیک به طور مداوم ادامه یابد که این کار سال ها طول می انجامد اما موجب می شود بتوانیم به مسیر مشترکی که همزیستی مسالمت آمیز است، دست یابیم.

به گزارش فارس، این دور از گفت وگوها به همت مرکز بین المللی گفت وگوی ادیان و تمدن های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با عنوان «نقش تفسیری متون مقدس برای ایجاد جهان عاری از خشونت» روزهای دوشنبه و سه شنبه 30 و 31 مرداد ماه با حضور اندیشمندان مسلمان و مسیحی از ایران و کشورهای عضو شورای جهانی کلیساها برگزار می شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: