اتهام‌زنی وزیر خارجه دولت مستعفی یمن علیه ایران در نشست سازمان ملل

کدخبر: 2111167

«عبدالملک المخلافی» مدعی شد ایران بخشی از مشکل یمن است و نباید در روند صلح این کشور مشارکت داشته باشد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آسوشیتدپرس؛ « عبدالملک المخلافی »، وزیر خارجه دولت مستعفی یمن، در یک کنفرانس خبری مدعی شد: «ایران یکی از عاملان بوجود آمدن جنگ داخلی در یمن است و نمی تواند در روند صلح این کشور جایگاهی داشته باشد. سلا ح های ایران همچنان به دست نیروهای شیعه در یمن می رسند.»

المخلافی در نشستی که با میزبانی عربستان درباره کمک های بشردوستانه به یمن در مقر سازمان ملل برگزار شد، بدون اشاره به کشته شدن هزاران کودک یمنی بر اثر بمباران جنگنده های سعودی، شیوع وبا و قحطی در کشورش، به اتهام زنی علیه ایران پرداخت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش احتمالی ایران در برقراری صلح در یمن، مدعی شد: «ایران دلیل جنگ داخلی در یمن است. این کشور خود بخشی از مشکل است و همچنان از شبه نظامیان شیعه حمایت نظامی می کند. ایران راه حل مشکل یمن نیست.»

«عبدالله المعلومی»، نماینده عربستان در سازمان ملل، نیز مدعی شد نباید ایران در منطقه نقشی داشته باشد.

یمن در بخش جنوبی شبه جزیره عربستان قرار دارد و از سپتامبر 2014 شاهد تجاوز نظامی عربستان بوده است. در آن زمان نیروهای شیعه انصارالله صنعا را در اختیار گرفته و «عبدربه منصور هادی»، رئیس جمهور مستعفی، را مجبور کردند به عدن بگریزد. منصور هادی سپس به عربستان پناه برد.

عربستان همراه با ائتلاف کشورهای عربی از سال 2015 عملیات گسترده ای را برای بازگرداندن منصور هادی به راس قدرت در یمن و مقابله با انصارالله آغاز کردند. در این میان 4 هزار و 400 یمنی تاکنون جان خود را از دست دادند.

یمن به دلیل محاصره نظامی عربستان در بدترین شرایط غذایی و دارویی به سر می برد. در دسترس نبودن آب آشامیدنی سالم در یمن موجب شد از آوریل سال گذشته دست کم 2 هزار یمنی بر اثر ابتلا به وبا جان خود را از دست بدهند. پیش بینی می شود در سال جاری میلادی نیز حدود 600 هزار نفر در یمن به وبا مبتلا شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: