گفتگو با مرتضی رزاق کریمی

اولویت‌های جدید مرکز گسترش اعلام شد/ عرضه مستند و حضور در بازارها

کدخبر: 2111520

قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برخی از رویکردها و اولویت‌های این مرکز را اعلام کرد.

مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ماموریت اصلی این مرکز حمایت از تولید مستند و انیمیشن است، تاکید کرد: آنچه بیش از گذشته در این مرکز مورد توجه قرار می گیرد توجه به توزیع و نمایش آثار و راهیابی به بازارهای بین المللی‌ای است که سینمای مستند ایران پیش از این به آن راه پیدا نکرده است.

وی ادامه داد: سینمای مستند در بخش تولید هیچ مشکلی ندارد بلکه مشکل اصلی آن نبود شرایط مناسب برای ارائه این آثار به بازارهای جهانی و ملی است. در چنین شرایطی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در کنار تولیدات هدفمندی که قابلیت عرضه داشته باشد و برای آرشیو ساخته نشده باشد به ارائه این آثار در بازارهای جهانی و ملی توجه می کند.

رزاق کریمی با تاکید بر اینکه حمایت از تولید آثاری که برای مخاطب ساخته نشده و تنها برای ماندن در آرشیوها مناسب هستند، بیان کرد: این مرکز به دنبال حمایت از آثاری است که برای ساخت آن مخاطب داخلی یا خارجی تعریف شده داشته باشد به همین دلیل نیازمند یک مطالعه در زمینه مخاطب شناسی برای ساخت مستند هستیم.

وی با بیان این که سینمای مستند حتی در بازارهای داخلی نیز می تواند جایگاه خوبی برای خود پیدا کند و بازار داخلی ما ظرفیت قابل اعتنایی برای مستند به شمار می رود، توضیح داد: البته این امر زمانی معنا پیدا می کند که برنامه ریزی مناسبی از سوی تهیه کنندگان مستند برای حضور در این بازار وجود داشته باشد. در واقع تهیه کنندگان سینمای مستند باید به سرنوشت فیلم‌ها بعد از تولید توجه کنند.

قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: رشد آمار تولید سینمای مستند در کشور نشان می دهد که تولید در سینمای مستند فعال است، اما تولیدی که به عرضه و نمایش نرسد سبب می شود تا چرخه اقتصادی کامل نشود و همچنین ارتباط آثار با مخاطب برقرار نشود، این درحالی است که مستندساز زمانی می تواند از مخاطب خود بازخورد داشته باشد که این فیلم عرضه شود.

وی فراهم کردن زمینه های لازم برای عرضه و نمایش مستندها را یکی از اولویت ها در دوره جدید برنامه ریزی در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی دانسته و گفت: البته مرکز برای تولید هم اولویت هایی را در نظر گرفته که شامل حمایت از تولیداتی است که قابلیت عرضه داشته باشد و مرکز به جای اینکه تولیدکننده صرف باشد حامی تولیدات بخش خصوصی و کمک‌کننده به ورود در بازارهای داخلی و خارجی خواهد بود.

رزاق کریمی در پایان گفت: البته نباید فراموش کرد که ورود به بازارهای جهانی تنها متکی به موضوع مستند نیست، بلکه شیوه روایت و رعایت استاندردهای فنی و ساختاری از اهمیت بسیاری برخوردار است.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: