سیاوش طهمورث:

شیوه اجرای تعزیه باید با تکنولوژی همراه شود

کدخبر: 2117705

بازیگر معمای شاه گفت: برای جذب مخاطب و همراهی او با هنر تعزیه، باید فرم اجرایی این هنر را با تکنولوژی همراه کنیم.

سیاوش طهمورث بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص هدف خود از برگزاری مراسم تعزیه و پرده خوانی در شب های محرم گفت: من همیشه اعتقاد دارم که اگر تعزیه را در شب های محرم اجرا کنیم، جدا از نوستالژی مذهبی که در ذهن مخاطب ایجاد می کند، می توانیم مخاطب را بیشتر جذب کنیم و آنها را بیشتر به سمت و سوی تعزیه ببریم. خواستم که هنر پرده خوانی و تعزیه را با هم ترکیب کنم تا مخاطب بیشتری جذب شود.

وی در مورد اجرای پرده خوانی و تعزیه توسط خودش و دیگر هنرمندان اظهار کرد: در این مراسم، تعزیه خوانی و پرده خوانی را هم خودم و هم هنرمندانی که در این هنر تجربه دارند، انجام می دهیم.

طهمورث درباره به روز رسانی هنر تعزیه و پرده خوانی تصریح کرد: مشکل ما این است که تنها به شکل و فرم گذشته این هنر اهمیت می دهیم. مخاطب با پیشرفت تکنولوژی، حرکت می کند و شاید کمتر بتوان با آن شکل و فرم قدیمی، مخاطب را جذب کرد. اگر مسئله نوستالژی مذهبی را کنار بگذاریم، باید فرم اجرایی این هنر را تغییر بدهیم.

وی افزود: این هنرها هر کدام جایگاه مخصوص خود را دارند و اگر ما این دو هنر را به یک سمت و سو حرکت بدهیم، قطعا می توانیم مفاهیم نوستالژی مذهبی را به او برسانیم.

این بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در خصوص تاثیر هنر تعزیه و پرده خوانی بر رفتار انسان بیان کرد: نمایش های مذهبی جایگاه خود را دارند. هنر تعزیه و پرده خوانی، دلیلی بر وجود غم و اندوه نیست. مسئله ما انتقال مفاهیم و جایگاه والای این هنر است که وجود داشته و دارد. ما در زندگی مان همه جور رفتاری داریم و هرکدام هم لازمه زندگی انسان است؛ مهم، مفهوم رفتار ماست.

بازیگر سریال «معمای شاه» درباره حمایت مسئولان و نهادهای نمایشی از برگزاری مراسم تعزیه خوانی و پرده خوانی شب های محرم خاطرنشان کرد: آنچه که من خواهان آن هستم را انجام و حتی آن را ارتقا می دهم. هر کدام از مدیران که مرد میدان است، پا پیش بگذارد!

وی ادامه داد: تا زمانی که ما با فرم و شکل همیشگی حرکت کنیم، وضع به همین شکل است. از نظر من اگر ما صادقانه رفتار کنیم، اثرگذار هستیم وگرنه امکان موفقیت و تاثیرگذاری نداریم. ما باید تمام سال را برای تاثیرگذاری هنر تعزیه تلاش کنیم؛ اگر این رویدادها تنها محدود به جشنواره ها باشد، بی فایده است!

طهمورث در پایان گفت: رسوم سنتی- بومی می تواند با زمان حاضر یکی شود و ما می توانیم بر اساس تکنولوژی و آنچه در مقوله هنر وجود دارد، مفاهیم را ارتقا بدهیم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: