کنفرانس خبری وزرای خارجه عراق و ترکیه؛ تأکید بغداد بر خروج ترکیه از خاک عراق

کدخبر: 2111641

وزرای خارجه ترکیه و عراق در کنفرانس خبری مشترک در بغداد، بر حل مشکلات میان ۲ کشور، اختلافات بغداد و اربیل و همچنین حفظ حاکمیت عراق تأکید کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه که به عراق رفته، امروز چهارشنبه در کنفرانس خبری مشترک به «ابراهیم الجعفری» همتای عراقی، به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

ابراهیم الجعفری در این کنفرانس که به شکل زنده از شبکه «رووداو» عراق پخش شد، گفت: ما به وزیر خارجه ترکیه بر نیاز به خروج فوری نظامیان ترکیه از عراق تاکید کردیم.

مولود چاووش اوغلو نیز با استقبال از عملیات آزادسازی شهر تلعفر از اشغال داعش اعلام کرد که کشورش از ابتدای مبارزه با تروریسم داعش در کنار عراق ایستاده است.

وزیر امور خارجه ترکیه با اعلام حمایت کشورش از وحدت ملی عراق اعلام کرد که آنکارا برای بازسازی نقاط آزاد شده اعلام آمادگی می‌کند.

وزرای خارجه عراق و ترکیه در ادامه بر حل مشکل و اختلاف میان اربیل و بغداد (در خصوص برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان) تأکید کردند و مولود چاووش اوغلو ضمن مخالفت با برگزاری همه‌پرسی، اعلام کرد که این اقدام، گامی اشتباه است. او اعلام کرد که اگر از ترکیه خواسته شود،‌ آنکارا حاضر است میان بغداد و اربیل میانجیگری کند.

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد که «آنچه اربیل در پی آن است، حقوقی مهم است اما باید از این حقوق در چارچوب عراق یکپارچه استفاده کند... من امروز به اربیل می‌روم و مخالفت کشورم را بار دیگر تکرار می‌کنم و می‌گویم که این گام، اشتباه است... منافع کُردها در این است که همیشه با عراق متحد بمانند..».

مولود چاوش اوغلو در پاسخ سوالی درباره حضور نظامیان کشورش در خاک عراق گفت: ما این مسئله را مفصل بررسی کردم. پایگاه بعشیقه با هدف نقض حقوق و حاکمیت عراق و تهدید آن تأسیس نشده است. این مکان برای تجهیز و آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش است.. نیروهایی که در این پایگاه آموزش دیدند در آزادسازی موصل نقش داشتند... موفق شدند حدود 700 نیروی داعش را از پای در آورند... این موضوع در سفر نخست‌وزیر ترکیه به عراق هم بررسی خواهد شد و تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

مولود چاوش اوغلو در پاسخ سوالی درباره همه‌پرسی کردستان عراق و اینکه آن را گامی اشتباه توصیف کرد، و همچنین درباره مبارزه با گروهک «پ.ک.ک» و داعش گفت: این دو گروه دشمن مشترک ما و عراق هستند.. برای اینکه عراق باثبات و امن باشد، باید از شر این سازمان‌های تروریستی خلاص شود. ما با اقدام مشترک می‌توانیم این سازمان‌های تروریستی را شکست بدهیم.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص همکاری اقتصادی دو کشور نیز گفت که در سفر [پیشین] حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق به ترکیه درباره تقویت همکاری اقتصادی گفت‌وگو شدو ما برای برگزاری سمیناری با حضور تجار عراقی و ترکیه تلاش خواهیم کرد... ما تجار و سرمایه‌گذاران ترکیه را تشویق خواهیم کرد که در بازسازی مناطق آزادشده عراق بخصوص موصل پیشگام شوند.

وزیر خارجه عراق: اجازه نمی‌دهیم عراق محور کشمکش شود

ابراهیم الجعفری در خصوص گروه پ.ک.ک نیز گفت که این پدیده از قبل هم در عراق بوده و عراق برای مبارزه با آن به کسی احتیاج نداشته اما بر اساس شرایط ویژه‌ای که اکنون پیش آمده است،... «اعلام می‌کنیم که عراق آماده است که زمام امور را در دست بگیرد و در این خصوص با ترکیه نیز هماهنگی کند.. ما اجازه نخواهیم داد که عراق محور کشمکش و درگیری شود».

الجعفری با اشاره به نقش ترکیه به عنوان همسایه عراق، ابراز امیدواری کرد که روابط اقتصادی دو کشور که به گفته او زیربنای روابط سیاسی است، توسعه یابد و این کشور در بازسازی عراق مشارکت داشته باشد.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: