تعقیب و گریز در خیابان‌های ژاپن با «مارمولک سیاه»

کدخبر: 2117586

«مارمولک سیاه» عنوان یکی از جدیدترین داستان‌های پلیسی ژاپنی است که به گفته منتقدان، بازی با ذهن مخاطب یکی از مهمترین ویژگی‌های این اثر است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، داستان پلیسی «مارمولک سیاه»، معروف ترین رمان ادو گاوا رانپو، نویسنده ژاپنی با ترجمه محمود گودرزی از سوی نشر چترنگ منتشر شد. این سومین اثری است که از رانپو در ایران منتشر می شود. هرچند گفته می شود که این اثر، معروف ترین رمان رانپو است، اما به اعتقاد برخی از مخاطبان نویسنده در این اثر گاه به تکرار دچار شده و از اثر قبلی بهره گرفته است.

منتقدان، بازی با ذهن مخاطب را یکی از مهمترین ویژگی های این کتاب می دانند. در معرفی این کتاب آمده است: «مارمولک سیاه بی شک معروف ترین رمان پلیسی ادوگاوا رانپو با حضور کارآهگاهش، آکچی کوگورو است. سرقتی ماجراجویانه باعث می شود آکچی برای یافتن سانائه، دختر جواهرفروش معروف اساکا، ردپای سارقی فریبنده و بی رحم ملقب به «مارمولک سیاه» را دنبال کند. آدم ربایی موفق این زن و تغییر چهره اش کار را برای کارآگاه زیرک رانپو دشوار می کند و در نهایت او را به هزارتویی زیرزمینی می کشاند که در آن موزه ای عجیب تأسیس شده است.

یوکیو میشیما، نویسنده معروف ژاپنی، این رمان را برای تئاتر اقتباس کرد و در فیلمی که کینجی فوکاساکو براساس نمایشنامه اش ساخت، نقشی جزئی نیز ایفا کرد. نشر چترنگ پیش از این با انتشار رمان شکار و تاریکی و مجموعه داستان اتاق قرمز ادوگاوا رانپو، نویسنده سرشناس ژاپنی، را به بازار کتاب ایران معرفی کرده است».

در بخش هایی از این کتاب می خوانیم: «مارمولکِ سیاهی روی بازوی چپِ زن جوان و زیبا، کش و قوس می آمد. به نظر می رسید که دارد می خزد و بادکش های پاهایش هماهنگ با حرکتِ عضلات جلو می رود. گویی که بخواهد از بازو به سمت شانه و بعد گردن حرکت کند و بالاخره به آن لب های خیس و قرمز برسد. اما سر جایش می ماند و هرگز پیش نمی رفت. شباهتِ این خالکوبی با مارمولک واقعی چشمگیر بود.

در آن لحظه در مکانی بودند شبیه راهرو دراز و پیچ در پیچی که از کف تا سقف بتنی بود. لوسترهای کریستالی زیبایی از سقف آویزان بود. ویترین هایی روشن در امتداد دیوارها در این سو و آن سوی راهرو قرار داشت. داخل آنها جواهراتی به شکل های مختلف زیر برق لوسترها مثل ستاره های بی شماری می درخشید. سانائه مقابل این همه زیبایی و شکوه، آهی ستایش آمیز کشید.

بی اختیار روی تخت بلند شده بود و با سگرمه های درهم، به اقداماتی که لازم بود انجام دهد می اندیشید. در به شدت باز شد و سه مرد آمدند داخل. یکی از آنها شروع کرد به تندتند حرف زدن: «خانم، زود باشید بیایید. اتفاق عجیبی افتاده…»

نشر چترنگ این کتاب را به قیمت 14 هزار تومان روانه بازار نشر کرده است.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: