تحلیلی بر سخنرانی اخیر رئیس جمهور سوریه

کدخبر: 2111381

روزنامه رای الیوم سخنرانی اخیر رئیس جمهور سوریه را مقدمه ایراد خطبه پیروزی نهایی سوریه بر تروریسم خواند و گفت، سوریه با الگوگیری از ایران ثابت کرد مقاومت در برابر نقشه ‌های غربی کم هزینه‌ترین گزینه است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «رای الیوم»، در سرمقاله امروز خود با عنوان «چرا سخنرانی اخیر اسد با نمونه های قبلی آن فرق داشت»، ضمن قریب الوقوع خواندن پیروزی نهایی سوریه تاکید کرد که هزینه مقاومت در برابر دیکته های آمریکایی کم تر از تسلیم شدن است.

شبکه خبری الجزیره که کشورش میزبان هسته های اولیه معارضان سوریه بود، روز یکشنبه سخنرانی بشار اسد را به شکل زنده پخش کرد و پس از هفت سال که او «رئیس رژیم» سوریه می خواند، «رئیس جمهوری سوریه» خواند و این یعنی تغییر جدی در عرصه سوریه و منطقه روی داده که نادیده گرفتن آن برای هر فرد منطقی و صاحب عقلی دشوار است.

به اعتقاد رای الیوم، اسد یکی از مهم ترین سخنرانی های خود را از ابتدای بحران سوریه ایراد نمود چرا که نقشه راه به سوی آینده سوریه جدید را به اعتقاد خود اعلام کرد.

سخنان بشار اسد در افتتاحیه همایش وزارت خارجه سوریه نشانه اعتماد و اطمینان خاطر وی به خروج سوریه از تنگنا و حرکت آن در مسیر پرشتاب بهبود و آمادگی برای مرحله ای است که زیربناهای سوریه بازسازی شده و این کشور جان تازه ای بگیرد.

رئیس جمهور سوریه در سخنان خود از همپیمانان کشورش و نقش آنها در پایداری دمشق در برابر توطئه ها قدردانی کرد و به طور خاص از روسیه، چین، ایران و حزب اله نام برد و در عین حال انتقادهای شدیدی را نثار غرب و آمریکا کرد که درجبهه معاندان کشورش قرار گرفتند و نقش بزرگی در نابودی این کشور داشتند.

تحلیلگران اسرائیلی امروز سخنان بشار اسد را مقدمه اعلام پیروزی قریب الوقوع از سوی وی تفسیر کردند، یکی از آنها در یکی از شبکه های اصلی اسرائیل اعلام کرد که قضیه سرنگونی بشار اسد از این رو به آن رو شد. او همه آنچه علیه او بود به سوی ما بازگرداند، این در حالی است که دشمنان سوریه حتی در بالاترین سطح به ضرس قاطع در بحبوحه بحران سوریه معتقد بودند که از عمر قدرت اسد چند روزی بیش تر نمانده است.

به اعتقاد ما چیزی که بیم و هراس به جان اسرائیلی ها انداخت این است که رئیس جمهور سوریه بار دیگر در سخنان خود بر اصول ثابت و تاریخی کشورش تاکید کرد و اینکه اسرائیل را دشمن اشغالگر خواند و گفت که هویت عربی سوریه همچنان راسخ است و هیچ جای بحثی روی آن نیست و حمایت سوریه از مقاومت در برابر اشغالگران اسرائیلی همچنان ادامه دارد و بیش تر نیز خواهد شد و اینکه از وحدت جغرافیایی یا جمعیتی سوریه صرف نظر نخواهد کرد.

نکته مطرح در سخنان رئیس جمهور سوریه این است که وی با اجتناب از سر دادن شعارهای توخالی و اعلام پیروزی گفت: شکست پروژه غربی ها به معنی پیروزی کامل ما نیست، آنها شکست خوردند اما نبرد همچنان ادامه دارد.

معلوم است که بشار اسد درس خوبی از دیگر رهبرانی گرفته که به غربی ها اتکا کردند و همه تخم مرغ هایشان را در سبد آنها گذاشتند و و به حمایت و پشتیبانی آنها دلگرم شدند اما سرنوشت همه آنها ناگوار بود، نظیر یاسر عرفات رئیس فلسطینی که پیمان اسلو را در باغ کاخ سفید امضا کرد، یا حسنی مبارک، زین العابدین بن علی و پیش از همه اینها شاه ایران و مارکوس فلیپینی و فهرست بالا بلندی از این نمونه ها وجود دارد.

از همین رو تفسیری که از سخنان بشار اسد می شود این است که مقاومت در برابر نقشه های غربی و توطئه های آنها همانند کاری که ایران، کره شمالی و کوبا انجام داد در نهایت بهترین وکم هزینه ترین گزینه است.

بشار اسد همچنین به دولت و سفرای خود توصیه کرد که به سمت کشورهای شرق همانند هند، چین، روسیه و کشورهای آسیایی به عنوان یک گزینه راهبردی روی آورند، وی همچنین تاکید کرد که با هیچ کشوری همکاری و روابط دیپلماتیکی نخواهد داشت مگر اینکه آنها ا مگر اینکه آنها بشکل صریح و واضح و نه ضد و نقیض با تروریسم و تروریست ها قطع رابطه کنند.

حرف کنار رفتن بشار اسد با جنگ یا صلح از زبان دشمنانش حذف شده و 43 کشور در نمایشگاه بین المللی دمشق از کشورهای اروپایی و عربی شرکت کردند که نشانه تاکید آنها بر ماندن اسد است همان گونه که فرانسه و عربستان از آن سخن گفتند تا معلوم شود که آنها تسلیم واقعیت امر شده اند و پروژه آمریکایی در سوریه شکست خورده است.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: