گزارشی از برنامه زنده «فار۳۰نما»

محجوب : در سینما باید به ارتقاء فکری بهاء دهیم/ ظرفیت تحمل دیگران را داشته باشیم/ سمواتی: برخی فیلم‌ها از سینمای قبل انقلاب پیشی گرفتند/به سینما نیامدم که با چمدان پر پول برگردم!

کدخبر: 2111403

امیر سمواتی تهیه‌کننده گفت: ما در حوزه سینما قصد نداریم با چمدان پر پول برگردیم ما با کتاب وارد سینما شدیم براساس اندیشه‌ها آمدیم تا فرهنگ بالنده اسلامی بسازیم . نبایددنبال تنبک و دستک باشیم.

به گزارش خبرنگار سینمایی فارس، در برنامه پخش زنده گفت وگو با حسین محجوب و امیر سمواتی که در استودیوی اختصاصی خبرگزاری فارس برگزار شد، ابتدا امیر سمواتی و حسین محجوب توسط محمد نجفی زاده مجری معرفی شدند. مجری صحبت های خود را با حال بداین روزها و انتقادات در جشن منتقدان خانه سینما آغاز کرد.

حسین محجوب درباره حال سینما گفت: متاسفانه هروقت سینما پر و بال بگیرد، پر و بالش چیده می شود . این به مدیریت کلان برمی گردد یا جامعه ای که در آن زندگی می کنیم؟هر دو تاثیر دارند هیچ کدام منفک نیست، مدیریت کلان مشکل داشته باشد. رئیس جمهور می تواند تاثیرگذار باشد و همه عوامل را باید در این مسیر لحاظ کرد. انحصاراً مدیریت در سینما این نوع رفتارها را باعث نشده است همه چیز به هم مرتبت است

وی ادامه داد: وقتی مدیریت کلان سینما حال خوبی ندارد نشات از این می گیرد که چه بر او گذشته شاید ضرورت داشته باشد کالبد شکافی صورت گیرد که در حوزه من نیست، درباره این وضعیت و حال ناخوشایند سینما باید به درستی صحبت شود.

محمد نجفی زاده صحبت ها را با این سوال ادامه داد که نگاه سلیقه ای هر رئیس جمهور چقدر می تواندتاثیرگذار باشد و در جواب حسین محجوب گفت: نگرش سلیقه ای که هر کس اعمال کند به این ناخوشایندی در جامعه می انجامد. برای مدیران ما تنوع فکر حایز اهمیت نیست. گونه گون بودن تفکر می بایددر آثار لحاظ شود که سینما بتواند شکل های متعدد را نشان دهد. این وضعیت ناخوشایند و از آن ناشی می شود که موضوع اصلی تعداد بیننده هایی است که به سینما می روند.

سمواتی درباره حال بد سینما تاکید کر د: توقعاتی که از ابتدای مدیریت حجت الله ایوبی ایجاد شد باعث این نوع نگاه شده است . مدیریت آقای ایوبی باعث شد رکود و بیکاری شد، اینقدر شرایط پیچیده شده و معادلات در هم تنیده شده که جوانی با دو فیلم ساختن جواب سر بالا می دهد. از سوی دیگر در حوزه پخش مناسبات تعریف شده ای داریم که دست همه ما را می بندد. در اصل مدیریت فرهنگی برعهده سینمادار است. پخش کننده مدیریت می کند و به من تهیه کننده پیشنهاد می دهد چه کاری بسازم تا پخش موفقی داشته باشد. اما ما ترجیح می دهیم کارمان فکر و ایده داشته باشد و به همین دلیل مستقل کار کردیم. اگر نگاه کنید می بینید وقتی بهترین فیلم را بسازیم هم موفق نخواهیم بود زیرا اینقدر فضا بد است که اجازه نمی دهند فیلم دیده شود.

حسین محجوب در ادامه گفت : تهیه کننده دوست دارد فیلمش بفروشد و بازگشت مالی داشته باشد. اما سوالم این است که ما هنوز برای هنر تعریفی نداریم. هنر به چه دردی می خورد. عملکردش در کجاست؟ بودنش امری ضروری است؟ برای بالندگی انسان مقوله هنرحایز اهمیتی هست یا خیر؟ این مهم تعریف دارد و هنوز تعریف درستی از آن نداریم. آنچه که ارزش است، دیده نمی شود به این بهانه که سینمادار هزینه می کند باید هزینه اش بازگشت داشته باشد و همه چیز به این بهانه قربانی می شود. همین باعث می شود مردم به موضوعات سهل الوصول بها می دهند.

وی ادامه داد: من اخیرا این سوال برایم ایجاد شده که اصلاً به سینما نیاز داریم یا نه یا با چه شرایطی نیاز داریم؟ موضوعات معینی که اثر کیفی ندارد باعث می شود کیفیت را فدا کند. تلویزیون هم همینطور است. دولت چه امکاناتی برای سینمای ارزشی در نظر گرفته است.

تهیه کننده فیلم سینمایی «دربند» گفت: ما انقلاب کردیم تا براساس اندیشه و افکار جمهوری اسلامی حرکت کنیم. فیلم خوب و ارزشمند توسط سینمادار به درستی نمایش داده نمی شود و سینمادار ارزش یک فیلم را تعیین می کند. الان توجه کنید خواهید دید چه بازیگرانی پول سازی می کند و مبنای پولسازی چیست؟ چشم و ابروی بازیگرپولساز است یا تکنیک ؟

سمواتی در ادامه به انتقاد از شوراهای ارشاد اشاره کرد و گفت: شورایی درست شده به عنوان شورای پروانه ساخت. آقایان بر چه اساسی تعیین می کنند فیلمنامه ساخته شود یا خیر؟ آیا کسی که چهل سال در این کشور زندگی کرده و در این حوزه فیلم ساخته نمی تواند تشخیص دهد ساخت این فیلم درست است یا غلط ؟

وی به مدیریت حیدریان در حوزه سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: آقای حیدریان که در گذشته معاونت سینمایی بودند در گذشته اعتقاد داشتند کمپانی داشته باشیم اما چه اتفاقی افتاد؟ ما چرا باید براساس تقویم ریالی جلو برویم. گروه هنر و تجربه را داشتیم اما چند وقت گذشته توسط شورای صنفی نمایش سینما فرهنگ را از این گروه گرفتند. جایی که جوانان آثار خودرا نمایش داده و مورد بررسی قرار می گرفت.

نجفی زاده به نمایندگان تهیه کنندگان در شورای صنفی نمایش و شورای پروانه ساخت اشاره کرد که سمواتی حضور این نمایندگان را نامناسب خواند و گفت: به جای اینکه نماینده باشند رقبای ما هستند . بیشتر به اکران شب عید فیلمشان توجه دارند. بهترین فصل های اکران را برای خودشان برمی دارند. خیلی ساده است.اگر فرایندی باشد تا بدانم وقتی به من پروانه ساخت می دهند سه سال دیگر فیلمم اکران می شود. من دو میلیارد پول را برای سه سال دیگر هزینه نمی کنم. این افراد سرمایه ها را از بین می برند.

محجوب در ادامه برنامه زنده گفت : فصل تولید سینما از مهرماه شروع می شود از اول مهر ده ها پیشنهاد می شود که لاجرم یک کار را برای بازی انتخاب می توان کرد. تهیه کننده هیچ تضمینی برای بازگشت سرمایه ندارد. افرادی که در سینما سرمایه گذاری می کنند درود بر آنها اما ما باید این ملاحظات را لحاظ کنیم. باید در کنار سینمای تجاری و بدنه به سینمایی که به ارتقاء فکری بهاء می دهد باید توجه کرد. مخاطب این آثار یا به کانال های خارجی پناه می برد یا فیلم های مطبوعش را می خرد. تماشاچیان اهل تفکر با سینما قهر کرده اند من خودم عملکردم را زیر سوال می برم و این سوال برایم ایجاد شده است که آْیا ما سینما داریم؟ من مؤثر بودم یا خیر؟

وی ادامه داد: سینما اگر بتواند نگاه فرامرزی داشته باشد موفق است. برای یک فیلم هزینه می کنند ولی موفقیتی کسب نمی کند اما برای سینمایی که ارزشمند است هیچ توجهی صورت نمی گیرد.

سمواتی در ادامه نشست گفت: حال یک عده در سینما همیشه خوب است . در چهار سال یا ده سال گذشته آمار بگیرید یک عده همیشه حالشان خوب است کسانی که حتی بر مدیریت ها حکومت می کنند. مشاوران، مدیران حاشیه ناخودآگاه در اختیار آنها هستند و کارمند هستند. ما نیاز به یک تغییر جدی داریم. اگر تصمیم گرفتیم فیلم بسازیم ، نباید در یک بروکراسی اداری بیافتیم. کارمندی که سه میلیون حقوق می گیرد می تواند هزینه فیلم میلیاردی را پاسخ دهد؟

محجوب ادامه داد: سینما مانند اتومبیل سازی است. مونتاژ شده است. بخش تفریح، لذت بردن از فیلم باید حاکمیت داشته باشد اما در لایه های پنهان فرهنگ را باید انتقال بدهد و این مهم به مدیریت برمی گردد که به فکر کلان تری باید توجه کند. از خودخواهی باید عبور کرده باشیم.

محمد نجفی زاده مجری درباره دلخوری آقای مشایخی از محجوب سوال کرد . محجوب در پاسخ گفت: ما دلایل این دلخوری و بروز آن را نمی دانیم. اساساً اتفاق ناخوشایندی است امیدوارم پیگیری نشود و دامن نزنند زیرا ایجاد ناخوشایندی می کند. اعضای سینما 4 هزار یا 5 هزار نفر بیشتر نیستند و نباید در جامعه مطرح شود. همه ما اشتباه مرتکب می شویم. این اتفاق نامطلوب و ناخوشایند بود نمی باید در مجموعه عمومی اتفاق رخ می داد. باید دید چه چیزی موجبات این دلخوری را مهیا کرده است.

سمواتی در ادامه تاکید کرد: ابتدای برنامه گفتید برای مهربانی و دوستی آمدیم. اتفاقاتی ممکن است بیافتد بخش های خوب را ببینید. منکر اشتباه نمی شویم .اما یک موضوع خانوادگی است .

وی در ادامه درباره مدیریت حیدریان گفت: آقای حیدریان یک تفکرات قبلی داشت که قرار بود شرایطی را درست کند و ایده آل هایی بود که ما چیزی ندیدیدم. آقای حیدریان به تنهایی تغییر کرد در حالی که همه تصمیم گیرندگان همان قبلی ها هستند. باید یک بارقه ای را می دیدیم که ندیدیم و همین باعث حال بد سینما که ناشی از بیکاری است شده است.

محجوب در خاتمه تاکید کرد: اگر باور داریم باید روی باورها مصر باشیم و عیب و ایرادهایمان را بگیرند. امیدوارم ظرفیت تحمل دیگران ایجاد شود اگر این اتفاق بیافتد ما به راحتی می توانیم یکدیگر را تحمل کنیم . هتاکی و بی حرمتی اساس شده چرا ما به اینجا رسیدیم و این حال ناخوش از کجا نشات می گیرد.

سمواتی در خاتمه گفت: ما در حوزه سینما قصد نداریم با چمدان پر پول برگردیم ما با کتاب وارد سینما شدیم براساس اندیشه ها آمدیم تا فرهنگ بالنده اسلامی بسازیم . نبایددنبال تنبک و دستک باشیم. سینمای این انقلاب ویژگی هایی داشته که ارزشمند است گاهی در برخی از فیلم ها از سینمای قبل از انقلاب پیشی گرفتیم.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: