معرفی ۱۵۰ درسنامه خطی پزشکی در دیباچه‌ای از غلامرضا جمشید‌نژاد

کدخبر: 2111711

غلامرضا جمشید‌نژاد اول از انتشار دیباچه‌ای بر مجمع النفایس و حجلة العرایس دو نسخه خطی در طب اسلامی و طب بقراطی خبر داد.

غلامرضا جمشید نژاد اول در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا از انتشار دو کتاب تازه اش از سوی انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: مقدمه ای بر «مجمع النفایس و حجلة العرایس» یکی از این دو کتاب است. این دو کتاب، مجموعه ای است که به معرفی 150 عنوان کتاب متن درسی پزشکی از آثار بقراط، جالینوس و آثار اولین مترجمان متون پزشکی دوره اسلامی پرداخته است. نویسنده این اثر سالک الدین محمد حمویی شیرازی است.

وی ادامه داد: من بر این دو کتاب مقدمه ای در 500 صفحه نوشته ام که در آن به معرفی نسخه های این مجموعه پرداخته شده است. این دو مجموعه در عصر شاه تهماسب صفوی نوشته شده است، حمویی این اثر را گردآوری وخوشنویسی کرده است. در این دو مجموعه 150 کتاب که اکثر آن ها متن درسی پزشکی است از آثار بقراط، جالینوس و آثار اولین مترجمان متون پزشکی دورۀ اسلامی، همچنین ترجمه یا آثار تألیفی تا زمان خود مؤلف همچون آثار عمادالدین محمود طبیب شیرازی، گردآوری شده اند. این اثر همچنین زندگی نامۀ پزشکانی را که تألیفاتی داشتند مطرح کرده و از این 150 عنوان کتاب تعدادی به زبان فارسی و تعدادی به زبان عربی است.

جمشید نژاد هم چنین از انتشار تصحیحی از نسخه اصول فقه شیعه تالیف علی بن محمد غروی جرجانی از شاگردان علامه حلی خبر داد و گفت: نسخه خطی این اثر در کتابخانه مجلس نگهداری می شود که من این نسخه را تصحیح کرده ام و به زودی توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر می شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: