"مسکن مهر"هایی که کم‎کم آثار باستانی می‌شود

کدخبر: 2119097

عدم پایبندی دستگاه‌های خدمات‌رسان در مسکن مهر باعث شده تا بخش زیادی از واحدهای این طرح با وجود اتمام مراحل ساخت قابل واگذاری به متقاضیان نباشد، پروژه‌هایی که چند سال از اتمام آنها می‌گذرد و آرام آرام در حال تبدیل به آثار باستانی هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، بر اساس اظهارات مسئولان وزارت راه و شهرسازی بخش اعظم پروژه های مسکن مهر امسال به اتمام می رسد و پرونده این طرح بزرگ در چند استان مختومه خواهد شد. این در حالی است که پروژه های این طرح در نقاط مختلف کشور به دلیل عدم پایبندی دستگاه های خدمات رسان به تعهدات خود سال هاست ساخته شده و خاک می خورند.

این وضعیت برای شهرهای جدید اطراف تهران حاد تر است به طوریکه قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده نبود آب واحدهای مسکن مهر را به آثار باستانی تبدیل کرده است. احمد اصغری مهرآبادی در این باره گفته است: به دستگاه های متولی مانند وزارتخانه های نیرو، نفت، کشور، آموزش و پرورش و کار، تعاون و رفاه اجتماعی برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی پروژه های مسکن مهر نیاز داریم. از سازمان برنامه و بودجه نیز انتظار داریم درجهت تسریع در فرایند آماده سازی معابر، محوطه سازی کمک کند تا بتوانیم واحدها را تحویل دهیم. مسئله اصلی ما تحویل و اسکان است.

وی بیان کرد: دستگا ه های متولی اعلام می کنند منابع مالی ندارند، اما از آنجاییکه رییس جمهوری دستور داده انتظار داریم دولت نهایت تلاش خود را برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی واحدهای مسکن مهر انجام دهد.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که هم اکنون 300 هزار واحد مسکن مهر در سطح کشور داریم که کار ساخت آنها به اتمام رسیده اما قابل تحویل نیست، افزود: در شهرهای جدید کشور 180 هزار واحد بدون خدمات زیربنایی است و به کمک برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی دارد.

مهرآبادی با اشاره به مسکن مهر هشتگرد گفت: در این شهر واحدها ساخته شده، اما به خاطر این که آب ندارند به آثار تاریخی تبدیل شده اند. هزینه نگهداری واحدهای ساخته شده ای که تحویل نمی شود خیلی سخت است.

به گزارش تسنیم، در دولت دهم، یازدهم و دوازدهم دستگاه های خدمات رسان همپای کار ساخت و تکمیل واحدهای مسکن مهر در این طرح گام بر نداشته اند. با آن که خدمات رسانی جزو وظایف این دستگاه هاست اما در عمل عدم پایبندی به تعهدات یا تعلل در انجام آنها باعث شده تا بسیاری از واحدهای ساخته شده قابل سکونت نباشند. در بخش خدمات زیربنایی تامین آب تبدیل به یک چالش اساسی مسکن مهر شده و وزارت نیرو در این زمینه نخواسته یا نتوانسته به وظایف خود عمل کند.

نبود منابع مالی بهانه ای بوده که به خصوص طی شش سال اخیر از سوی این وزارتخانه به عنوان مانع خدمات رسانی به موقع به پروژه های مسکن مهر اعلام شده است. مشخص نیست با تداوم این روند پرونده طرح مسکن مهر چه زمانی بسته می شود. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی اخیرا اعلام کرده حدود 200 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده که از این رقم 90 هزار واحد بدون مسئله باقیمانده که تلاش وزارت راه و شهرسازی تسریع در تکمیل و افتتاح آنهاست.

با این اوضاف حدود 110 هزار واحد مشکل دار و فاقد متقاضی مسکن مهر باقی می ماند که مشخص نیست چه زمانی پرونده آنها نیز بسته شود. البته پرونده پروژه های بدون مشکل مسکن مهر زمانی بسته می شود که مشکل 300 هزار واحد این طرح برطرف شود. در این بین وزارت نیرو به عنوان متولی هرچه زودتر بایستی برای جلوگیری از تبدیل واحدهای مسکن مهر به آثار باستانی دست به کار شود.

منبع: تسنیم

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: