یکصدمین «عصرانه ادبی»/۲

سعیدی‌راد: عصرانه‌های ادبی را به استانها ببرید

کدخبر: 2119348

عبدالرحیم سعیدی راد گفت: این برنامه‌ها به استان‌ها کشیده شود و افراد در استان‌ها شناسایی شوند، حتی می‌شود یک ماه درمیان از آنها دعوت شود که به تهران بیایند و یا برایشان بزرگداشت گرفته شود.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یکصدمین عصرانه ادبی فارس دقایقی پیش با حضور سیدنظام الدین موسوی و جمعی از شاعران و نویسندگان در سالن اجتماعات این رسانه آغاز شد.

عبدالرحیم سعیدی راد از شاعران کشورمان ضمن اشاره به اینکه خبرگزاری فارس یکی از خبرگزاری هایی است که به زعم من همیشه یک قدم از سایر رسانه ها جلوتر بوده، اظهار داشت: فارس همیشه در اخبار ادبی از سایر رسانه ها پیش بوده و گاهی بیش از یک قدم جلو بوده است.

وی افزود: امروز به خاطر یکصدمین عصرانه فارس اینجا جمع شدیم، اقدامی که سایر رسانه ها به آن نپرداختند، اما فارس این مهم را برعهده گرفته که جای تقدیر دارد، اما فکر می کنم بنده نیز به نوعی سهمی در این موضوع دارم. از جرقه اولی که زمانی که میهمان آقای قرائی در ورامین بودم، موجب شد مسیر آمدنش به تهران میسر شود، از همانجا جرقه ای زده شد برای چنین برنامه هایی که امیدوارم استمرار داشته باشد.

این شاعر ضمن اعلام اینکه یکی از عصرانه ها باید به نام حسین قرائی رقم زده شود، گفت: همانگونه که ما در ورزش باشگاه صدتایی ها داریم، چه خوب می شود که باشگاه، انجمن و یا نام دیگری با همین اعضا تأسیس شود تا این عصرانه ها تداوم داشته باشد.

وی گفت: پیشنهاد دیگرم این است این برنامه ها به استان ها کشیده شود و افراد در استان ها شناسایی شوند، حتی می شود یک ماه درمیان از آنها دعوت شود که به تهران بیایند و یا برایشان بزرگداشت گرفته شود، حتی بهتر آن است که خبرگزاری فارس در استان ها هرازگاهی بزرگداشتی برای نویسندگان برگزار کند و خروجی آن را روی خبرگزاری ببینیم.

سعیدی راد، خبرگزاری فارس و بخش ادبیات آن را در تولید اخبار ادبی، پیشگام در میان سایر رسانه ها دانست و از این باب تقدیر کرد.

علی اکبر والایی از داستان نویسان کشورمان نیز در این مراسم ضمن اشاره به این پرسش که باید بدانیم هدفی که برای این بزرگداشت ها تعیین شده چیست، گفت: برای آن است تا آنچه تاکنون پنهان بوده عیان شود و یا آنچه مورد توجه نبوده، مورد توجه قرار گیرد، ولی از همین جا و تریبون خبرگزاری فارس یک سؤال را از مسئولین بالای کشور اعلام می کنم و آن اینکه اگر توجه کنید رسالت بانک مرکزی چاپ اسکناس در کشور است، اما اگر این چاپ بدون رویه انجام شود، بدون اعتبار، بدون پشتوانه ارزی، دیر یا زود از درون دچار بحرانی داخلی خواهد شدو ساختارش به هم می ریزد.

والایی گفت: خداوند به حرمت و ارزش قلم قسم یاد کرده، تولید موشک در کشور اگر هزینه زیادی دارد، چه پشتوانه ای برای آن تعریف می شود؟ آیا نباید قلم، حرمت و بهای آن نیز یا حتی برای صاحبان فرهنگ و قلم همانند موشک پشتوانه ای تعیین کرد؟ یا به نحوه دیگر، اگر پشتوانه این موشک ها این افراد نباشند، چه باید کرد؟

وی توضیح داد: اگر این اتفاق در حال وقوع است، هزینه فایده برای حمایت از اهالی قلم و تولید آثار چرا دیده نمی شود؟ چرا اهالی قلم احساس نمی کنند این هزینه ها را؟! یا این هزینه هایی که تحت عنوان بودجه تخصصی صرف می شود، چرا اهالی قلم از آن بی بهره اند؟ چرا آن را حس نمی کنند؟ من پاسخ این را به نحوهای مختلف داده ام.

وی افزود: زمانی که دبیر جایزه قلم زرین بودم، صحبتی کردم که واکنش های بسیاری داشت، ما رژیم صهیونیستی را دشمن می دانیم، اما همان ها با اهالی قلم شان قراردادهایی را منعقد می کنند که برای نویسنده دلچسب است، به او توصیه می کنند یکی از شخصیت های رمانشان را فرد یهودی مثبت معرفی کنند و بر این اساس به نویسنده اهمیت می دهند. آنها موشک هم تولید می کنند، اما به این نتیجه رسیده اند که باید عقبه موشک حفظ شود، ولی ما در ایران مشاهده می کنیم که ناشر برای کسر 10 یا 12 درصد با نویسنده چانه می زند.

وی در پایان گفت: چرا به این چراها پاسخی داده نمی شود؟ چرا بودجه های تخصیص داده شده صرف عقبه فرهنگ نمی شوند؟ چرا به دست اهل قلم نمی رسد که ناچار نباشد در سن بالا به حرفه ای که اصلاً ارتباطی به او ندارد رجوع کند؟ اینها توان نویسنده را می میراند و او را عقب نگه می دارد. اگر این اتفاق امروز هم نیفتد خیلی دیر است، ولی امیدوارم به این سؤال و پرسش ها پاسخ داده شود.

منبع: فارس

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

ارسال نظر: